Společnost Kohlschein předvedla speciální příslušenství dvoucestných rypadel firmy Windhoff
Rubrika: Stavební stroje
Desítky zástupců stavebních firem, působících především v oblasti železničních staveb, se ve čtvrtek 12. února v Brně a v pátek 13. února 2009 v Praze zúčastnily předváděcí akce příslušenství německé firmy Windhoff, kterou uspořádala společnost Kohlschein, spol. s r. o. Byl jsem osobně jako zástupce časopisu Silnice Železnice na čtvrteční akci v areálu firmy FIRESTA-Fišer, rekonstrukce a stavby a. s., a bylo se věru nač dívat. V areálu byl připraven cca 10metrový úsek, kde probíhaly veškeré práce. Příslušenství bylo představováno na dvoucestném rypadle TEREX-ATLAS 1404 ZW.
Na úvod byl k vidění kladeč pražců Windhoff ASL 5, který mechanizuje, zefektivňuje a racionalizuje manipulaci s pražci. Rozteče kladení lze jednoduše nastavit na táhlech kladeče pražců. Manipulaci s předváděným příslušenstvím zajišťovalo dvoucestné rypadlo TEREX-ATLAS 1404 ZW, a to přímo při práci na koleji. Stroj ovládal zkušený strojník, který přijel se sousedního Německa. Kladeč pražců manipuluje současně s pěti pražci s naprostou přesností. Samotnou pokládku tak lze provádět velmi rychle a přesně a současně i s minimálním personálem.
Druhým zařízením byl měnič pražců (vytahovák) ASW. Multifunkční zařízení, vybavené hydraulickými kleštěmi, je určeno pro výměnu pražců. Zaujalo mě především vysokým racionalizačním stupněm a pozoruhodnou úsporou nákladů při přípravě stavebního místa a následným průběhem stavebních prací.
Třetím příslušenstvím v pořadí byl podbíjecí agregát Windhoff AST 8, ktertgý je ideální pro podbíjení vyměněných pražců. Pro práci na výhybkách může být jedna „podbíjecí sekce“ podle potřeby mechanicky zdvižena. Rotace zařízení umožňuje přizpůsobit polohu příslušenství pozici pražců. Posledním zařízením, které mohli přítomní zhlédnout, byl smeták, neboli „pušl“ ASB, který byl připojen tyčí ke stroji ATLAS 1404 ZW a po svém vlastním podvozku pojížděl po podbité koleji. Odstraňování nadbytečného štěrku z kolejí probíhalo dokonale, o čemž se mohli všichni posléze na vlastní oči přesvědčit. Jak mohli přítomní vidět, zařízení jsou vhodná především pro dílčí opravy, údržbu a výstavbu železničních a tramvajových tratí. Zde jsou výhody markantnější, než například v případě příslušenství pro výstavbu nových koridorových tratí. Ve spojení s dvoucestnými rypadly se jejich možnosti dále rozvíjejí. Veškeré příslušenství Windhoff se samozřejmě vyrábí pro rozchody kolejí 1.000 – 1.520 mm.
Předvádění firmy Kohlschein, spol. s r. o., probíhalo ve spolupráci se zástupci výrobce, firmy Windhoff, v čele s Thomasem Hegerem. Zástupci společnosti odpovídali na mnohé odborné otázky přítomných zástupců stavebních firem. Nejvíce dotazů se týkalo hodinových výkonů, kterých s těmito stroji dosahuje strojník při své každodenní práci. Zákazníci se však zajímali i o samotného výrobce a jeho tradici ve výrobě těchto zařízení. Thomas Heger proto podal reference: „Ročně prodáme jen v Německu cca 50 kusů zařízení příslušenství a v provozu je nyní na 1.500 strojů. Na trhu jsme již 40 let a předmětem zájmu naší firmy je především výroba speciálních vlaků, lokomotiv, vagonů a podobných železničních strojů.
Příslušenství jsou naším doplňkovým sortimentem. Všechna zařízení se vyvíjela podle připomínek a požadavků klientů. Stále však jsme připraveni řešit jejich doporučení a příslušenství případně upravovat.“ Doplním také důležité informace o strojníkovi a firmě, u které pracuje, společnosti DGT z Berlína. Ta vlastní 70 dvoucestných rypadel TEREX-ATLAS a ročně obvykle obměňuje šest až 10 strojů. V příštích třech měsících bude firma, mimo jiné, měnit cca 230.000 pražců s tím, že asi 45.000 pomocí rypadel TEREX-ATLAS příslušenství firmy Windhoff.
O přestávce mezi jednotlivými úkony zjišťuji, že firmy poptávají především kladeč pražců neboli „vytahovák, kladeč pražců nebo smeták alias „pušl“. Ptám se proč? „Především jde o rychlost a výkon. Zkušený a zaučený strojník se dvěma kladeči zvládnou (v německých podmínkách) 800 až 1.000 pražců za 8 hodinovou směnu. Průměrný výkon vytahováku je 25 až 30 pražců za hodinu, což je oproti 4 až 6 pražcům, které se dělají ručně, rozdíl. Záleží ale na zkušenosti a šikovnosti strojníka a podmínkách na stavbě,“ uvádí zajímavá čísla jednatel firmy Kohlschein, spol. s r. o., Jiří Kotouš.
„Náš trh tato příslušenství potřebuje. Je to dáno nejen poptávkou prací od investora, firmy SŽDC. Důvodem je i snaha přejít od těžké manuální práce k mechanizaci určitých činností. Ruku v ruce s tím pak jde zvýšení kvality a rychlosti práce a v neposlední řadě i snížení nároků na potřebný personál. Poprvé jsme příslušenství Windhoff představovali po loňském stavebním veletrhu v Brně. Výhody a možnosti zařízení již dnes využívá například firma Chládek a Tintěra, která disponuje námi dodaným „pušlem“ a kladečem pražců,“ dodává Jiří Kotouš.
The Company Kohlschein Presented Special Accessories
for Two-way Excavators by Windhoff Tens of construction company representatives operating mainly in the railway construction field participated at a demonstration of accessories of the German company Windhoff on Thursday, February 12 in Brno and on Friday, February 13 in Prague. This event was organized by the company Kohlschein, spol. s r. o. The representatives of the magazine Silnice Železnice participated personally on the Thursday event in the premises of company Firesta- Fišer, reconstructions and constructions, a. s., and there was a lot to see. There was a 10-meter long section prepared in the premises where all kinds of works took place. The accessories were presented on the two-way excavator TEREX-ATLAS 1404 ZW.