Skanska dokončuje betonáž dálnice D47 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem
Rubrika: PR
Betonový povrch na posledním úseku dálnice D47 mezi Bohumínem a státní hranicí s Polskem je téměř hotov. Poslední úsek právě dokončuje společnost Skanska zcela novým moderním finišerem. Nový finišer zaručuje díky svému uspořádání kvalitnější pokládku cementobetonového krytu vozovky, je mobilnější a jeho náklady na provoz jsou díky tomu nižší.
„Investice do nových technologií je jednou z našich priorit. I přes krizi ve stavebnictví si společnost Skanska i díky nákupu nového finišeru udržuje pozici lídra v pokládce betonových vozovek v České republice, ale také na Slovensku a v Polsku. Jeho špičkové parametry a mobilita znamenají výrazně efektivnější provoz,“ řekl Michal Reiter, výkonný ředitel divize Silniční stavitelství společnosti Skanska.
Zatímco starší generace finišeru dosahovala hmotnosti až 120 tun, finišer nové generace Wirtgen SP 1500 se skládá ze dvou lehčích samostatných finišerů, jejichž hmotnost je 67 tun a 57 tun. Díky tomuto uspořádání lze dosahovat lepších vlastností povrchu, především je však použití tohoto finišeru mnohem efektivnější. Na převoz ze stavby na stavbu stačí oproti obdobnému, o generaci staršímu finišeru, jen polovina dopravních prostředků. Doba potřebná pro přepravu, přestavby a přenastavení finišeru jsou u SP 1500 v řádu hodin, u staršího typu to byly řády dnů.
Nový finišer pokládá cementobetonový kryt ve dvou vrstvách, spodní vrstva. Betonáž probíhá pomocí dvou samostatných (vzájemně mechanicky nepropojených) finišerů. Toto řešení umožňuje právě zlepšení rovinatosti hotové vozovky a dalších povrchových vlastností. Oba dva finišery jsou vedeny pomocí vodících lanek po stranách realizované vozovky. Pro směrové i výškové vedení jsou oba finišery vybavena 6 senzory (4 pro výškové vedení, 2 pro směrové vedení). Finišer může pokládat vozovku v šířce od 6 metrů do 12,5 metru, maximální tloušťka CB krytu je cca 0,5 m. Kapacita finišeru za směnu je v průměru cca 3.500 m2 CBK. Na stavbě D 4709.2 se šířky vozovky pohybují v rozmezí 11,5 m až 12,5m.
„Když položíte na betonovou vozovku čtyřmetrovou lať, nesmí být mezera mezi povrchem vozovky a latí větší než 4 mm,“ vysvětluje parametr rovinatosti Petr Škoda, ředitel závodu Betonové a speciální technologie. „Čím lepší rovinatost povrchu, tím méně povrch drncá či houpe, to má samozřejmě vliv i na přilnavost pneumatik a bezpečnost jízdy,“ dodal Škoda.
Poslední úsek dálnice D47 vede z Bohumína k česko-polské státní hranici, kde se napojuje na budoucí polskou dálnici A1 do Katovic. Součástí stavby v délce 6,13 kilometru je téměř 175 metrů dlouhý most přes řeku Olši a dvě úrovňové okružní křižovatky, které již nyní slouží jako jedna významná část obchvatu Bohumína. V úseku je celkem 21 mostních objektů. V místech, kde dálnice prochází mezi Starým a Novým Bohumínem, jsou vybudovány protihlukové stěny a zemní valy. Zajímavostí je zavěšený most - lávka pro pěší, která propojí Starý a Nový Bohumín pro pěší a cyklisty. Tento mostní objekt, který realizovala Skanska, závod Mosty, bude do budoucna dominantním prvkem města Bohumína.
Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Eurovia (vedoucí člen sdružení), Skanska, ALPINE CZ a OHL ŽS.
Základní údaje o celé stavbě | |
Název | Dálnice D 47, stavba 47092 Bohumín – státní hranice ČR/PR |
Lokalita | Moravskoslezský kraj |
Investor | Ředitelství silnic a dálnic ČR |
Finanční prostředky | Státní fond dopravní infrastruktury |
Zhotovitel | sdružení firem Eurovia (vedoucí člen sdružení), Skanska, ALPINE CZ, OHL ŽS |
Předpokládané zprovoznění | březen 2012 |
Délka úseku | 6,13 kilometru |
Cena | 2,84 miliardy,- Kč bez DPH |