Škoda Electric uspěla v Brazílii
Rubrika: 2016
Společnost Škoda Electric si v těchto týdnech připsala významný exportní úspěch na zámořském trhu. Plzeňská firma se bude podílet na výrobě nových vozů typu monorail pro městskou hromadnou dopravu v brazilském městě Sao Paulo. Vozidla městské hromadné dopravy typu monorail, která kombinují výhodné vlastnosti vozů tramvaje a metra, jezdí na speciálních mostních konstrukcích situovaných ve výšce nad běžnou městskou infrastrukturou.
„Škoda Electric bude pro monoraily do Sao Paula vyrábět mechanické pohony za více než 100 milionů korun. Zařízení dodáme finálnímu výrobci vozidel, kterým je společnost Scomi Engineering se sídlem v Malajsii,“ vysvětluje obchodní ředitel Propulsion&Controls East and Asia Škody Electric Jaromír Hájek. Se společností Scomi Engineering Bhd má plzeňská Škoda od loňského roku podepsánu smlouvu o spolupráci na společném vývoji vozidel pro hromadnou dopravu a lehkých kolejových vozidel. „Potenciál pro další projekty vidíme nejen v Brazílii, ale také v Turecku, Indii, Malajsii, nebo Thajsku,“ doplňuje Jaromír Hájek.
Vozy se škodováckou výzbrojí budou určené pro novou linku č. 17 v Sao Paulu. Škoda Electric dodá motory pro celkem deset pětivozových jednotek monorailu, každá z jednotek využívá k pohonu deset motorů. Výhodou monorailů je nezávislost na ostatní městské dopravě, jezdí tedy automaticky zcela bez řidiče a čím dál více si získávají oblibu ve velkých metropolích, zejména z důvodu vysoké přepravní kapacity blížící se metru, ale s výrazně nižšími pořizovacími náklady.
Pro monoraily do Sao Paula Škoda Electric vyvinula zcela nový typ hliníkového vysokootáčkového trakčního motoru, mezi jehož přednosti patří zejména vysoká účinnost a nízká hmotnost. Součástí dodávky budou i převodovky. „Pohony začneme výrobci předávat v několika fázích počínaje rokem 2017,“ sděluje Jaromír Hájek.
Scomi Engineering Bhd je předním dodavatelem systémů hromadné dopravy. Společnost se v současné době podílí na několika projektech monorailu v Malajsii, Brazílii a Indii. Konkrétně se jedná například o provoz a údržbu první etapy monorail dráhy v indické Bombaji. V Brazílii společnost Scomi Engineering, kromě dodávky vozidel pro monorail Sao Paulo linka 17, chystá také výstavbu výrobního závodu pro další projekty monorailu a ostatních kolejových vozidel.