Sanace mostu v klimaticky nepříznivých podmínkách
Rubrika: Sanace
Koncem roku 2005 byl sanován železniční most v km 91,358 v Jihlavě. Dodavatel prací stál při přejímce staveniště 8. listopadu před problémem, který jistě zažila řada firem zabývajících se sanacemi – zvolením vhodného technologického postupu před nadcházející zimou.
Po počáteční konzultaci bylo rozhodnuto, že do konce roku bude sanována nosná konstrukce, kterou je možné zakrýt a temperovat, a opěry budou opraveny na jaře. Harmonogram byl přizpůsoben požadavkům na zachování průjezdného profilu pro městskou hromadnou dopravu a sanační práce byly rozděleny do dvou etap.
Již v první etapě byla konstrukce lešení postavena tak, aby bylo možné ji opláštit geotextilií. Navržený technologický postup měl zkrátit technologické přestávky.
Po mechanickém odstranění nesoudržných vrstev degradovaného betonu byl podklad otryskán a opískována obnažená výztuž. Pasivována byla inhibitorem koroze Sika Monotop 610, neobnažená výztuž byla pasivována migrujícím inhibitorem koroze Sika Ferrogard 903. Hrubá reprofilace byla provedena lokálně polymercementovou sanační maltou Sika Top 122 SP, celý povrch byl sjednocen stěrkou Sika Monotop 620.
Sekundární ochrana proti karbonataci byla provedena ochranným nátěrovým systémem Sikagard 550W Elastic na penetraci Sikagard 552W Aquaprimer.
Po dokončení první etapy na jedné polovině nosné konstrukce bylo přestavěno lešení a stejně byla sanována druhá polovina mostu. Již v první etapě se ukázalo, že bude nutné kvůli nízkým teplotám zakrytou část konstrukce temperovat.
Extrémní situace nastala během druhé etapy v prosinci. Prováděcí firmě se však podařilo při teplotě vzduchu -9 °C udržet v uzavřeném prostoru kolem sanované konstrukce teplotu +10 °C, a tím vytvořit vhodné podmínky pro aplikaci sanačních materiálů. Opěry, které nebylo možné tímto způsobem ošetřit, byly sanovány na jaře.
Sanace železničního mostu v km 91,358 v Jihlavě nebyla netradiční použitými materiály, ale způsobem sanace, který dodavatel stavby (GJW Praha) zvládl v souladu s požadavky na jejich aplikaci. Na tomto příkladu je vidět, že je možné sanovat v exteriéru za nepříznivých klimatických podmínek, pokud to typ konstrukce a provozní podmínky dovolují, a zvýšené náklady nejsou nepřijatelné.
The article describes the repair of the railway bridge on 91.358 km in Jihlava under adverse climatic conditions.