Rekonstrukce SZZ Veselí nad Moravou
Rubrika: Železniční infrastruktura
Předmětem stavby je komplexní přestavba – rekonstrukce železniční stanice za účelem zvýšení rychlosti průjezdu vlaků, zlepšení komfortu cestujících při nastupování, vystupování a při přístupu k vlakům i zvýšení bezpečnosti železniční dopravy instalací nového zabezpečovacího zařízení umožňující dálkové ovládání technologických zařízení železniční dopravní cesty (DOZ).
V rámci stavby „Rekonstrukce SZZ Veselí nad Moravou“ je na základě provedeného geotechnického průzkumu navržena rekonstrukce železničního spodku a svršku včetně odvodnění. Rekonstrukce se dotkne ostrovních nástupišť i nástupišť u výpravní budovy. Přístup na ostrovní nástupiště bude mimoúrovňový pomocí podchodu. Bezbariérový přístup pro cestující z výpravní budovy na nástupiště zajistí výtahy. V souvislosti s novou konfigurací kolejiště bude provedena sanace mostních objektů a sdělovacího zařízení. Proběhne instalace nového osvětlení stanice a prostoru nástupišť. Vybudována bude nová trafostanice a rozvody silnoproudu.
Modernizovaná zabezpečovací zařízení a kabeláže sdělovacího vedení budou v rámci rekonstrukce zasahovat i do přilehlých traťových úseků, na staniční kolejiště navazujících.
Provedeny budou nezbytně nutné stavební úpravy v technologické budově, která již neplní svoji původní funkci kotelny. V prostoru vedle technologické budovy bude vybudován nový objekt trafostanice a sneseny zbytné pozemní objekty stavědla č. 1, č. 2 a č. 3.
ROZSAH REALIZACE
Jedná se prioritně o rekonstrukci stávající železniční stanice, resp. o rekonstrukci části železniční stanice s profesními dopady do navazujících traťových úseků. V rámci stavby bude řešeno TZZ vybraných navazujících traťových úseků, přičemž v těchto úsecích nedochází k rekonstrukci, ale pouze k navržení nové kabeláže.
Stavbou dotčené kolejiště je tedy napojeno na dosavadní technické vybavení území. Liniová část stavby, stavební objekty a provozní soubory, až na výjimky, jsou realizovány ve stávajícím obvodu dráhy, na pozemcích SŽDC, s. o. a Českých drah, a. s.
Stavba je umístěna v území vyznačujícím se rovinatým reliéfem v údolní nivě řeky Moravy a jejích přítoků, kudy jsou dotčené železniční tratě vedeny. Terén je v prostoru žst. Veselí nad Moravou a blízkém okolí plochý a rovinný.
Ze stanice Veselí nad Moravou vedou čtyři dopravní směry. Dvojkolejná trať do Bzence a jednokolejné tratě ve směru na Uherské Hradiště, Velkou nad Veličkou a Strážnici. Poslední dva jmenované směry pak pokračují přes hraniční přechody na území Slovenské republiky.
ZÁKLADNÍ KAPACITY STAVBY
Sdělovací a zabezpečovací zařízení
Popis | Kapacitní údaje |
Elektronické staniční zabezpečovací zařízení | 1 ks |
Traťové zabezpečovací zařízení | 2 ks |
Elektromotorický přestavník | 41 ks |
Návěstidla | 68 ks |
Pokládka kabelů | 64 700 m |
Kabelovod | 1 203 m |
Traťový kabel | 31 310 m |
Optický kabel 48 vláken | 14 400 m |
Trubky HDPE | 81 000 m |
Místní kabelizace optické kabely | 16 600 m |
Rozhlas pro cestující | 1 žst. |
Silnoproudá technologie
Nové rozvodny nn | 2 |
Nové rozvodny vn | 1 |
Nové rozvodny EPZ | 1 |
Nové trafostanice 22/0,4kV | 1 |
Nové trafostanice EPZ | 1 |
Železniční svršek a spodek
Rekonstrukce svrškem 49 E1 na betonových pražcích B91S/SB8P |
7 868 m |
Rekonstrukce svrškem 49 E1 na dřevěných pražcích |
390 m |
Směrové a výškové vyrovnání stávající koleje/výhybky |
1 170 m |
Broušení koleje tv. 49 E1 (vč. výhybek) | 16 000 m |
Zřízení výhybek 49 E1 | 30 ks |
Zřízení nového štěrkového lože | 24 700 m3 |
Zřízení kolejnicového zarážedla tv. S49 | 7 ks |
Výkopy zeminy z kolejiště | 20 228 m3 |
Zřízení podkladní vrstvy ŠD fr. 0/32 mm | 12 150 m3 |
Zřízení podkladní vrstvy ze štěrkodrti stabilizované cementem |
1 110 m3 |
Zřízení trativodu DN 150 | 4 950 m |
Železniční přejezdy
Rekonstrukce úrovňového přejezdu |
1 ks přechod |
Mosty, propustky, zdi
Silniční propustek – nový | 2 ks |
Železniční most – podchod – rekonstrukce | 1 ks |
Železniční most – rekonstrukce | 2 ks |
Mosty úpravy kabelových tras | 4 ks |
Pozemní stavební objekty
Popis | Celkem |
Demolice stavědel | 3 ks |
Nástupní hrany | 1 045 m |
Snesení stávajícího nástupiště | 689 m |
Zpevněné plochy dlažba/asfalt | 2 005 m2 |
Silnoproudé objekty a rozvody
Popis | Kapacitní údaje |
Rekonstrukce osvětlení v železničních stanicích |
49 |
Délka kabelového vedení nn | 28 900 m |
Délka kabelového vedení vn | 770 m |
MOMENTÁLNĚ PROBÍHAJÍCÍ PRÁCE
Stavbu realizuje sdružení ESSA ve složení firem Signalbau a. s., Eurovia a. s., OHL ŽS a. s. a AŽD s. r. o. Stavba byla zahájena 23. 8. 2017 a bude dokončena 25. 5. 2019. Realizace díla je rozdělena do několika stavebních postupů tak, aby vždy byla zachovaná požadovaná propustnost stanice a byly minimalizovány její vlivy na cestující veřejnost.
V současné době se její realizace nachází přibližně v polovině. To znamená, že k dnešnímu dni jsou obnovena ostrovní nástupiště i přilehlé koleje a probíhá rekonstrukce bzeneckého zhlaví. Součástí této etapy výstavby je také rekonstrukce železničního přejezdu na silnici I/55 u obce Zarazice. Současně probíhají instalace kabelových rozvodů přilehlých tratí, výstavba kabelovodu. Je hotova budova pro technologie elektrického předtápěcího zařízení a adaptace technologického objektu. V této budově momentálně probíhá instalace technologických celků sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.
Během prázdnin pak proběhne obnova zhlaví ve směru na Uherský Ostroh a Velkou na Veličkou. Během výluk na jednokolejných tratích je cestující veřejnost přepravována náhradní autobusovou dopravou. Nové zabezpečovací zařízení bude spuštěno 31. 8. 2018. Následovat budou práce na obnově liché kolejové skupiny a druhá etapa bzeneckého zhlaví tak, aby stavební práce byly ukončeny 25. 11. 2018.
Reconstruction of Veselí nad Moravou Station Security Traffic System
The purpose of the construction is to completely reconstruct the railway station in order to increase the speed of trains, improve travellers’ comfort during boarding and getting-out, improve accessibility of trains and increase safety of train transport via a new security traffic system which would make it possible to operate the technological machinery of railway transport infrastructure (DOZ) by means of a remote control.