KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2012    Švédský expert seznámil české odborníky s využitím gumoasfaltu

Švédský expert seznámil české odborníky s využitím gumoasfaltu

Publikováno: 7.2.2012
Rubrika: 2012

Thorsten Nodgren ze Švédské silniční správy přijel na konci ledna do Česka, aby seznámil české protějšky z Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, Sdružení pro výstavbu silnic a špičkové akademiky se zaváděním nových technologií při stavbě komunikací.

Hlavním tématem setkání bylo využití gumoasfaltu při stavbě silnic. Na jeho zkoušení se Švédy spolupracuje stavební fakulta Vysokého učení technického v Brně, na níž se Nodgren zúčastnil odborného semináře. „Náš hlavní cíl při zavádění nových technologií na pozemních komunikacích ve Švédsku je zvýšení bezpečnosti. Ve Švédsku se podařilo snížit počet smrtelných nehod z 275 v roce 2007 na 175 v roce 2009. Švédsko je v této statistice nejlepší na světě, vize švédské administrativy jde však ještě dál: Žádný mrtvý na silnici. A gumoasfaltový povrch je jedním z příspěvků ke zvýšení bezpečnosti,“ uvedl Nodgren.

Gumoasfalt má lepší protismykové vlastnosti, snižuje hluk i koncentraci prachových částic a prodlužuje životnost komunikací. Ekonomickou výhodou jsou i nižší náklady na opravu. Švédové testovali gumoasfalt tři roky a od roku 2008 jej položili na dvaceti úsecích s celkovou délkou 90 kilometrů.

Vzhledem k tomu, že teploty v severských zemích jsou oproti střední Evropě výrazně nižší a silnice v některých oblastech jsou značnou část roku pod sněhem, používají se zde pneumatiky s hroty. Z toho důvodu jsou kladeny zvýšené požadavky na vlastnosti asfaltových směsí obrusné vrstvy, především dlouhodobou životnost, kterou by měly gumoasfalty splňovat.

„Abychom mohli vyhodnotit vlastnosti gumoasfaltu v těchto podmínkách co nejdříve, většina zkušebních úseků byla navržena na nejvytíženějších komunikacích. Z prvních zkoušek vyplývá, že gumoasfalt lze použít i v těchto těžkých klimatických podmínkách a při vysokém dopravním zatížení,“ vysvětlil Nordgren.

Zajímavá variantou je i využití levného gumoasfaltu na prodloužení životnosti starých betonových dálnic, které se překryjí vrstvou 35 až 40 mm gumoafaltu a bez údržby vydrží čtyři roky. Složení hmoty se může lišit podle lokality a jejích klimatických podmínek. Ve Švédsku se používají spíše hrubozrnné směsi.

V loňském roce vstoupil projekt zavedení gumoasfaltu již do své druhé fáze. V současnosti jsou ve Švédsku k dispozici předběžné technické specifikace pro různé typy směsí na různé typy vozovek. STA jedná s dodavatelskými firmami o rekonstrukcích starých komunikací vyrobených pomocí gumoasfaltu a o vhodném blenderu pro zajištění kontinuální výroby gumoasfatové směsi, tak aby byla výroba gumoasfaltu maximálně efektivní.

„Jsme přesvědčeni, že gumoasfalt je vhodný koncept pro švédské silnice,“ shrnul Nodrgren dosavadní zkušenosti a jedním dechem dodává: „Při zachování správného technologického postupu a kázně lze gumoasfaltové směsi vyrábět ve velmi vysoké kvalitě,“ dodal Nordgren.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (22x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
Část lidí v Bílině nechce, aby obchvat vedl kolem Bořně (22x)
Část lidí v Bílině na Teplicku nechce, aby obchvat města vedl kolem přírodní památky Bořeň, sepsali i petici. Podle star...
Pars Nova, a.s. – modernizace, rekonstrukce a opravy kolejových vozidelPars Nova, a.s. – modernizace, rekonstrukce a opravy kolejových vozidel (17x)
Šumperská firma Pars nova a.s. se věnuje opravám, modernizacím a výrobě kolejových vozidel. Díky svým výrobním prostorám...

NEJlépe hodnocené související články

Doprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzkyDoprastav podniká v Poľsku – úsek diaľnice A1 odovzdaný do prevádzky (5 b.)
Situácia dopravného staviteľstva na Slovensku, ktoré bolo počas 60 rokov existencie spoločnosti Doprastav ťažiskovým výr...
Prvotní poznatky německých expertů z prohlídky mostů na úseku dálnice D 4708.2 (5 b.)
Ve dnech 2. a 3.7.2012 uskutečnili němečtí experti z hanoverské univerzity vizuální prohlídku 3 ocelových a 2 železobeto...
Modernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka RynekModernizace železnice č. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (5 b.)
Společnost EURO VIA CS rekonstruuje od roku 2010 trať nr 109 Kraków – Wieliczka, poslední práce se mají realizovat...

NEJdiskutovanější související články

Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek (2x)
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálníc...
V Semilech se otevírá lávka přes JizeruV Semilech se otevírá lávka přes Jizeru (1x)
Nová lávka v Semilech je součástí projektu „Cyklostezky - Z údolí Jizera do údolí Bobru – I. Etapa“. Lávku financovalo m...
AUDIO: Rozhovor o složitosti parkování na Rádiu Česko s výkonným ředitelem KONSTRUKCE Media, s.r.o. (1x)
Rozhovor o složitosti parkování z konference Doprava v klidu 2012 s Ing. Michalem Sirovátkou, výkonným ředitelem KONSTRU...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice