KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2009    Slavnostní ukončení stavby elektrizace trati Šatov - Znojmo

Slavnostní ukončení stavby elektrizace trati Šatov - Znojmo

Publikováno: 12.11.2009, Aktualizováno: 23.11.2009 16:39
Rubrika: 2009

Poprvé v historii dnes elektrickou lokomotivou tažený vlak přijel z Vídně do Znojma. Příjezdem tohoto slavnostního vlaku byla slavnostně ukončena stavba „Elektrizace traťového úseku vč. PEÚ Šatov – Znojmo“. Elektrizace a rekonstrukce trati umožňuje přímé spojení mezi Vídní a Znojmem včetně zvýšení traťové rychlosti. Železniční stanice Znojmo se mj. dočkala moderních nástupišť a informačního systému, technicky náročnou rekonstrukcí prošel v rámci stavby znojemský viadukt přes údolí řeky Dyje.

Investorem je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Její generální ředitel Ing. Jan Komárek uvedl: „Dokončení této stavba je významné nejen pro rozvoj regionální železniční dopravy, ale také pro zvyšování integrity evropské železniční sítě. Elektrizovaný úsek navazuje na již dříve zrekonstruovanou trať od státní hranice s Rakouskem do Šatova. Mezi Znojmem a hlavním městem Rakouska Vídní tak vzniklo přímé spojení bez nutnosti přepřahat lokomotivy. Kromě snížení ekologické zátěže a zvýšení bezpečnosti železničního provozu jsou nyní vytvořeny podmínky pro zkrácení jízdní doby.“

Díky elektrizaci a celkové rekonstrukci se traťová rychlost zvýší až na 90 km/h. Elektrizovaná trať je vybavena střídavým trakčním systémem ÖBB 15 kV 16 2/3 Hz. Úsek bude má také větší prostorovou průchodnost (podle ložné míry UIC GC) a vyšší zatížitelnost (podle třídy D4). Jako materiál železničního svršku bylo použito kolejnic S49 na betonových pražcích s pružným upevněním. Pod novými kolejemi bylo vybudováno odvodnění s pražcovým podložím. Upraveno bylo téměř 12,5 km železničního svršku a spodku, 8 mostů a 13 propustků a zabezpečovací a sdělovací zařízení.

„Největší změnou, kromě zavedení elektrické trakce, byla kompletní rekonstrukce železniční stanice ve Znojmě a realizace nového železničního mostu přes řeku Dyji na původních pilířích,“ uvedl Ing. David Sichrovský, projektový manažer Skanska DS a.s. Nová nosná konstrukce je příhradová o celkové délce 220 m a ve výšce cca 50 m nad vodotečí. Pro zvýraznění hotového mostního díla je znojemský viadukt nasvícený a vytváří tak jedinečné večerní a noční panorama.

V žst. Znojmo byla vybudována dvě nová nástupiště, u koleje č. 1 před výpravní budovou a ostrovní, částečně zastřešené nástupiště mezi kolejemi č. 2 a 4. Obě nástupiště jsou ve své střední části rozdělena přechodem a cestovými návěstidly na dvě samostatné části. Nástupiště mají hranu ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice pro lepší nástup a výstup cestujících. Nové zastřešení ostrovního nástupiště je architektonicky a tvarově přizpůsobeno stávajícímu zastřešení na 1. nástupišti. Ve stanici je nainstalován moderní informační systém tvořený osmi informačními panely a staničním rozhlasem. Rozhlasové zařízení je doplněno hlasovými majáčky pro usnadnění orientace nevidomých a slabozrakých spoluobčanů.

Vlaky začnou v úseku Šatov – Znojmo jezdit od 1. prosince (motorová jednotka). Elektrický provoz bude zahájen od nového grafikonu, tedy od 13. prosince 2009.

V mezistaničním úseku Šatov - Znojmo je vybudováno nové traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie typu automatické hradlo bez hradla na trati. Pro kontrolu volnosti tratě byly použity počítače náprav. Všechny přejezdy v úseku Šatov – Znojmo, které byly zabezpečeny výstražnými kříži, jsou zabezpečeny novým přejezdovým světelným zařízením reléového typu s vlastní diagnostikou. Tři přejezdy jsou navíc vybaveny závorami.

Zhotovitelem stavby je sdružení firem Skanska DS a.s., OHL ŽS a.s. a FIRESTA – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. vedené společností Skanska DS.

Celkové investiční náklady představují částku 1, 231 miliardy Kč. Stavba byla financování prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Projekt „Elektrizace traťového úseku Šatov – Znojmo, vč. PEÚ“ je navržen ke spolufinancování Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Doprava. Celková výše podpory z Fondu soudržnosti může být až 947 808 783 Kč.

Vybrané technické parametry

Kolejové úpravy:

km 89,589 – 100,751 trati Šatov – Znojmo (včetně)
Železniční svršek: 12 454 m
Nové a regenerované výhybky: 13
Nové přejezdové konstrukce: 3 kusy
Nové nástupištní hrany: 903 m
Mostní objekty:
Rekonstrukce mostků a propustků: 19
Rekonstrukce Znojemského viaduktu: 220 m
Rekonstrukce mostu přes Vídeňskou ulici: 28 m
Pozemní objekty:
Celková plocha adaptovaných místností: 625 m2
Délka kabelovodu: 715 m
Zastřešení nástupiště: 686,5 m2
Silnoproudá zařízení:

Vybavení výhybek elektrickým ohřevem výměn:

17
Trakční vedení:
Délka elektrizovaných kolejí: 12,8 km
Sdělovací a zabezpečovací zařízení:
Traťový kabel: 36,270 km
Diagnostický optický kabel (24 vláken): 13,1 km
Místní kabelizace - metalické kabely: 4,6 km
Světelné přejezdové zabezpečovací (3. kat.) řízení se závorami: 3
Světelné přejezdové zabezpečovací (3. kat.) zařízení bez závor: 7

Žst. Znojmo je vybavena nejmodernějším zabezpečovacím zařízením (3. kategorie) a informačním systémem pro cestující (automatický rozhlas a 8 informačních panelů).
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Most přes DyjiNová železniční staniceStará železniční stanice

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Projektování a výstavba železničních mostů – schvalování, přejímky, uvádění do provozu (46x)
V roce 2008 došlo k významným změnám v organizaci a fungování železniční infrastruktury včetně těch jejích částí, které ...
Platnost dálničních známek (29x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Sanace 2009 začaly! (28x)
Dnes v podvečer začal ve Staré radnici města Brna další ročník konference Sanace 2009. Odborná část konference pak probě...

NEJlépe hodnocené související články

Nový Dynafleet poskytuje zákazníkům během přepravy dokonalejší kontrolu (3 b.)
Kde je náklad, a kdy se může očekávat jeho doručení? Nyní se už zákazníci během přepravy nemusejí s takovými otázkami ob...
Tatry o krok bližšie k svetuTatry o krok bližšie k svetu (2.5 b.)
Posledná chýbajúca časť diaľnice pod Vysokými Tatrami, od Mengusoviec po Poprad, je hotová. Súčasťou otvorenej zvyšnej č...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (1.5 b.)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

NEJdiskutovanější související články

Děti Země u soudu neuspěly, dostavba dálnice D8 pokračuje! (18x)
Občanské sdružení Děti Země již několik měsíců soudně napadá dostavbu dálnice D8. Ministerstvo dopravy tak již několikrá...
Platnost dálničních známek (6x)
Roční dálniční známky – platí vždy od 1. 12. předchozího roku do 31.1 . roku následujícího, celková platnost je te...
Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice