Silnice se letos rozrostou o úseky dálnice D3 a obchvatu Prahy
Rubrika: 2012
Síť silnic se letos rozroste například o nové úseky dálnice D3 na České Budějovice a obchvatu kolem Prahy. S výhledem do roku 2020 je pro resort prioritní pokračování hradecké dálnice na Jaroměř a dále k hranicím s Polskem a výstavba chybějících úseků R35 jako paralely k dálnici D1, u které se počítá s rozsáhlou modernizací. Vyplývá to z koncepčních materiálů rozvoje dopravy, které dnes ministerstvo dopravy představilo vládě.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má investice do nových silničních staveb na starosti, letos rozdělí mezi několik staveb na D3 celkem 4,1 miliardy korun. Nejvýznamnější z nich je úsek Tábor–Soběslav a navazující Soběslav–Veselí nad Lužnicí. Na rychlostní obchvat kolem Prahy připadne 2,9 miliardy korun, z toho nejvíc spolkne úsek D1–Vestec. Na pokračování dostavby dálnice D8 plánuje ŘSD letos 1,6 miliardy a na ostravskou D47 zhruba 1,5 miliardy korun.
Nejdražší letos zahájenou stavbou je plánovaná modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice–Kývalka, což si v následujících letech vyžádá přes 23 miliard korun. Na pět miliard korun vyjde prodloužení dálnice D 11 mezi Hradcem Králové a Osičkami a šest miliard spolyká novostavba úseku D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou.
Z prioritních projektů chystaných s dlouhodobějším výhledem budou podle ministerstva dopravy v roce 2013 a 2014 zahájeny například stavby úseků R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem. Dále pokračování D1 v úseku Říkovice–Přerov. Zároveň bude ministerstvo dopravy vykupovat pozemky pro další chystané úseky dálnice D11.
Ředitelství silnic a dálnic dostane od Státního fondu dopravní infrastruktury 37 miliard korun, což je zhruba o miliardu více než loni.
Dodavateli elektronického mýtného systému letos fond dopravy plánuje vyplatit neinvestiční prostředky za 2,2 miliardy korun, dalších více než 300 miliónů na investice a 171 miliónů na běžný provoz.
Ředitelství letos slibuje zprovoznění šestikilometrového úseku na D47 Bohumín–státní hranice s Polskem, úseku Lovosice–Bílinka na D8, dokončení části R6 Nové Sedlo–Sokolov nebo dokončení modernizace části D1 u Prahy. Počet nově otevřených kilometrů na tuzemských rychlostních komunikacích by se měl proti loňským 11 km více než zdvojnásobit. Celkově tak bude v Česku přes 1200 km rychlostních silnic a dálnic.
Silniční stavby zahajované v letošním roce (včetně pozastavených)
Název komunikace | Celková cena stavby v tisících Kč. |
I/11 Mokré Lazce–hranice okresů Opava, Ostrava | 4 705 267 |
I/44 Vlachov–Rájec | 1 106 444 |
I/37 Pardubice–Trojice | 789 353 |
D11 1105/2 Osičky–Hradec Králové | 5 405 938 |
D3 0309/III Borek–Úsilné | 1 650 106 |
D1 0137 Přerov–Lipník | 6 123 419 |
D1 Mirošovice–Kývalka modernizace | 23 600 000 |
Stavby zahajované v letech 2013 a 2014
Název komunikace | Celková cena stavby v tisících Kč. |
I/9 Dubice–Dolní Libchava obchvat | 1 159 502 |
R6 Řevničov, obchvat | 2 718 360 |
R6 Lubenec–Bošov | 2 092 704 |
R1 511 Běchovice–D1 | 11 796 565 |
D1 0136 Říkovice–Přerov | 6 517 587 |
R35 Časy–Ostrov | 5 510 878 |
R35 Opatovice nad Labem–Časy | 6 693 019 |
Zdroj: ministerstvo dopravy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.