Rekonstrukce železničního mostu přes Plzeňskou ulici v Ostravě
Mostní konstrukce železničního mostu ze 70. let minulého století byla dlouhodobým provozem a působením agresivních chemických vlivů atmosféry poškozena. Její povrchová část byla zkarbonatována, krycí vrstva ocelové výztuže na některých místech oslabena a ocelová výztuž odhalena a napadena korozí. V rámci prováděných prací se tedy přistoupilo k rekonstrukci nosné konstrukce železničního mostu, výměně železničního svršku a aplikaci barevného sjednocujícího a ochranného nátěru.
POPIS PRACÍ A POUŽITÉ MATERIÁLY
Všechny sanační práce byly prováděny za provozu. Pod mostní konstrukcí nesměl být omezen provoz silniční ani tramvajové dopravy. Sanační práce proto musely probíhat po etapách a z důvodu výluky tramvajové dopravy částečně také v nočních hodinách, což kladlo vysoké nároky na organizaci stavebních prací. Součástí rekonstrukce byla i úplná výměna železničního svršku. Nezbytným předpokladem dobrého výsledku při každé sanaci je důkladná příprava podkladu.
Veškeré povrchy betonových opěr a podpěr byly proto před zahájením vlastní sanace mostu dokonale otryskány vysokotlakým vodním paprskem (800 barů). Byly tak odstraněny stávající cementové omítky a nesoudržné a oddělující se povrchové vrstvy betonu, ale i koroze z obnažené ocelové výztuže mostu. Ihned po otryskání konstrukce byl pomocí přípravku Mapefer 1K proveden ochranný antikorozní nátěr s inhibitorem oceli.
Tab. 1 – Materiály použité při sanaci mostu
Mapefer 1K | jednosložkový ochranný minerální nátěr s inhibitorem na ochranu ocelové výztuže proti korozi |
Mapegrout 40 | sanační tixotropní cementová malta střední pevnosti vyztužená vlákny s kompenzovaným smršťováním |
Planitop 540 | vyhlazovací cementová stěrka pro konečné úpravy vnitřních i vnějších povrchů |
Malech | mikromletý akrylátový základní nátěr ve vodní disperzi |
Elastocolor | velmi pružná akrylová nátěrová hmota ve vodní disperzi k ochraně a barevnému sjednocení betonových ploch s velmi vysokou propustností vodních par, zajišťující podkladu dokonalou ochranu proti vodě a agresivním vlivům prostředí |
Následně byla provedena celoplošná reprofilace mostní konstrukce s použitím sanační tixotropní malty s kompenzovaným smršťováním Mapegrout T40. Tloušťka úpravy byla v rozmezí 15–25 mm. Všechny pohledové plochy mostní konstrukce byly potom v tloušťce 3 mm opatřeny vyhlazovací cementovou stěrkou Planitop 540. Barevné sjednocení povrchu a dlouhodobou ochranu proti agresivním vlivům atmosféry zaručuje mostu ochranný nátěr na bázi akrylových pryskyřic ve vodní disperzi Elastocolor (penetrace Malech).
Ocelová ložiska na opěře 1, 3 a na pilíři 2 byla otryskána a zakonzervována (bez použití materiálu Mapei).
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ
Realizace: VI–VII/2008
Objednatel: VÍTKOVICE Doprava, a. s.
Projektant: DOPRAVOPROJEKT Ostrava spol. s r. o.
Vedoucí sanačních prací: Ing. Lukáš Sedláček
Zhotovitel: ODS – Dopravní stavby Ostrava, a. s.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O MOSTU
Délka přemostění: 32,3 m
Celková délka mostu: 61,1 m
Šířka mostu: 14,2 m
Reconstruction of the Railway Bridge over the Plzeň Street, Ostrava
The purpose of the overall reconstruction of the bridge unit was to extend its lifespan. The bridge structure of the railway bridge from the 1970s was deteriorated due to long-term operation and effects of aggressive chemical impacts of the atmosphere. Its surface part was carbonized, the steel reinforcement cover was weakened in some parts and the steel reinforcement was uncovered and corroded. Within the works performance the reconstruction of the bearing railway bridge structure was performed, then the exchange of track structure and application of color unifying and protection cover.