Swietelsky Rail vstoupil na český železniční trh
Rubrika: Železniční infrastruktura
Zatímco rakouský stavební koncern Swietelsky působí na českém trhu silničních, inženýrských a pozemních staveb již čtvrt století prostřednictvím své dceřiné společnosti Swietelsky stavební, železničním stavbám se další dceřiná firma Swietelsky Rail CZ systematicky věnuje teprve dva roky. Založena byla sice už v roce 2009, dalších pět let ale prakticky nevyvíjela žádnou činnost. Až v roce 2014 začala s prvními dvěma zaměstnanci český trh více poznávat. O rok později získala první zakázku a od srpna 2015 do března 2017 už odvedla práci za 700 milionů korun. Dnes zaměstnává více než 80 lidí ve třech závodech – Čechy (se sídlem v Praze), Morava (Olomouc) a závod Stroje (Praha).
Swietelsky Rail CZ se specializuje na stavby a modernizace železnic a tramvajových tratí, kolejišť metra, výhybek či sanaci podloží. Těží přitom z více než sedmdesátiletých zkušeností mateřské firmy v železniční výstavbě a především pak ze svých nejmodernějších speciálních strojů a zařízení, které svými technickými parametry patří mezi světovou špičku.
První stavbou byla v Česku výměna kolejnic a pražců s pročistěním kolejového lože strojní čističkou na 8,7 km jednokolejné železniční trati Mladá Boleslav – Bakov nad Jizerou. Swietelsky Rail získal tuto stavbu ve sdružení se svou „sestrou“ Swietelsky stavební a po roce práce ji loni v srpnu předal. Celkový objem stavebních prací byl 266 milionů korun, z toho na železniční svršek připadlo 130,4 milionů. Zajímavostí bylo, že zde firma při broušení kolejnic poprvé v Česku použila kolejovou brusku Speno RR16-M10, vybavenou 16 brusnými kotouči s pracovní rychlostí až 6 km/h.
Právě silné technologické know how mateřského koncernu Swietelsky pomáhá i české dceřiné společnosti Swietelsky Rail CZ, která se tak stává dodavatelem špičkových technologií a značkou kvality. Obrazně řečeno pro ni není žádný úkol příliš malý a žádný není ani příliš velký nebo obtížný. Tunely, mosty, železnice nevyjímaje.
Letos v květnu Swietelsky Rail CZ ve sdružení s AŽD Praha a TSS Grade dokončil rekonstrukci trati Nymburk – Mladá Boleslav, která zvýšila plynulost, kapacitu i bezpečnost této jedné z nejvíce zatížených jednokolejných tratí v Česku. Celkové náklady dosáhly 945 milionů korun bez DPH. Firma zde v průběhu stavby nasadila například vlastní jeřáb Kirow 800, vykládkový systém kolejnic EMD 80, pokladač pražců PK1-20, podbíječku Unimat 08-475/4S či jednu z nejmodernějších brusek Speno RR24-M14.
KONCERN SWIETELSKY V ČÍSLECH
- 8 500 zaměstnanců
- 2 miliardy eur obrat (2016/17)
ŽELEZNIČNÍ DIVIZE KONCERNU
- 500 strojů a strojních technologií
- 1 700 lidí ve více než 20 zemích
- 350 milionů eur obrat (2016/17)
SWIETELSKY RAIL CZ
- 80 zaměstnanců
- 370 milionů korun obrat (2016/17)
STROJNÍ VYBAVENÍ
Největší a nejmodernější soukromá flotila železničních strojů na světě. Mimo jiné:
- 5 sanačních strojů
- 4 vysoce výkonné pokladače
- jedinečný kombinovaný stroj RU 800 S na výměnu železničního svršku a čištění štěrkového lože v jednom kroku
- 38 moderních ASP a pluhů na úpravu štěrkového lože
- 2 kontinuální podbíječky 4XDynamic s geodetickými vozíky
- 3 středně výkonné konvenční čističky
- 150 MFS vagonů
- 40 lokomotiv a přes 750 vagónů
- 2 zařízení na transport a pokládku výhybek.
- 5 vysokokapacitních železničních jeřábů (s kapacitou přes 100 tun)
- 3 středně výkonné pojízdné jeřáby a S&C pokládkový systém