Stát nepočítá s Brnem jako železničním uzlem, kritizoval Hašek
Rubrika: 2012
Stát údajně nepočítá s Brnem jako jednou z hlavních železničních křižovatek v zemi. Ministerstvo dopravy prý v aktuálních jednáních s Evropskou komisí mluví o dvou uzlech - Praze a Ostravě. Jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) chce ve spolupráci se zástupci Brna prosadit, aby se do trojice dostala i jihomoravská metropole. Přítomnost na seznamu bude podle něj podstatná pro získávání evropských dotací po roce 2014, řekl dnes novinářům.
"Pokud se Brno nedostane do této sítě hlavních uzlů, může to mít nedozírné následky na rozvoj Brna jako metropole Moravy a rozvoj regionu," uvedl Hašek. Podle něj by se pak Brno se svými železničními záměry nedostalo mezi národní investiční priority. "Pak nebude dáván takový důraz do financování železniční infrastruktury (v Brně), a to se mi pranic nelíbí," řekl hejtman.
V Brně se léta mluví o potřebě přestavby železniční křižovatky. Projekt v současné podobě počítá s kontroverzním odsunem nádraží. Hašek dnes řekl, že bez ohledu na polohu nádraží je investice nevyhnutelná. Tratě vedoucí k hlavnímu nádraží v centru dnes mají nedostatečnou kapacitu, jsou staré a mají dávno překonané technické parametry. Jejich síť je také komplikovaně rozvětvená. To vše působí potíže v železniční dopravě; například část regionálních vlaků s cílovou stanicí Brno nedoveze cestující na hlavní nádraží, jak mnozí očekávají, ale na zastávku do Brna-Židenic.
Přestavba brněnské železnice má vyjít asi na 20 miliard korun, kraj se v několik let starém memorandu zavázal, že se na nákladech bude miliardou korun podílet. Kritici projektu obsahujícího odsun nádraží však tvrdí, že přestvba uzlu s nádržím v centru vyjde na polovinu.
Hašek v této souvislosti odmítl nedávné úvahy Českých drah (ČD) na prodej některých drážních pozemků u hlavního nádraží. Dnes je má v pronájmu firma Brno new station developement a minulý týden vyšlo najevo, že na koupi pozemků má předkupní právo. Podle kritiků transakce by přitom pozemky byly potřeba, kdyby mělo zůstat nádraží v centru. Prodej odmítla i Správa železniční dopravní cesty. ČD po kritice odmítly, že by prodej byl hotovou věcí, prý jen pozemek zařadily na seznam potenciálně zbytného majetku.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.