KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Snadné budování zastávek MHD a nástupišť za pomoci CSB-HK bezbariérových obrubníků

Snadné budování zastávek MHD a nástupišť za pomoci CSB-HK bezbariérových obrubníků

Publikováno: 4.6.2008, Aktualizováno: 1.10.2009 23:44
Rubrika: Materiály

Zástavky městské hromadné dopravy jsou nedílnou součástí dopravních staveb. Dispoziční a tvarové uspořádání musí být řešeno projektantem tak, aby nebyla narušena plynulost při odbavování cestujících. Samozřejmostí by mělo být zajištění bezbariérového přístupu do vozu pro občany se sníženou schopností pohybu. Firma CS-Beton již několikátým rokem nabízí ve svém výrobním programu speciální obrubníky CSB-HK pro snadné budování těchto bezbariérových zastávek MHD a nástupišť autobusových nádraží.

Bezbariérové obrubníky jsou technicky výjimečným řešením autobusových zastávek. Jedná se o systém metrových prefabrikovaných prvků sestavených do příslušné skladby tak, aby bylo zajištěno především bezpečné, plynulé a rychlejší odbavení cestujících oproti klasickým typům zastávek. Základní obrubník se stejným tvarem příčného profilu po celé své délce tvoří nástupní hranu zastávky požadované délky. Na koncích nástupní hrany zastávky pak pomocí dvou prvků – náběhový a přechodový kus – hrana zastávky plynule přechází na klasický silniční obrubník. Popsané dispoziční uspořádání je ukázáno na (obr. 1).

Existují tři výšky nástupní hrany, pro které jsme schopni vyrábět bezbariérové obrubníky. Výšky jsou 16, 20 a 24 cm. Výška nástupní hrany je závislá na typu vozidla, které zajíždí do zastávky (tvar a výška podvozku autobusu) nebo zda-li je zastávka kombinovaná jak pro autobusový, tak tramvajový provoz. Nejvyužívanějším typem obrubníku je výška nástupní hrany 20 cm. A pokud se budeme bavit o tom, že odstraňujeme bariéry a budeme se odvolávat na vyhlášku 369/2001 Sb. Ministerstva pro místní rozvoj o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami se sníženou schopností pohybu §5, je vyhovující výška nástupní hrany opět 20 cm.

Podívejme se na způsob uložení a příčný řez základním prvkem bezbariérového obrubníku, který tvoří nástupní hranu zastávky na (obr. 2) a uveďme pár charakteristik. Základní rozměr bezbariérového obrubníku pro výšku nástupní hrany 20 cm je 400 × 330 m. Z úrovně komunikace obrubník vybíhá do výšky nástupní hrany kruhovou částí. Tento oblouk umožňuje přesnou rektifi kaci vozu vůči zastávce a zabezpečuje konstantní vzdálenost od nástupní hrany. Pokud autobus zajíždí pomalu do prostoru zastávky, najede mírně na kruhovou část obrubníku, on pak srovná vozidlo do požadované pozice. Toto přesné navedení autobusu do prostoru zastávky nám zajistí minimální vzdálenost podlahy autobusu od hrany zastávky a výškový rozdíl podlaha vozidla – zastávka je 12 cm. V případě, že autobus je vybaven funkcí tzv. kneelingu neboli nakleknutí směrem do zastávky je výškový rozdíl podlaha – zastávka roven nule. Pro potřeby nakleknutí je obrubník v horní části opatřen menším vybráním o rozměrech 50 × 40 mm. Toto vybrání má ještě jednu funkci a to zamezení odření či deformaci krycího plechu šroubů na kolech autobusů při chybném manévru řidiče během nájezdu do zastávky. Na vrchní nášlapné hraně je obrubník opatřen protiskluzovou profilací (obr. 5).

Dispoziční návrh zastávek řeší norma ČSN 73 6425-1 Autobusové, trolejbusové a tramvajové zastávky, přestupní uzle a stanoviště – návrh zastávek. Dle této normy projektanti navrhují různá uspořádání zastávek a autobusových nádraží, kdy směrová linie nástupní hrany není vždy přímá, ale dosti často se nachází v zálivech, popř. je pokřivená do oblouků nebo různě zalomená. Jak je vidět na obr. 3 a 4 (Olympia Brno), jsme schopni vyjít projektantům vstříc a vyrobit taktéž atypické kusy do obloukových či zalomených zastávek. Dokonce jsme schopni zákazníkovi vyrobit obrubníky i v barevném provedení, pokud je to např. z architektonického hlediska nezbytné. Velkým úskalím je i odvodnění plochy zastávek pokud je provedeno spádování komunikace směrem k bezbariérovým obrubníkům. Bodové odvodnění (uliční vpusti) se pro tento účel moc neosvědčilo. Jednak není tak efektivní, je stavebně náročné a ruší estetický dojem celé zastávky. Vhodné pro tento případ je kombinovat bezbariérové obrubníky s podélnými štěrbinovými žlaby s přerušovanou štěrbinou (obr. 5). Navíc štěrbinový žlab, na kterém stojí kola autobusu, zabraňuje vyjíždění asfaltu vlivem tlakových sil od kol, popř. omezuje namáhání a případné uvolňování dlažby na styku s obrubníkem. Obrubníky pro bezbariérové zastávky jsou vyráběny z velmi kvalitního vysokopevnostního provzdušněného betonu pevnostní třídy C45/55 a vyhovují požadavkům stupně agresivity prostředí XF4, XD3 dle normy ČSN EN 206-1. Oproti klasickým silničním obrubníkům mnohem lépe odolávají solení během zimních provozů a hlavně zaručují vyšší pevnostní parametry.

Tvar bezbariérových obrubníků během své existence prošel několika malými změnami, můžeme tedy říct, že se neustále vyvíjí, aby jako systém mohl pokud možno co nejlépe sloužit občanům, kteří se bez bezbariérových opatření neobejdou. K vývoji produktu dochází zejména na základě poznatků z provozu. Dopravní podnik města Brna tomuto systému bezbariérových obrubníku hodně fandí a hlavně je pro CS-Beton studnicí poznatků a připomínek z provozu, na základě kterých můžeme systém neustále zdokonalovat.

Barrier-free curbs are technically unique solutions of bus stops. It is a system of meter-long prefabricated elements arranged into a relevant composition in order to ensure mainly safe, continuous and faster checking-in of the passengers as opposed to the classical types of bus stops. The basic curb with the same shape of the cross profi le along its length makes the starting edge of the stop in the required length. At the end of the starting edge of the stop, with the use of two elements – rising and transition pieces – the stop edge continuously proceeds to the classical road curb.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (163x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (121x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (77x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice