Svod vody při rekonstrukcích nástupišť a železničních staveb
Rubrika: Železniční infrastruktura
Stavební sezóna přála rekonstrukcím nejen silnic, ale i železničních tratí, nádražních budov a ostatních železničních staveb. Rekonstrukce objektů a nástupišť s fungujícím provozem na železnici vyžaduje kvalitní koordinaci, bezpečnostní opatření, dostatečnou rychlost stavebních prací a následně bezproblémové užívání stavby.
Na nástupištích je třeba věnovat zvýšenou pozornost svodu dešťových vod, nebo také prostupům do elektroinstalačních a vodovodních soustav. Komplexní odvodnění zajistí liniové odvodňovací systémy pomocí podélných žlabů, včetně příslušenství (např. bezpečné poklopy). Splňují požadavky pro snadné spádování ploch a rychlý odvod dešťových vod. Systém (RONN) byl použit pro rekonstrukce nástupišť hlavního nádraží v Plzni a Brně.
Mezi příklady vydařených rekonstrukcí patří i železniční stanice v Plzni. Oprava secesní budovy, která byla vyhlášena v roce 1995 kulturní památkou, byla velmi rozsáhlá a náročná. Nově opravená budova slouží pro různé kulturní aktivity a přispívá k rozvoji cestovního ruchu.
POLYMER-BETONOVÉ ŽLABY PRO NÁDRAŽÍ V PLZNI
Na plzeňském hlavním nádraží bylo pro odvod dešťové vody použito několik linií polymer-betonových žlabů RONN TL1000 v celkové délce 268 metrů. Žlaby vzhledem k předpokládanému provozu byly navrženy na zatížení B125 – C250 kN, protože se osazovaly přímo v plochách nástupišť. Žlaby byly kladeny do kamenné dlažby tl. 30 mm a uzavřeny litinovými můstkovými rošty z důvodu estetického sladění s původní historickou budovou. V celé délce byly spádovány do svislých odtoků.
KOMPOZITNÍ ŽLABY PRO NÁDRAŽÍ V BRNĚ
Pro nádraží v Brně byl použit odvodňovací systém MEARIN 100 vyrobený ze sklolaminátového kompozitního materiálu, který je vysoce pevný a má dlouhou životnost. Umístěn byl například kolem schodišť a výtahových šachet a došlo i na osazení litinovým roštem. Pro svou tuhost, snadnou manipulaci, odolnost proti mrazům a solím se žlaby MEARIN používají na veškeré zpevněné plochy s požadavkem na zatížení až E600 kN.
ODPAŘOVACÍ ŽLABY A KRYCÍ POKLOPY
V jiných případech se na nástupištích a odbavovacích prostorách používal odpařovací systém PG 1000-1500-3000 nebo žlaby s nízkou stavební výškou. Odpařovací žlab PG je monolitický prvek bez kovových, pohyblivých dílů a krycích roštů, takže je při přejezdu zcela tichý. Hřebenový profil žlabu se také používá jako vodící systém (hmatový bod) pro nevidomé. Šířka drážky odpovídá normám pro pohodlný pohyb osob na vozíku a také cyklistů. Jeho plochá konstrukční výška (30 – 50 mm) a nízká hmotnost nevyžadují při montáži žlabu velké zásahy do podlahových nebo stropních konstrukcí.
Pro zajištění bezpečného provozu na nástupištích se na zakrytí obslužných šachet použily ocelové žárově pozinkované poklopy řady XP 400. Jsou určeny pro venkovní zadláždění a dimenzovány na pojezd nákladních aut D400kN. Většina poklopů (rozměrů 60 × 60, 100 × 100 cm) je osazena nad elektroinstalačními a vodovodními šachtami. Pracovníci stavby měli usnadněnou práci díky jednoduchosti instalace a přesnosti zpracování výrobků.
Litinové poklopy jsou dodávány i ve velkých rozměrech, s plynovými vzpěrami. Pro třídy zatížení A15-F900 je možné instalovat i nerezové poklopy.
Nástupiště i další plochy v objektech SŽDC, ve kterých se pohybuje velké množství osob, mají různorodé požadavky na způsob a tedy i systém odvodnění. Spolehlivé řešení svodu dešťové vody je jedním z klíčových kritérií pro bezpečný pohyb chodců a také dlouhou životnost staveb.