Rekonstrukce mostu přes Jihlavu v Ivančicích skončila
Rubrika: Aktuality
Ve čtvrtek byl slavnostně otevřen nově zrekonstruovaný silniční most přes řeku Jihlavu v Ivančicích. Investorem stavby, která je součástí investiční akce „Zvýšení dopravní dostupnosti města Ivančice“ spolufinancované z dotací Evropské unie v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod, byla Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje, jejímž zřizovatelem je Jihomoravský kraj.
Most leží na silnici č. II/152, spojuje Ivančice a Němčice a z hlediska místní dopravy je velmi důležitou komunikací. Byl vybudován v roce 1923 a ve své původní podobě již nevyhovoval potřebám moderní dopravy. Cílem rekonstrukce bylo nejen most důkladně zrenovovat, ale také ho rozšířit tak, aby byl bezpečnější pro chodce i řidiče.
Jedná se třípolový trámový monolitický betonový most se spřaženou železobetonovou deskou. Silnice před mostem je široká cca 7,5-7,8 m, ale před rekonstrukcí se na mostě zužovala na 5,15 m. Nyní je komunikace široká 7 metrů s jednostranným chodníkem širokým 2 metry. Most je po rekonstrukci celkem 10,14 m široký a 51,94 m dlouhý, zvýšila se také jeho zatížitelnost na třídu „A“.
Protože byl most po celou dobu své rekonstrukce, tedy od 1. dubna letošního roku, uzavřen pro veškerou dopravu, vyrostla ještě před zahájením rekonstrukčních prací provizorní lávka pro pěší. Pro automobilovou dopravu byly stanoveny objízdné trasy.
Vlastní rekonstrukce se neobešla bez několika komplikací. Při rozšiřování břehových opěr na jaře letošního roku vyplavila přívalová vlna dvakrát staveniště poté, co byla z přehrady Mohelno vypouštěna voda pro vodáky sjíždějící řeku Jihlavu. Vlna měla být pokaždé maximálně 20 cm vysoká, ale v obou případech byla bohužel podstatně vyšší, což způsobilo stavbařům značné problémy.
Při demontáži všech vrstev vozovky na mostě stavbaři zjistili, že tvar původní mostovky je zcela jiný, než předpokládala zadávací dokumentace stavby. To rekonstrukci to o několik týdnů zdrželo, protože část původní mostovky bylo nutné odříznout a kvůli novému nadbetonování mostovky změnit projekt. Zpoždění se ale podařilo dohonit, takže stanovený termín dokončení v září letošního roku byl dodržen.
Celková cena rekonstrukce dosáhla 18,5 mil. Kč a financována je z prostředků fondu ERDF Evropské unie (85%), státního rozpočtu (7,5%) a investora - Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje (7,5%). Předfinancování ve výši 85% zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury. Podle projektu firmy DOSTING rekonstrukci.
realizoval závod Dopravní stavby akciové společnosti OHL ŽS. „Chtěl bych poděkovat všem obyvatelům Ivančic za pochopení nutných změn v dopravě během rekonstrukce. Věřím, že jim most bude dobře sloužit alespoň dalších 85 let,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, generální ředitel a předseda představenstva OHL ŽS.