Silnice II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká, I. etapa
Rubrika: Zajímavosti
Stavba I. etapy Silnice II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká zahrnuje nový mostní objekt přes řeku Berounku. V první části na pravém břehu je vedena silnice II/231 v nové trase, kdy je částečně využíván areál bývalé ČOV I a v druhé části (od km 1,1) je již silnice vedena v prostoru stávající silnice Jateční ulice. Celková délka úpravy komunikace II/231 je 1,077 km a je navržena jako dvoupruhová místní komunikace obslužná v kategorii MS2 14.3/8/50, funkční třída B2, základní šířka jízdního pruhu je 3,0 m.
DOPRAVNÍ VÝZNAM STAVBY
Silnice I /20 je součástí mezinárodního tahu E49 Vídeň – České Budějovice – Plzeň – Karlovy Vary – Magdeburg. Ve čtyřpruhovém uspřádání je naplánována v úsecích Plzeň – MÚK Losiná (I/19), Nová Hospoda – Písek a v úseku Češnovice – České Budějovice.
V oblasti Plzně bylo zvoleno přebudovat silnici I/20 v intravilánu města jako čtyřpruh, který jednak převede tranzitní dopravu z výše zmíněných směrů a jednak ulehčí vnitroměstské dopravě v Plzni. Na jihu Plzně bylo spolu s dálnicí D5 postaveno několik kilometrů přeložené silnice I/20, na které v současnosti navazuje stavba I/20 Plzeň, K Dráze – Jasmínová (10/2010 uvedeno do provozu).
Předmětná stavba je tedy součástí průtahu silnice I/20 Plzní, stavebně bude rozdělena do dvou samostatných etap. Na severu navazuje na Studentskou ulici a dále pokračuje východní částí Plzně mimo obytnou zástavbu tak, aby byla napojena na Rokycanskou ulici. Výhledově se počítá s propojením jižní a severní části silnice I/20 tak, aby byla doprava vyvedena mimo obytné části.
I. etapa: komunikace II/231 v Plzni v úseku mezi ulicemi Na Roudné – Jateční je v současné době silně dopravně zatížena a slouží jako spojka mezi Severním předměstím a Doubravkou a Slovany. Její současné směrové vedení i šířkové uspořádání nevyhovuje dané dopravní zátěži. Tato komunikace bude ve výhledu napojena na průtah silnice I/20 místní komunikací a zároveň na ní bude, po vybudování přeložky silnice I/20 v úseku Plaská – Na Roudné, provizorně vedena doprava z této přeložky. A to až do doby realizace dalšího úseku silnice I/20 Na Roudné – Rokycanská. Navržená 1. etapa zajistí zvýšení dopravní kapacity a bezpečnosti silničního provozu zejména na nově navrženém mostě přes řeku Berounku.
II. etapa: v rámci této etapy bude zajištěno odvedení podstatné části dopravy mimo rekreační oblast Boleveckého rybníka a současně dojde ke zvýšení dopravní kapacity komunikací v této lokalitě. V další etapě se počítá s pokračováním průtahu silnice I/20 s propojením až na Rokycanskou ulici v Plzni.
UMÍSTĚNÍ A POPIS STAVBY
Stavba Silnice I/20 a II/231 v Plzni, Plaská – Na Roudné – Chrástecká je projektována v kategoii MS 20/60 a M S 9/50. Je rozdělena na dvě samostatné etapy, přičemž první měří 1 067 metrů a 1 185 metrů. Stavba začíná na křižovatce Studentské a Plasské ulice. Odtud pokračuje prolukou východním směrem. S prodlouženou ulicí Pod Stráží je navržena křižovatka. Následně trasa pokračuje jižně podél železniční tratě, před zastávkou Plzeň – Bílá Hora, za budoucí křižovatkou Na Roudné, končí čtyřpruh silnice I/20. Následuje propojovací úsek I/30 – Na Roudné v kategorii MS 9/50 (370 metrů).
Trasa dále přechází železniční trať, v křížení s ulicí Na Roudné je navržena okružní křižovatka. Odtud následuje úprava silnice II/231. Trasa překonává Berounku novým mostem východně od stávajícího, za kterým se napojuje do trasy Jateční ulice, která bude upravena. Stavba končí před křižovatkou Jateční a Chrástecká ulice. Součástí
stavby je úrovňová a okružní křižovatka, dva mosty, dva železniční mosty a přeložka žel. trati (752 m).
I. etapa
Silnice II/231 Jateční ulice je v úseku Na Roudné – Chrástecká navržena jako dvoupruhová, funkční třídy B2, v kategorii MS 9/50.
Začátek úseku trasy II/231 se nachází v prostoru mezi novým mostem přes řeku Berounku a stávajícím mostem vlečky přes stávající silnici II/231. Dále trasa pokračuje k nově navrhovanému silničnímu mostu přes Berounku, který je situován rovnoběžně se stávajícím mostem. Za mostem trasa silnice II/231 pokračuje ve směrové přímé a následně se napojuje levostranným obloukem do stávající ulice Jateční.
V tomto úseku je částečně zasažen areál čistírny odpadních vod (ČOV), který je v současné době opuštěn. Ve staničení přibližně 1,51 km je navržena křižovatka se samostatným levým odbočovacím pruhem ve směru od křižovatky Jateční – Chrástecká. Křižovatka zajistí dopravní napojení jak uvažovaného areálu čerpací stanice pohonných hmot vpravo ve směru staničení, tak areálu soukromých firem na straně protilehlé. Konec stavebních úprav úseku silnice II/231 je ve staničení 1,565 km, kde se navrhované vedení napojuje na již rekonstruovanou křižovatku Jateční a Chrástecké ulice.
Na novém silničním mostě je navržena jednosměrná cyklistická stezka pro směr k ulici Na Roudné a chodník pro pěší. Ukončení cyklistické stezky a chodníku pro pěší bude v rámci této etapy v oblasti napojení stávající místní komunikace k nové ČOV. Zde mohou pěší využít této místní komunikace k nové ČOV a s využitím současného průchodu násypem vlečky je možno se dostat do ulice Na Roudné. Pro směr do centra je jednosměrná cyklistická stezka vedena vpravo a pro její vedení je využit také stávající silniční most.
Investoři I. etapy:
Zhotovitel:
Součástí stavby jsou tyto zásadní stavební objekty:
|
II. etapa
V rámci II. etapy je navržena silnice I/20 v úseku Plaská – Na Roudné jako čtyřpruhová komunikace, funkční třídy B1, v kategorii MS 20/60. Další úsek průtahu silnice I/20 ve směru k Rokycanské ulici je výhledově rovněž uvažován jako čtyřpruhová komunikace. Tento výhledový úsek průtahu silnice I/20 není součástí této stavby. Úsek uvažované čtyřpruhové komunikace je nahrazen silnicí II/231 ulice Jateční (I. etapa).
Propojení silnice I/20 a silnice II/231 bude zajišťovat místní komunikace navazující na silnici I/20 po jejím stažení ze čtyřpruhu na dvoupruh a napojující se na silnici II/231 v okružní křižovatce na ulici Na Roudné. Začátek trasy I/20 je v křižovatce Plaské a Studentské ulice. Trasa se dále přimyká k železniční trati Plzeň – Žatec, v jejímž souběhu běží do km 1,300. V oblasti staničení 1,300 km je navrženo provizorní zúžení čtyřpruhové komunikace I/20 na dvoupruhovou. Propojení silnice I/20 a II/231 bude zajišťovat místní komunikace navazující na silnici I/20 po jejím zúžení ze čtyřpruhu na dvoupruh a napojující se na silnici II/231 v nově navržené okružní křižovatce na ulici Na Roudné, kde budou rovněž zbudovány dva nové mosty – pod železniční tratí pod vlečkou do firmy Ferona (náhradou za stávající).
Řešení úseku silnice I/20 v rámci této stavby umožňuje bezproblémové napojení dalšího výhledově uvažovaného úseku čtyřpruhové komunikace průtahu silnice I/20 ve směru k Rokycanské ulici. Převážná část silnice II/231 bude realizována v rámci I. etapy. Ve II. etapě bude realizován pouze úsek od okružní křižovatky k napojení na nový most přes řeku Berounku, které bude částečně realizováno i v I. etapě. Začátek úseku trasy II/231 je navržen v místě malé okružní křižovatky (průměr 36 m) ulice Na Roudné. Okružní křižovatka v ulici Na Roudné je umístěna v prostoru pod nově navrženým železničním mostem. Dále trasa silnice II/231 pokračuje, ve směru k nově navrhovanému silničnímu mostu přes řeku Berounku, který je situován rovnoběžně se stávajícím silničním mostem.
Propojení silnice I/20 a N a Roudné je navrženo jako místní obslužná komunikace v kategorii MS 9/50, funkční třída B2. Začátek úseku trasy místní komunikace je navržen na konci úseku stažení čtyřpruhové komunikace (I/20) na dvoupruhovou. Tato místní komunikace dále pokračuje západně od železniční trati Plzeň – Žatec, ke které se v maximální možné míře přimyká. Takto trasa pokračuje ve směru k ulici Na Roudné.