RoadCem: Levná, silná a pružná silnice z jakékoliv zeminy
Rubrika: Materiály
Nizozemská společnost PowerCem, která se přes dvacet let zabývá vývojem a využitím stavebních hmot, proráží na český trh s novým aditivem RoadCem, díky němuž se výstavba silnic zlevňuje až o 40 %. Metr čtvereční silnice I. třídy přijde objednatele maximálně na tisíc korun včetně asfaltu. V případě rozsáhlejší výstavby cena klesá až k 800 korun/m2 a u obecních cest se pohybuje ještě o minimálně sto korun za metr čtvereční níže.
Technologie RoadCem nabízí hned několik konkurenčních výhod:
I. RYCHLOST VÝSTAVBY
V závislosti na počtu hydrantů, šachet a dalších povrchových překážek postupuje stavba rychlostí 1 000 – 4 000 m2 za den. A to od „zelené louky“ až po hotovou komunikaci.
II. MATERIÁLOVOU FLEXIBILITU
Nezáleží na materiálu, RoadCem se dá použít se všemi dostupnými stavebními materiály nebo místní zeminou.
III. HYPERSTABILIZACI
Klasické vozovky mají pod asfaltovým kobercem vrstvu obalovaného kameniva, kameniva s cementem a štěrkodrť. S RoadCem je pod kobercem pouze jedna vrstva složená z místní zeminy, cementu a RoadCem.
PowerCem vstoupil na trh v roce 2011 a každý rok zdvojnásobuje svoji produkci. Letos postaví novou technologií 15 000 m2 komunikací, v roce 2014 se i díky spolupráci s ŘSD a kraji objem produkce i počet jednotlivých akcí minimálně zdvojnásobí. Expanzi výrazně pomůže průnik na větší inženýrské stavby.
Technologický postup:
- zjištění parametrů budoucího dopravního zatížení, druhu zeminy dle IGP
- odběr vzorků zeminy, laboratorní stanovení receptury na základě testovaných parametrů
- počítačový výpočet na základě zjištěných parametrů zeminy, očekávaného zatížení, požadované životnosti
- výpočet probíhá přes moduly pružnosti
Stanovuje se:
- tloušťka „stabilizované“ vrstvy (od 20 do cca 45 cm)
- receptura – množství cementu a RoadCemu (160/1,6 – 240/2,4 kg/m3)
Specifika realizace:
- desku není třeba dilatovat
- obrubníky se osazují dodatečně
- šachty apod. se zaměří, sníží, zakryjí, „přejedou“ a dodatečně odkryjí a finálně upraví
- odvodnění jen tam, kde hrozí zdvih celé konstrukce vztlakem nebo je zemina vysoce kapilární a hladina podzemní vody blízko povrchu
Podrobný technologický postup v několika variantách je možné shlédnout na stránkách www.powercem.cz. V praxi je možné vidět technologii na 4 předváděcích akcích v říjnu a listopadu.
CTP DHL Nový Jičín – 500 m2 pro maximální zátěž
Předmětem projektu byla rekonstrukce vjezdu areálu firmy DHL Express se správcem CTP Invest. v Novém Jičíně. Výstavba byla rozdělena na dvě části tak, aby byl za každé okolnosti zajištěn nepřetržitý provoz. K rekonstrukci firma přistoupila po totální devastaci zámkové dlažby pronikáním vody do podloží a následným nestejnoměrným sedáním. Místy tak byly koleje hluboké 15 cm. Tuto skutečnost jsme použitím technologie RoadCem odbourali a firma DHL se tak může pyšnit novým kvalitním vjezdem.
Projekt Kamenice u Prahy, ulice Na Vyhlídce – 2 000 m2
V návaznosti na náš první projekt realizovaný v Jílovém u Prahy se nám ozvala obec Kamenice na zpracování nabídky rekonstrukce obecní obslužné komunikace. V ulici se realizovala kanalizace, a tak se část peněz dala čerpat přímo z dotací na kanalizaci (z části určené pro následnou opravu povrchu). Na místě jsme našli prašnou komunikaci se zahliněnými štěrky a 46 objekty vodovodních šoupat a kanalizačních šachet. Realizace nám zabrala tři dny. Asfalt se pokládal kvůli nevhodným klimatickým podmínkám přibližně po 14 dnech. Po celou dobu měli obyvatelé přístup do svých domů s tím, že pouze po čtyři dny byl do určité míry omezen automobilový provoz.