KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rozvoj diaľnic a siete rýchlostných ciest Slovenska

Rozvoj diaľnic a siete rýchlostných ciest Slovenska

Publikováno: 2.9.2009
Rubrika: Zajímavosti

Vstupom SR do EÚ od 1. mája 2004 sa časť siete diaľnic a rýchlostných ciest stala súčasťou Transeurópskej dopravnej siete Trans-European Transport Network (TEN-T), ktorá je definovaná v Rozhodnutí Európskeho parlamentu a Rady č. 884/2004/ES a č. 1692/96/ES o základných usmerneniach Spoločenstva pre rozvoj transeurópskej dopravnej siete.

Sieť TEN-T má prvoradý význam pre podporu európskej integrácie a zabezpečovanie rastu životnej úrovne občanov Európy. Európske spoločenstvo je preto zodpovedné za jej budovanie a rozvoj.

Diaľničná sieť a sieť rýchlostných ciest Slovenskej republiky je budovaná v trasách európskych multimodálnych dopravných koridorov, definovaných na celoeurópskych dopravných konferenciách na Kréte a v Helsinkách a sú to:

  • koridor č. IV Berlín/Norimberg – Praha – Kúty – Bratislava – Budapešť – Istanbul,
  • koridor č. V – vetva „A“ Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod – (Ľvov),
  • koridor č. VI Gdaňsk – Katovice – Skalité – Žilina.

Prioritou SR v oblasti rozvoja cestnej infraštruktúry v programovom období rokov 2007–2013 je výstavba dopravnej infraštruktúry zaradenej do siete TEN-T prechádzajúcej územím SR. Novovybudované úseky diaľnic tak nahradia v súčasnosti už z hľadiska kapacity aj bezpečnosti nevyhovujúce úseky cestnej siete SR. Preferovať sa bude v zmysle rozhodnutia č. 1692/96/ES prioritný projekt č. 25 – diaľničná os Gdansk – Brno – Bratislava – Viedeň, v rámci ktorého je na Slovensku už podstatná časť v užívaní, resp. v realizácii.

Ďalšou prioritou je dobudovanie multimodálneho koridoru Va, ktorý je zároveň slovenskou sídelnou rozvojovou osou I. stupňa lokalizovanou v koridore Bratislava – Trenčín – Žilina – Poprad – Prešov – Košice. V súlade s dopravnou politikou EÚ a koncepčnými materiálmi schválenými vládou SR a podľa Programového vyhlásenia vlády SR pre štvorročné volebné obdobie je úlohou MDPT SR hlavne:

  • homogenizovať diaľničnú sieť a sieť rýchlostných ciest
  • vytvoriť podmienky pre výstavbu a sprevádzkovanie 100 km diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010
  • urýchliť ukončenie výstavby diaľnice D1 na úseku Považská Bystrica – Žilina, úseku diaľnice D3 Svrčinovec – štátna hranica s Poľskom.

Dobudovanie diaľnic D1 a D3 v trasách európskych multimodálnych dopravných koridorov predpokladáme v horizonte roku 2014, v prípade úspešnosti využitia formy verejnosúkromného partnerstva (PPP) aj skôr. Spolupráca so susednými krajinami je hlavne v oblasti koordinovania prípravy stavieb v prihraničných úsekoch. Máme uzatvorené medzivládne dohody o prepojení navrhovaných ciest – s Poľskou republikou o bode prepojenia a spolupráci v príprave výstavby diaľnice D3 a rýchlostnej cesty S69 Zwardoň – Skalité, s Ukrajinou o bode prepojenia diaľnice D1 a štvorpruhovej komunikácii obchvatu Užhorodu.

Development of motorways and highway network of Slovakia
Priority of the SR in the area of road infrastructure development, within the specific period between 2007 and 2013, is the construction of transport infrastructure, included in TEN-T network, crossing the territory of the Slovak Republic. In accordance with the decision No. 1692/96/ES – priority unit No. 25 – motorway axis Gdansk – Brno – Bratislava – Vienna, of which its relevant part in Slovakia is already being operated or in the process of realization and completion of multimodal corridor Va, which is also the Slovak residential development axis of the first degree, located in the corridor Bratislava – Trenčín – Žilina – Poprad – Prešov – Košice, will be given special preference.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Cesta Bytča – Žilina – ilustračný záberVýstavba úseku rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (83x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice