KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Svod vody při rekonstrukcích nástupišť a železničních staveb

Svod vody při rekonstrukcích nástupišť a železničních staveb

Publikováno: 22.11.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Stavební sezóna přála rekonstrukcím nejen silnic, ale i železničních tratí, nádražních budov a ostatních železničních staveb. Rekonstrukce objektů a nástupišť s fungujícím provozem na železnici vyžaduje kvalitní koordinaci, bezpečnostní opatření, dostatečnou rychlost stavebních prací a následně bezproblémové užívání stavby.

Na nástupištích je třeba věnovat zvýšenou pozornost svodu dešťových vod, nebo také prostupům do elektroinstalačních a vodovodních soustav. Komplexní odvodnění zajistí liniové odvodňovací systémy pomocí podélných žlabů, včetně příslušenství (např. bezpečné poklopy). Splňují požadavky pro snadné spádování ploch a rychlý odvod dešťových vod. Systém (RONN) byl použit pro rekonstrukce nástupišť hlavního nádraží v Plzni a Brně.

Mezi příklady vydařených rekonstrukcí patří i železniční stanice v Plzni. Oprava secesní budovy, která byla vyhlášena v roce 1995 kulturní památkou, byla velmi rozsáhlá a náročná. Nově opravená budova slouží pro různé kulturní aktivity a přispívá k rozvoji cestovního ruchu.

POLYMER-BETONOVÉ ŽLABY PRO NÁDRAŽÍ V PLZNI

Na plzeňském hlavním nádraží bylo pro odvod dešťové vody použito několik linií polymer-betonových žlabů RONN TL1000 v celkové délce 268 metrů. Žlaby vzhledem k předpokládanému provozu byly navrženy na zatížení B125 – C250 kN, protože se osazovaly přímo v plochách nástupišť. Žlaby byly kladeny do kamenné dlažby tl. 30 mm a uzavřeny litinovými můstkovými rošty z důvodu estetického sladění s původní historickou budovou. V celé délce byly spádovány do svislých odtoků.

KOMPOZITNÍ ŽLABY PRO NÁDRAŽÍ V BRNĚ

Pro nádraží v Brně byl použit odvodňovací systém MEARIN 100 vyrobený ze sklolaminátového kompozitního materiálu, který je vysoce pevný a má dlouhou životnost. Umístěn byl například kolem schodišť a výtahových šachet a došlo i na osazení litinovým roštem. Pro svou tuhost, snadnou manipulaci, odolnost proti mrazům a solím se žlaby MEARIN používají na veškeré zpevněné plochy s požadavkem na zatížení až E600 kN.

ODPAŘOVACÍ ŽLABY A KRYCÍ POKLOPY

V jiných případech se na nástupištích a odbavovacích prostorách používal odpařovací systém PG 1000-1500-3000 nebo žlaby s nízkou stavební výškou. Odpařovací žlab PG je monolitický prvek bez kovových, pohyblivých dílů a krycích roštů, takže je při přejezdu zcela tichý. Hřebenový profil žlabu se také používá jako vodící systém (hmatový bod) pro nevidomé. Šířka drážky odpovídá normám pro pohodlný pohyb osob na vozíku a také cyklistů. Jeho plochá konstrukční výška (30 – 50 mm) a nízká hmotnost nevyžadují při montáži žlabu velké zásahy do podlahových nebo stropních konstrukcí.

Pro zajištění bezpečného provozu na nástupištích se na zakrytí obslužných šachet použily ocelové žárově pozinkované poklopy řady XP 400. Jsou určeny pro venkovní zadláždění a dimenzovány na pojezd nákladních aut D400kN. Většina poklopů (rozměrů 60 × 60, 100 × 100 cm) je osazena nad elektroinstalačními a vodovodními šachtami. Pracovníci stavby měli usnadněnou práci díky jednoduchosti instalace a přesnosti zpracování výrobků.

Litinové poklopy jsou dodávány i ve velkých rozměrech, s plynovými vzpěrami. Pro třídy zatížení A15-F900 je možné instalovat i nerezové poklopy.

Nástupiště i další plochy v objektech SŽDC, ve kterých se pohybuje velké množství osob, mají různorodé požadavky na způsob a tedy i systém odvodnění. Spolehlivé řešení svodu dešťové vody je jedním z klíčových kritérií pro bezpečný pohyb chodců a také dlouhou životnost staveb.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Polymerbetonové žlaby RONN TL1000 na plzeňském hlavním nádražíSklolaminátové žlaby MEARIN 100 na nástupišti v BrněOcelový žárově pozinkovaný poklop řady XP 400 rozměru 100 × 100 cm

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (84x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Vysokorychlostní trať Praha – Benešov – BrnoVysokorychlostní trať Praha – Benešov – Brno (80x)
Ministerstvo dopravy České republiky společně se Správou železniční dopravní cesty zahájilo aktivní přípravu projektu Ry...
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad LabemModernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem (66x)
Navzdory odvěké rivalitě města mechu a města perníku, jak se Hradec Králové a Pardubice vzájemně mírně hanlivě nazývají,...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice