Stavební sezóna silničního hospodářství Pardubického kraje je otevřena naplno
Rubrika: Zajímavosti
Za poslední tři až čtyři roky dosahuje silniční hospodářství Pardubického kraje velmi dobrých výsledků. Vše souvisí s finančními toky, které do silnic Pardubického kraje jdou. Stát k problematice přistoupil pozitivně. Tři roky po sobě Státní fond dopravní infrastruktury poskytuje podstatnou částku na modernizace a rekonstrukce silnic II. a III. tříd ve vlastnictví krajů. Celkové částky jsou v rozmezí tří až pěti miliard korun. Ty jsou rozděleny mezi všechny kraje podle délky jejich silniční sítě. Kraje dále tyto finanční prostředky realizují do modernizací a rekonstrukcí mostů a silnic. Správa a údržba silnic Pardubického kraje dostává také významnou finanční část od svého zřizovatele – Pardubického kraje. Ty za tři předešlé roky dosahovaly mimořádných objemů. Kromě účelových dotací přesahujících 200 mil. korun se základní příspěvek organizace pohybuje v částkách přesahujících 400 mil. Kč. Celkové výkony organizace v předchozích letech dosahují téměř 900 mil. Kč.
Proti období hospodářské krize, která dopadla do veřejného sektoru v letech 2006 až 2010, jsou nárůsty finančních prostředků na opravy, modernizace a rekonstrukce silnic výrazně vyšší. Je to i proto, že krajská samospráva včele s panem hejtmanem této problematice přikládá vysoký význam, hledá volné zdroje a na odstranění problémů je uvolňuje.
Správa a údržba silnic Pardubického kraje pracuje společně s Pardubickým krajem s tzv. zásobníkem akcí. Co se týká přípravy staveb, projektů, stavebních povolení a výběru zhotovitele je připravenost na jeden až dva roky dopředu. Pokud se objeví mimořádné finanční prostředky, tak SÚS PK je schopna okamžitě reagovat. „Co se týká modernizací a rekonstrukcí silnic, máme pro léta 2017 až 2019 takzvané rámcové smlouvy. Ty jsou nastaveny na správní území patnácti obcí s rozšířenou působností, kde je vybráno pět zhotovitelů s limitní cenou položek stavebních prací, která je nepřekročitelná.“
Tímto způsobem ve druhém kole je do tří týdnů znám zhotovitel. Tento systém nahradil výběr zhotovitele v jednokolové soutěži, kde zadávací lhůta trvala 30 až 70 dní, zhotovitel byl znám až po čtyřech a půl měsících, pokud se někdo neodvolal. Soutěženy byly násobné finanční objemy, aby mohly být ve stavební sezóně prostavěny disponibilní finanční prostředky.
V současné době bude Správa a údržba silnic Pardubického kraje aktivizovat stavby přes čtyři sta miliónů korun. Vše je také vázáno na dopravní opatření, takže i na toto se musí přihlížet. Začít s rekonstrukcí či modernizací silnice se může teprve tehdy, pokud je zajištěna uzavírka a objízdná trasa. Ta mnohdy může být obsazena i stavbou jiného stavebníka. Už nyní probíhají v Pardubickém kraji modernizace a opravy silnic. Ředitel SÚS PK Němec prozrazuje detaily té největší. „Největší a nejnáročnější stavba je zkapacitnění průjezdních profilů pod koridorovou tratí v České Třebové, kde se zahlubuje silnice o 70 cm tak, aby pod třemi železničními podjezdy vznikl plný profil pro připojení veřejného logistického centra na silnici I/14. S tímto souvisí i přeložka potoka v délce asi 450 metrů, který se od základové spáry tunelu překládá doprostřed silnice, zahlubuje se, vytváří se nové monolitické betonové koryto. Jedná se o stavbu, která je vysoce náročná. Oblast České Třebové je na jílu a jíl je pro stavaře velmi složitá záležitost. Zaznamenali jsme na této stavbě i dvě havárie. Havárii železničního tělesa a objízdné trasy. Stavba bude zprůjezdněna v říjnu letošního roku. Finanční řešení havarovaných objektů probíhá.
Díky finančním tokům ze SFDI a od našeho zřizovatele Pardubického kraje stavíme letos více jak osm mostů a přes čtyřicet silničních staveb. Dalších čtyřicet staveb je krajem připravováno pro integrovaný regionální operační program a přivaděče k D35. Zde jsou sledovány silniční trasy propojující Pardubice s Kolínem, silnice II/315 v úseku Hrádek – Ústí nad Orlicí, silnice II/343 z Trhové Kamenice na Seč atd.“
Správa a údržba silnic Pardubického kraje se může pyšnit několika novými technologiemi. Nové technologie budou použity i v tomto roce. Správa byla úspěšná ve třech projektech, které se zabývaly otázkou nových technologií. Tyto projekty jsou v reálné hodnotě přes dvacet miliónů korun. Použití nových technologií by se mělo dít v prázdninovém období. Týká se to Monitoring spadu kamenů na silnici ze skály v Brandýse nad Orlicí směr Perná a použití NANO vláken do asfaltových a betonových směsí na silnici II/324 na Masarykově náměstí v Pardubicích v úseku od mostu Pavla Wonky po křižovatku u bývalého Domu služeb.