Součástí obchvatu Plzně je také nový most
Rubrika: Aktuality
Náročný projekt zahrnoval kromě výstavby tunelu pod vrchem Valík ještě realizaci tří velkých mostů. Jedním z nich je přemostění řeky Úhlavy.
Most je součástí cca 3,5 km dlouhého úseku, který propojuje zmiňovanou dálnici mezi Prahou a Rozvadovem. S tunelem byl poslední ze tří velkých mostních staveb na dálničním obchvatu Plzně, které zbývalo dokončit.
Téměř kilometr dlouhý nový segmentový most se
skládá z celkem 384 segmentů.
Zhotovení mostu přes Úhlavu bylo velmi náročné, protože vodní tok je chráněný vodní zdroj II. stupně, zásobí pitnou vodou celou Plzeň. Proto bylo nutné použít takové stavební postupy, které jsou maximálně šetrné k životnímu prostředí. Společnost SMP CZ užívala tzv. letmou betonáž, která svou ohleduplností splňovala přísné ekologické nároky. V praxi to znamená, že nosná konstrukce byla vyrobena mimo stavbu (ve výrobně prefabrikátů v Brandýse nad Labem) a dopravena na místo montáže těžkou dopravou. V případě mostu přes řeku Úhlavu byly příčně dělené segmenty montovány ojedinělým montážním souborem MS 6, s nímž je možné za optimálních podmínek namontovat až 100 m hrubé nosné konstrukce během měsíce.
Údolí je v místě přemostění široké asi 500 m. Konstrukce ve svém nejvyšším bodě probíhá 26,5 m nad dnem řeky. Každý jízdní pás je veden po samostatném mostě a skládá se ze dvou vozovek širokých 2 × 13 m a dvou revizních chodníků vedených po vnějších stranách. Součástí stavby nad klidným úhlavským údolím jsou i protihlukové stěny vysoké 2,5 m. Aby nebyly kontaminovány ceněné vodní zdroje pod mostem, je uvnitř mostní komůrky převedena středová dálniční kanalizace. Součástí tohoto zádržného systému je také v konstrukci zapuštěný betonový sokl bránící úniku vody. Ta je svedena do šachty za mostem a odtud ústí do bezpečnostní a sedimentační nádrže napojené na kanalizační řad.
Téměř kilometr dlouhý nový segmentový most se skládá z celkem 384 segmentů (2 × 192 ks), což představuje celkem 8.300 m3 betonu. Betonová a předpínací výztuž váží neuvěřitelných 1 580 t.
Základní údaje mostu:
Zhotovitel: SMP CZ
Délka mostu: 900 m
Šířka mostu: 30 m
Poloha na obchvatu Plzně na dálnici D5
Finanční náklady: 384,5 mil. Kč