Stavbaři se přesunuli do Českého Těšína
Rubrika: Zajímavosti
Správa železniční dopravní cesty zahájila celkovou rekonstrukci stanice Český Těšín. Investice v hodnotě přes jednu miliardu korun navazuje na nedávno dokončenou optimalizaci trati Bystřice nad Olší – Český Těšín, jejíž je druhou částí.
Hlavním cílem projektu je zvýšení rychlosti přepravy, bezpečnosti a jízdního komfortu cestujících a současně zefektivnění nákladní železniční dopravy. Především v hlavních kolejích těšínského nádraží se uskuteční celková rekonstrukce železničního svršku a spodku. Opraví se také podchod pro cestující, do kterého bude zajištěn bezbariérový přístup celkem třemi výtahy. Všechna nástupiště budou v normové výšce 550 milimetrů nad temenem kolejnice. Ve stanici bude instalován kamerový systém pro usnadnění řízení železniční dopravy, který bude sledovat nástupištní hrany a podchod. Současně dojde k náhradě stávajícího informačního zařízení Pragotron za nové.
Rekonstrukcí projde rovněž trakční vedení, provedou se přeložky a úpravy kabelových vedení a osvětlení, k bezproblémovému provozu i v zimním období přispěje elektrický ohřev výhybek. Součástí stavby bude i vybudování nového objektu trakční měnírny. Moderní zabezpečovací zařízení získá nejen důležitý železniční uzel, ale také navazující traťové úseky do Louk nad Olší a do Albrechtic u Českého Těšína. V budoucnu se počítá s jeho napojením na dálkové ovládání z Centrálního dispečerského pracoviště v Přerově.
Vítězem veřejné obchodní soutěže na realizaci díla se stalo sdružení firem Subterra a. s. (vedoucí účastník) a Metrostav a. s. (účastník sdružení). Projekt je navržen ke spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Operačního programu Doprava na období 2007–2013. V letošním roce bude předložena žádost o jeho spolufinancování Evropské komisi. Míra spolufinancování EU může dosahovat maximálně 78,96 % ze způsobilých nákladů stavby, tedy až do výše 943 134 466 Kč. Financování zbývajících nákladů zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.