Severní část D8 láká investory aktuálně víc než Triangle
Rubrika: 2012
I když do dokončení dálnice D8 zbývají ještě minimálně tři roky, její severní část od Teplic k německým hranicím láká investory už teď. Jen za poslední čtyři měsíce řešil krajský úřad čtyři významné projekty u Teplic a Ústí nad Labem, které jsou dopravně navázané na dálnici. Kdyby plány investorů vyšly, vzniklo by v oblasti asi 1725 pracovních míst, tedy víc než v zóně Triangle u Žatce. ČTK to zjistila z dokumentů předložených k posouzení vlivu staveb na životní prostředí (EIA).
Kolik staveb doopravdy vznikne, zatím není jisté, někteří investoři o nich mluví jen opatrně. Buď si opravdu nejsou jistí, nebo nechtějí odkrývat karty před konkurencí. Jen nekonkrétně hovoří o svých plánech německý Auto-Kabel, který v průmyslové zóně Nové Modlany kousek od Teplic v posledních letech výrazně expandoval. V roce 2009 se udával počet zaměstnanců krupského závodu na 200, teď hovoří dokumentace už o 560. "Aktuálně je to dokonce ještě o něco výše nad tím číslem," řekl ČTK letos v lednu ředitel krupského závodu Erich Plasonig. Severní Čechy jako lokalitu si pochvaluje.
O pár set metrů blíž k Teplicím mají vyrůst dvě velké skladové haly. Investorem je firma Green Square, která tu už jednu halu má a od konce roku 2010 ji pronajímá firmě Yusen Logistics. Další dvě by měly vzniknout letos a příští rok, podle dokumentace mají nabídnout až 300 pracovních míst. Jen zastavěná plocha má být přes dva hektary, zhruba jednou tolik zaberou i parkoviště a další plochy.
Oba záměry zřejmě hodně přitíží dvouproudové silnici I/13, která je páteří zhruba stoosmdesátitisícové aglomerace Teplic a Ústí. Okolo průmyslové zóny Nové Modlany po ní jezdí zhruba 13.000 aut denně a nové projekty by přidaly další asi tisícovku. Žádný z nich není napojený na železnici, která přitom vede doslova za okny, a i pro dojíždění zaměstnanců se počítá hlavně s osobními auty.
U sjezdu z dálnice směrem na Jílové a Děčín má vzniknout do roku 2013 vědeckotechnický park Nupharo, zaměřený především na vývojová centra a pronájem ploch menším firmám. Za investorem stojí firma CPP Development, kterou podle obchodního rejstříku letos v lednu koupila Jana Ryšlinková.
Poněkud atypický je i další projekt, který má vzniknout o něco dál od hranic, zhruba v místě sjezdu na Chlumec a ústeckou čtvrť Bukov. Firma Saariense kolínského podnikatele Zdeňka Červinky tam chce vyrábět jeho patent, síťové tašky. Ty mají být alternativou klasickým igelitkám. "Máme objednávky z celého světa. Z Německa, Skandinávie, USA ale třeba i Brazílie," citoval Červinku tento týden Ústecký deník. Výroba má podle dokumentace zaměstnat 61 lidí. Podobnou výrobu si už zadává v Číně, z ní by se ale mělo od příštího roku dodávat jen do jihovýchodní Asie.
Kdyby všechny plány vyšly, vzniklo by víc míst než v krajem vlastněné zóně Triangle u Žatce. Ta funguje už přes pět let, ale zatím nabízí jen asi 800 pracovních míst. Dalších 980 míst má podle plánu kraje vzniknout do roku 2020. Stavba zóny, která začala v roce 2002, zatím stála veřejné rozpočty asi 2,5 miliardy korun. Celých 23 kilometrů dálnice D8 přes Krušné hory stálo zhruba 22 miliard Kč.
Nejvýznamnější investiční záměry v okolí severní části dálnice D8:
Název projektu | lokalita | typ | počet nových pracovních míst | zastavění plocha | předpokládaný rok dokončení |
Nupharo Park | Libouchec | vývojová centra, drobné firmy | až 850 | 22 300 m2 | 2013 |
Auto-Kabel Krupka | Krupka - N. Modlany | rozšíření výroby autokabelů | 510 | 13 000 | 2017 |
Green Square | Krupka - N. Modlany | sklady | až 300 | 20 900 | 2012, 2013 |
Mothoiron | Ústí n.L. - Český Újezd | síťové tašky | 61 | 16 916 | VI/2013 |
Zdroj: Dokumentace EIA
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.