Revitalizace trati Bludov – Jeseník skončila
Rubrika: Železniční infrastruktura
V listopadu 2016 slavnostně skončila revitalizace trati Bludov – Jeseník v Olomouckém kraji. Konkrétně se stavba nachází mezi železničními stanicemi Bludov a Hanušovice. Na daném úseku tak mohou vlakové soupravy projíždět rychlostí až 100 km/hod. Zvýšení rychlosti přineslo zkrácení pravidelné jízdní doby v místě až o 4,5 minuty, a současně také zlepšení podmínek a bezpečnosti cestování v místě.
VÝZNAM STAVBY
Traťový úsek Bludov – Hanušovice je součástí trati Hanušovice – Olomouc. Stávající celostátní trať resp. traťový úsek Bludov – Hanušovice má čtyři dopravny: Bludov, Ruda nad Moravou, Bohdíkov a Hanušovice. Žst. Bludov byla již rekonstruována v rámci stavby „Elektrizace trati Zábřeh – Šumperk“. Rekonstrukce žst. Hanušovice nebyla součástí stavby „Revitalizace trati Bludov – Jeseník“.
Na trati je 6 železničních zastávek: Bludov-Lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice-Holba.
Stavba řeší zlepšení jízdního komfortu, zvýšení traťové rychlosti se zkrácením jízdních dob, zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech, rekonstrukce železničních stanic a zastávek, zlepšení komfortu cestujících zřízením nových nástupištních přístřešků a dálkové ovládání celého úseku.
REALIZACE
V rámci stavby byl rekonstruován železniční svršek a sanován železniční spodek na daném úseku. Rekonstrukcí prošla také nástupiště v zastávkách a železničních stanicích. Součástí revitalizace byly opravy v železničních stanicích Ruda nad Moravou a Bohdíkov. Dále byly revitalizovány zastávky Bludov-lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice-Holba. Upraveny byly železniční přejezdy vč. realizace nového zabezpečení. Železniční mosty a propustky na trase byly rovněž rekonstruovány. V nezbytném rozsahu byla provedena rekonstrukce elektrických zařízení vč. osvětlení zastávek a železničních stanic. Součástí revitalizace byla také rekonstrukce stávajícího železničního zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Součástí projektu je rekonstrukce železničního svršku a spodku, mostů a propustků, nástupišť v železničních stanicích a zastávkách, staničního a traťového zabezpečovacího zařízení a železničních přejezdů. Železniční stanice Ruda nad Moravou a Bohdíkov jsou zapojené do dálkového ovládání ze stanice Šumperk.
TECHNICKÉ ŘEŠENÍ
Rekonstrukce železničního svršku a sanace železničního spodku zahrnovala výměnu kolejového roštu vč. zřízení nového štěrkového lože. Obsahem sanace železničního spodku bylo zřízení konstrukčních vrstev pražcového podloží a funkčního odvodnění pláně železničního spodku. Odvodnění bylo provedeno formou drážních příkopů nebo příkopových zídek vedených v souběhu s železniční jednokolejnou tratí, v železničních stanicích byly zřízeny podélné trativodní sběrače.
V takovémto rozsahu byly prováděny práce od začátku stavby (km 49,357) až do žst. Bohdíkov do km 64,950. Dále od tohoto km až do konce stavby (km 69,835) byla vzhledem k vyhovujícímu stavu železničního spodku, realizována pouze výměna kolejového roštu vč. zřízení nového štěrkového lože.
Nástupiště v železničních stanicích a zastávkách prošla rekonstrukcí tak, aby odpovídala stávající legislativě (ČR i EU) – výška nástupní hrany 550 mm nad temenem kolejnice bezbariérový přístup cestujících. Přístup na nástupiště bude úrovňový. Nástupiště jsou vybavena novým osvětlením, novým orientační a informační systémem pro cestující, stávající přístřešky pro cestující byly sneseny a nahrazeny novými přístřešky v antivandalské úpravě. Ve stanici Ruda nad Moravou byly ponechány tři dopravní koleje a vybudována nová nástupiště.
Ve stanici Bohdíkov sleduje dopravní technologie přednostně zachování dvou dopravních kolejí s novými nástupišti. Manipulační kolej č. 6 pro ložné manipulace byla zachována.
Na revitalizovaném úseku se nachází v současnosti 15 železničních přejezdů. V rámci stavebních prací byla na všech přejezdech zřízena nová přejezdová konstrukce, která zajistí klidnější a pohodlnější přejezd silničních vozidel. U všech přejezdů bylo osazeno nové zabezpečovací zařízení, které odpovídá nově navržené maximální traťové rychlosti na daném přejezdu.
V revitalizovaném úseku trati Bludov – Jeseník se nachází celkem 67 umělých staveb. Z toho 49 propustků, 17 mostů a 1 zárubní zeď.
V žst. Ruda nad Moravou a Bohdíkov vzniklo nové staniční zabezpečovací zařízení (SZZ) 3. kategorie dle TNŽ 34 2620, elektronického typu. Zařízení jsou vybavena obslužným pracovištěm typu JOP a jsou zapojena do dálkového ovládání zabezpečovacího zařízení (DOZ). Pro zabezpečení mezistaničních úseků se předpokládá traťové zabezpečovací zařízení (TZZ) typu automatické hradlo (AH), s kontrolou volnosti kolejových úseků pomocí počítačů náprav.
V rámci prací na železničním sdělovacím zařízení byla položena v úseku Bludov – Hanušovice nová kabelizace a rovněž byla provedena místní kabelizace k venkovním telefonním objektům u vjezdových návěstidel, pomocným stavědlům a k přejezdovým zabezpečovacím zařízením. Veškerá kabelizace vede v souběhu s železniční tratí s minimálními zásahy do mimodrážních pozemků, kterým se nedá vyhnout – např. podchody kabelu pod komunikacemi.
Nové rozhlasové zařízení je instalováno do všech železničních stanic a zastávek na revitalizovaném úseku. Informační tabule jsou instalovány do všech železničních stanic. Propojení celého informačního systému (rozhlas i tabule) jsou pomocí přenosového zařízení.
Stavba vychází z globálního cíle pro Prioritní osu 3, jímž je zlepšení železniční dopravy mimo transevropskou síť TEN-T. Tohoto cíle investor dosáhne prostřednictvím zvýšení dopravní dostupnosti. Celkové investiční náklady projektu s názvem Revitalizace trati Bludov – Jeseník činí 993 690 156 Kč bez DPH. Projekt je v rámci Operačního programu Doprava spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti, a to až do výše 779 897 058 Kč. Národní financování projektu zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.