KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Splněný slib – Inovace výrobního programu těžké třídy nákladních vozidel Mercedes‑Benz

Splněný slib – Inovace výrobního programu těžké třídy nákladních vozidel Mercedes‑Benz

Publikováno: 1.12.2018
Rubrika: Zajímavosti

Na letošním největším veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru, který se konal na konci září, jsme měli možnost vidět inovovaný výrobní program nákladních vozidel značky Mercedes‑Benz. Jejich výrobce, německý koncern Daimler, si jako své strategické cíle pro nejbližší roky stanovil, že se zaměří na konektivitu, automatizaci, bezpečnost, služby a elektrifikaci v celém svém výrobním programu od osobních vozů přes dodávkové a nákladní vozy až po autobusy. Inovace, které Daimler ve své rozsáhlé expozici předvedl, ukazují, že svou strategii bere vážně a její uplatnění již přináší konkrétní výsledky. Představena byla řada novinek, jejichž uvedení na trh výrobce před několika lety ve svých studiích představil a slíbil jejich zavedení do sériové produkce. Podívejme se nyní spolu na nejdůležitější z nich.

DIGITALIZACE

Vlajkovou lodí a zároveň hlavním zástupcem těžké řady nákladních vozů je model Actros. Inovovaný Actros oslavil světovou premiéru na začátku září v Berlíně a široká veřejnost si ho mohla poprvé prohlédnout právě v Hannoveru.

Za účelem dosažení výše uvedených strategických cílů byly využity možnosti, které poskytuje digitalizace. To je patrné zejména na nové multimediální přístrojové desce, která představuje zcela nově navržené rozhraní mezi řidičem a vozidlem. Dva standardně dodávané interaktivní displeje slouží v rámci digitálního pracoviště řidiče budoucnosti jako centrální zdroj informací. Kromě všech důležitých základních informací jsou zde vizualizovány i funkce asistenčních systémů. Síťové propojení vozidla Actros je realitou. Chytrý telefon lze s ním propojit prostřednictvím systému Apple CarPlayTM nebo Android Auto. Tyto aplikace pomáhají řidiči při plnění mnoha jeho úkolů v oblasti přepravy. Systém Truck Data Center trvale propojuje nákladní vozidlo s cloudem a je základem pro všechna řešení v oblasti konektivity. Zdrojem přidané hodnoty pro přepravní společnosti je také nepřetržitá kontrola nákladního vozidla v reálném čase prostřednictvím systémů Fleetboard a Mercedes‑Benz Uptime.

VSTUP DO SVĚTA AUTOMATIZOVANÉ JÍZDY: NOVÝ ACTIVE DRIVE ASSIST

Mercedes‑Benz Trucks zavádí do sériové výroby systém pro částečně automatizovanou jízdu, který usnadňuje řidiči řízení a zvyšuje úroveň bezpečnosti i komfortu. Nový Active Drive Assist dokáže brzdit, přidávat plyn a řídit. Systém nabízí funkci částečně automatizované jízdy nikoli v omezeném, nýbrž v kompletním rozsahu využitelných rychlostí jízdy. Active Drive Assist může řidiče podporovat zejména na silnicích, v mírných zatáčkách, hustém provozu a v popojíždějících kolonách na dálnici. Vzhledem k aktuální legislativě odpovědnost za sledování dopravní situace nese nadále řidič, ale asistenční systém mu usnadňuje řízení a významně přispívá ke zvýšení bezpečnosti na silnicích.

AŽ O PĚT PROCENT NIŽŠÍ SPOTŘEBA PALIVA

Nový Actros přináší další snížení spotřeby paliva v porovnání s již příkladným předchůdcem. Na dálnicích dosahuje úspory až tři procenta a na běžných silnicích mimo město dokonce až pět procent. Aerodynamických vylepšení bylo dosaženo díky kamerovému systému MirrorCam a optimalizovaným aerodynamickým prvkům na kabině. Inteligentní systém řízení tempomatu a převodovky Predictive Powertrain Control (PPC) pracuje nyní ještě efektivněji a díky novým rozsáhlým mapovým podkladům může být nyní využíván nejen na dálnicích, ale i při jízdě na běžných, i vedlejších silnicích a v obcích. PPC využívá kromě satelitního systému určování polohy precizní digitální mapy silniční sítě, které zahrnují data o topografii, zakřiveních a tvarech zatáček, geometrii křižovatek a kruhových objezdů a dopravních značkách. Systém na základě toho optimalizuje jízdní styl nejen v klesáních či ve stoupáních, nýbrž i na úsecích silnic s mnoha zatáčkami, na nichž nebylo dosud optimální využívat funkci tempomatu. To všechno probíhá s cílem zabránit zbytečnému brzdění, zrychlování nebo řazení, aby nákladní vozidlo jelo s nejnižší možnou spotřebou paliva a řidič byl optimálně podporován při řízení. Spolupráce mezi PPC a adaptivním tempomatem navíc zvyšuje hospodárnost. Adaptivní tempomat poskytuje informace o vpředu jedoucích vozidlech, aby mohl inteligentní tempomat ideálně plánovat řazení a regulaci rychlosti jízdy pro nejlepší možné využití kinetické energie vozidla.

Další novinkou je dostupnost vylepšeného systému Predictive Powertrain Control i pro těžká nákladní vozidla, určená k přepravě nákladu o hmotnosti až 120 tun, pro vozidla s pohonem všech kol a vozidla s přídavným  hydraulickým pohonem HydraulicAuxiliary Drive nebo se systémem turbo‑retardér‑spojka.

PRVNÍ SÉRIOVĚ VYRÁBĚNÉ NÁKLADNÍ VOZIDLO SE SYSTÉMEM MIRRORCAM MÍSTO VNĚJŠÍCH ZPĚTNÝCH ZRCÁTEK PRO ZVÝŠENÍ BEZPEČNOSTI A HOSPODÁRNOSTI

Hlavní a širokoúhlá vnější zpětná zrcátka jsou u nového modelu Actros nahrazena standardně dodávaným systémem Mirror‑Cam. MirrorCam přináší enormní zlepšení aerodynamiky, bezpečnosti a ovladatelnosti vozidla. Systém, tvořený dvěma vně uloženými kamerami a dvěma 15“ displeji na sloupcích A v kabině, nabízí výrazně lepší výhled všemi směry a řadu doplňkových funkcí, jako například automatické sledování konce návěsu nebo noční vidění.

ACTIVE BRAKE ASSIST 5: NOVÁ GENERACE NOUZOVÉHO BRZDOVÉHO ASISTENTU

Active Brake Assist 5 podporuje řidiče, pokud hrozí náraz do vpředu jedoucího vozidla nebo kolize s osobou, která přechází silnici, jde opačným směrem nebo běží ve stejném jízdním pruhu. V případě potřeby aktivuje systém automatické brzdění s maximální intenzitou. Novinkou systému Active Brake Assist 5 je jeho činnost na základě kombinace dat radarových a kamerových senzorů. Systém tak dokáže ještě lépe sledovat prostor před vozidlem a ještě rychleji reagovat na přítomnost chodců nebo překážek ve vozovce.

INOVACE PRO STAVENIŠTĚ: NOVÝ ACTROS BYL VZOREM PRO NOVÝ AROCS

Snižování celkových nákladů, vysoká úroveň bezpečnosti a maximální využití vozidla jsou rozhodující i ve stavební dopravě. Proto jsou mnohé produktové inovace nového
modelu Actros k dispozici i pro nový Arocs. Každý Arocs je například standardně vybaven vylepšeným systémem předvídavého řízení hnacího řetězce Predictive Powertrain Control, jehož přednosti se uplatní zejména ve stavební dopravě s mnoha jízdami, často i krátkými, po silnicích mimo město.

V rámci vývoje nového modelu Actros rozsáhle modernizován také model Arocs. Téměř veškeré inovace silničních vozidel jsou k dispozici rovněž pro nákladní vozidla pro technologickou a stavební dopravu, protože snižování nákladů, vysoká bezpečnost a maximální využití vozidla patří v současnosti z hlediska konkurenceschopnosti mezi rozhodující faktory úspěchu i pro zákazníky z těchto oborů. Vozidla Arocs lze díky tomu objednávat také se systémy MirrorCam, Active Brake Assist 5, s multimediální přístrojovou deskou a vylepšeným systémem Predictive Powertrain Control. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Actros má tyto novinky většinou ve standardní výbavě, zatímco pro Arocs se dodávají na přání.

MAXIMALIZACE VYUŽITÍ VOZIDLA PRO PODNIKATELE: MERCEDES‑BENZ UPTIME NYNÍ I SE SLEDOVÁNÍM NÁVĚSU

Síťové propojení nového modelu Actros podporuje řidiče při výkonu jeho náročného povolání na cestách a nabízí mu četné možnosti pro získávání aktuálních informací a využívání moderních zdrojů zábavy. Na druhou stranu podnikatelům otvírá konektivita nového modelu Actros nové příležitosti k ještě efektivnějšímu využití vozidla, zvyšování vytížení a optimalizaci logistických procesů. Cílem každého přepravce je nepřetržité vytížení nákladních vozidel přepravními zakázkami. Nový Actros má ve své výbavě komunikační modul Truck Data Center, který je základem pro veškerou komunikaci a především pro službu Mercedes‑Benz Uptime, nabízející sledování vozidla v reálném čase a plánování servisu a oprav online. Servisní tým Mercedes‑Benz zákazníka s dostatečným předstihem informuje, doporučuje konkrétní úkony a společně s dispečinkem organizuje optimální řešení případné opravy. Novinkou programu Mercedes‑Benz Uptime je také rozšíření analýzy o důležitá data přívěsu, resp. návěsu. Celkově lze díky programu Mercedes‑Benz Uptime zabránit výpadkům a prostojům vozidla, například v důsledku poruchy a neplánovaných oprav, a optimalizovat plánované návštěvy servisu.

Zároveň Truck Data Center zajišťuje provoz telematických služeb Fleetboard. Nákladní vozidlo je tak trvale spojeno s cloudem.

ACTROS NGT: NOVÝ ACTROS JE K DISPOZICI TAKÉ S POHONEM NA ZEMNÍ PLYN

Pokud chtějí provozovatelé u svých vozidel rychle snížit emise, mají motory na zemní plyn nezpochybnitelné výhody – přibližně o čtvrtinu nižší emise CO2 oproti provozu na standardní paliva, téměř neutrální bilanci emisí CO2 při použití biozemního plynu, navíc nízké emise hluku a prakticky nulové emise jemného prachu. Proto bude nyní nabízen také nový Actros NGT s motorem na zemní plyn, standardně ve spojení se samočinnou převodovkou s kapalinovým měničem momentu. V tomto případě nalézá uplatnění moderní přeplňovaný řadový šestiválec M 936 G s výkonem 222 kW (302 k).

Actros NGT se dodává v provedení šasi pro užitkové nástavby se dvěma nebo třemi nápravami pro provoz sólo, a představuje tak žádanou alternativu pro těžkou rozvážkovou dopravu s každodenními trasami o délce až 250 kilometrů. Velmi odolné nádrže z oceli a kompozitových materiálů pojmou 4 × 145 litrů zemního plynu, a na přání mohou být rozšířeny o další nádrže s objemem 4 × 100 litrů.

Nový Actros a Arocs již lze objednávat a první vozidla budou zákazníkům dodána na jaře následujícího roku.

www.mercedes‑benz.cz 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Hlavními poznávacími znaky inovovaného Actrosu jsou poziční světla LED a absence klasických zpětných zrcátek.Při pohledu do kabiny vynikne multimediální přístrojová deska se dvěma displeji a na sloupcích vedle čelního okna zobrazovací monitory zpětných kamer MirrorCam.Barevný displej, který nahrazuje klasické palubní přístroje, má vysoký kontrast, přizpůsobuje se světelným podmínkám a jeho výhodou je variabilní zobrazení, které si řidič může volit a mít svůj profil uložený v paměti vozidla.Rameno s kamerou systému MirrorCam je robustní, aerodynamické a obsahuje jak vyhřívaný kamerový systém, tak poziční světlo LED.Sekundární displej je dotykový a může sloužit jako rádio nebo navigace, ale třeba i k zrcadlení telefonu nebo k ovládání nástavby vozidla.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (173x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (81x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice