Staves: Přídavná zařízení pro liniové stavby
Rubrika: Stavební stroje
Na trhu je dostupná řada přídavných zařízení, dokonce i kompletních souborů, které umožňují výrazné zefektivnění práce a zvýšení ziskovosti snad každé zakázky. Hlavními dopady využití celých technologií jsou zejména zkrácení doby výstavby, úspora lidského faktoru, recyklace materiálu přímo na místě stavby, zvýšení produktivity a celkové snížení nákladů. Ideálním příkladem jsou speciální přídavná zařízení pro liniové stavby.
Kolový příkopový rýhovač pro efektivní vytvoření rýhy [obr. 1 a 2]
Dokonalá rýha v jednom kroku – úzká a čistá rýha s rovnými hranami snižuje náklady na její zahrnutí a opětovnou úpravu povrchu. Práce s rýhovačem je možná skrz vrstvy asfaltu, betonu, kamenité půd či dokonce skrze skálu. Zařízení se vyznačuje i snadnou údržbou a nízkými provozními náklady díky přímému pohonu těžebního kola hydromotorem, u nějž není vyžadována denní údržba.
Finišer pro rychlý a přesný zásyp rýhy [obr. 3 a 4]
Mnohanásobně rychlejší zahrnutí rýhy umožní specializovaný finišer, který využije vytěžený materiál uložený podél rýhy k bezvadnému srovnání povrchu zásypu. Využití najde nejen při zahrnování rýh, ale také při rovnoměrném rozhrnování materiálu, např. asfaltu, a to dokonce i mimo obrys stroje, což je obzvlášť vhodné pro stavbu chodníků či cyklostezek.
Hutnicí kolo pro precizní zhutnění zásypu rýhy [obr. 5 a 6]
Zařízení zajistí precizní hutnění zásypu rýh od šíře 50 mm, kde vzhledem k úzké šířce nelze využít jinou techniku jako je vibrační deska nebo pěch. Díky odvalování kola a tím možnosti současného pojezdu stroje je navíc hutnění velmi rychlé. U verze pro nakladač může být zařízení vybaveno bočním posuvem hutnícího kola, čímž je umožněno hutnění i mimo obrys stroje a tedy možnost práce kolem nejrůznějších objektů.
Tato zařízení výrazným způsobem zvyšují rychlost při práci na liniových stavbách, značně snižují náklady a tím zvyšují zisk pro Vás pro stavitele.
U liniových staveb většího rozsahu (kanalizace, vodovody, plynovody atd.) se nabízí širší škála přídavných zařízení, která se uplatňují vždy v závislosti na konkrétních podmínkách projektu. Jedná se o frézy na asfalt a beton, skalní frézy, dávkovače aditiv, třídicí lopaty, hutnicí desky a v neposlední řadě také speciální hydraulické rychloupínače. V závislosti na konkrétním projektu probíhají práce v několika fázích:
1.Vyfrézování povrchu vozovky [obr. 7 a 8]
Frézy slouží k odfrézování asfaltové nebo betonové vrstvy před vlastním prováděním výkopových prací. Díky nezávislému nastavení hloubky na pravé i levé straně, umožňuje frézování povrchu bez nerovností a tím i možnost použití ke srovnávání vzniklých nerovností.
2. Vlastní výkopové práce [obr. 9]
Pomocí klasické hloubkové lopaty, nebo v místech překážek, v tvrdém a kompaktním materiálu, kde již není možné použít samotnou lopatu, se s výhodou používá skalní frézy. Ta ve srovnání s hydraulickými kladivy eliminuje emise hluku a vibrací a hodí se tak lépe například do zastavěných oblastí.
3. Ukládání potrubí [obr. 10 a 11]
Dalším ze systémů finského výrobce ALLU, jehož je Staves v ČR výhradním distributorem, je speciální drapák určený pro rychlé ukládání segmentů potrubí všech typů, od plastových přes kovové, kameninové po betonové, v průměrech od 300 do 1 400 mm. Drapák je vybaven hydraulickou 360 ° otočí pro přesné polohování a navíc hydraulickým horizontálním posuvem pro zasunutí segmentů do sebe. Drapák má seřiditelný tlak čelistí, aby nedošlo k poškození trubek, stejně tak i tlak pro zasunutí segmentů vůči sobě. Čelisti jsou vybaveny polyuretanovými vložkami, které jsou po opotřebení snadno měnitelné.
4. Dávkování aditiv [obr. 12]
Systém ALLU e.p.m. se využívá k posypání vytěžené zeminy z výkopu vhodným aditivem pro zlepšení zhutnitelnosti zeminy, snížení obsahu vody, stabilizaci a zvýšení únosnosti zeminy. Přesné dávkování je zajištěno pomocí optického signálu, kterým je obsluha informována o nadávkování každých 20 kg materiálu.
5. Zpětný zásyp [obr. 13]
Třídicí lopata ALLU zpracovává výkopek na materiál použitelný pro zpětný zásyp potrubí, čímž se značně snižují nebo dokonce odstraňují náklady na odvoz a uložení nevhodného materiálu na skládku a nákup a dovoz materiálu nového. Stávající materiál je přetřízen, podsítné je použito pro zásyp potrubí a nadsítné se použije do dalších vrstev, kde již nemůže dojít k nežádoucímu kontaktu s potrubím. Třídicí lopaty ALLU umožňují dosáhnout výstupní frakce pouze 0 – 15 mm nebo díky letošní revoluční inovaci zvolit dvě frakce na jedné lopatě.
6. Zhutnění výkopu [obr. 14]
Navrácená zemina je následně zhutněna pomocí vibrační desky. Hutnění musí probíhat po vrstvách, pro maximální výšku vrstvy cca 1 m. Zhutnění této vrstvy je obvykle kolem 30 %, samozřejmě v závislosti na složení konkrétního materiálu. Pro hutnění kolem potrubí a v úzkých, stísněných prostorách je k dispozici speciální provedení vibrační desky, které mohou být vybaveny i hydraulickou otočí.
Pro značné urychlení a zjednodušení průběhu všech těchto fází je možné použít automatický hydraulický rychloupínač, který zároveň s uchycením daného zařízení propojí i hydraulické okruhy. Dochází tak k výměně jednotlivých hydraulických přídavných zařízení během cca 10 sekund, aniž by obsluha byla nucena vystupovat z kabiny nosiče [obr. 15].