Šumavská železniční trať s kompozitními lávkami a zábradlím
Rubrika: Materiály
Jedna část regionální železniční tratě Strakonice-Volary prošla v úseku Vimperk-Lipka rekonstrukcí. Jihočeská trať sleduje více než polovinou své délky údolí říčky Volyňky a na trase je i nejvýše položená železniční stanice v ČR, nádraží Kubova Huť (995 m. n. m.). V uvedeném úseku bylo nutné v náročném terénu instalovat nové lávky a zábradlí, pro které byl zvolen kompozitní materiál. Tento materiál ze skelných vláken vytvoří pevné, lehké a odolné konstrukce bez údržby.
Při rozhodování o druhu konstrukčního materiálu se porovnávala pracnost v průběhu instalace a náročnost na údržbu. Pro zakrytí 130 metrů dlouhé lávky se nakonec zvolilo řešení z mřížkových kompozitních roštů. Mřížkové rošty, díky své protiskluzové úpravě a vysoké odolnosti i v mrazech, jsou bezpečnější a bezúdržbové proti ocelovým roštům. Zábradlí na přemostění a na opěrných zdech je také z kompozitů. Jednoduchá montáž v těžko dostupném terénu přinesla vysokou cenovou úsporu.
Více o kompozitním materiálu a konstrukcích také ve videu: https://www.mea-odvodneni.cz/kompozitni-zabradli/sortiment/50