KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rekonstrukce Americké třídy v Plzni, část Wilsonův most včetně předpolí Americká a kabelový kolektor v Plzni

Rekonstrukce Americké třídy v Plzni, část Wilsonův most včetně předpolí Americká a kabelový kolektor v Plzni

Publikováno: 22.10.2014
Rubrika: Zajímavosti, Mosty

Potřeba spojení centra města s hlavním železničním nádražím vedla k postavení nového mostu přes řeku Radbuzu, který měl odlehčit Jánskému mostu u pivovaru po proudu řeky. Most by postaven podle projektu Ing. Václava Mencla. Zhotovitelem mostu byli úředně autorizovaní stavební inženýři Müller & Kapsa.

HISTORIE WILSONOVA MOSTU

  • 4. 5. 1912 – zahájení stavby mostu
  • 28. 9. 1913 – slavnostní otevření mostu pojmenovaného po tehdejším panovníkovi Františku Josefu I.
  • 1918 – přejmenování po prezidentovi USA Wilsonovi
  • 1934 – rekonstrukce mostu, při níž byly mj. z vozovky mostu vyjmuty nikdy nevyužité tramvajové koleje
  • 1939 – přejmenování mostu po Karlu IV.
  • září 1941 – přejmenování na most Vítězství
  • 1945 – pojmenován po sovětském diktátoru Stalinovi, na což se po tzv. odhalení kultu jeho osobnosti tiše zapomnělo
  • 1988 – vyhlášení kulturní památkou České republiky číslo 44239/4-4330
  • 1990 – navrácení původního pojmenování z I. republiky – Wilsonův most

PŘEDMĚT REKONSTRUKCE MOSTU

  • po sto letech jeho trvání a provozu byly na mostě známky zatékání vlivem již nefunkční izolace,
  • vysunutí některých kamenů, vypadaná malta ze spár mezi kameny a výluhy cementového mléka,
  • pootočení a vybočení některých zábradelních kamenů z původní polohy, zřejmě vlivem dopravních nehod na mostě,
  • ztráta původní barvy vlivem prachu a znečištění ovzduší původního žulového zdiva,
  • patrné deformace a poruchy ve vozovce v místě změny povrchu na předpolích mostu,
  • špatné odtékání vody z vozovky,
  • vady na zastřešení a zdivu vně i uvnitř mýtných domků,
  • vegetace na středním pilíři a trus od holubů na obložení opěr,
  • nevhodný typ osvětlení neodpovídající historické hodnotě mostu.

REALIZACE
Postup opravy musel začít úplným vyloučením provozu po mostě a následným zbudováním náhradních tras pro kabely a jejich přeložením. Oprava se skládala z celoplošného očištění vnějšího pláště mostu otryskáním Torbo systémem, opravy spár a injektáže spodní stavby. Očištěním pláště, celý most prokoukl a svítí a vyjímá se a jakoby vystupuje z nábřežních zdí.

Po přeložení všech kabelů proběhla demontáž chodníků, kabel. chrániček a odhalení klenby vlastního mostu až na izolaci, její odstranění a po té odstranění degradovaného betonu nad klenáky klenby a připravení pro položení izolace. Následně nastala etapa výplně prostoru nad klenbami až do spodní úrovně pod chodníky (chráničky).

Po provedení výplňového betonu mohli být v místě chodníků položeny chráničky pro kabelová vedení a provedeny obslužné šachty, rovněž se začala provádět pokládka liniového odvodnění a obrubníků (původních) a přídlažby z kostek.

Pod vozovkou se provedla podkladní vrstva MZK a dlažba vozovky z původních kostek.

Na most se vrátila replika původního historického osvětlení jak středových bran, tak mýtných domků včetně vlajkových stožárů. Most bude mít i slavnostní osvětlení pro výjimečné příležitosti města.

Rekonstrukce Wilsonova mostu byla vzhledem ke své poloze v centru města Plzně a historické hodnotě rekonstruovaného mostu, provozu, velkému množství inženýrských sítí a tlaku města na co nejrychlejší obnovení pěšího, automobilového a především trolejbusového provozu na mostě, mimořádně technicky a organizačně náročné dílo. Díky úsilí všech zúčastněných se most dočkal nejlepšího dárku ke svým stým narozeninám v podobě provedené rekonstrukce, během níž jsme denně obdivovali a stále obdivujeme um našich předků-řemeslníků, kteří prakticky ručně s primitivní mechanizací dokázali postavit za necelý rok a půl takové krásné dílo.

Reconstruction of Americká Avenue, Section Wilson Bridge in Pilsen including the Forefield Americká and Cable Collector in Pilsen
Construction of a new bridge over the Radbuza stream in order to decrease traffic intensity on the Jánský Bridge located downstream near the brewery, was initiated on the grounds of the requirement for reconnection of the city centre with the main train station. The bridge was erected in line with a project of Ing. Václav Mencl, and by officially authorised civil engineers Müller & Kapsa.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Rekonstrukce Americké třídy v Plzni, část Wilsonův most včetně předpolí Americká a kabelový kolektor v Plzni

"Skvělá" práce chválené firmy
Ten oslavný článek by potřeboval aktualizaci a tu zaslat přímo zhotoviteli stavby. Stačí se zajet podívat na místo a udělat stávající fotografie vozovky. Připomínám,...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 17.11.2016 11:27vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Příčný řezPodélný řezSanační práce na zavěšeném lešeníPamětní deska Wilsonova mostuDokončený most po rekonstrukci

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Ocelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěnýchOcelové mostnice – moderní alternativa mostnic dřevěných (83x)
Ocelové mostnice jsou moderní alternativou pro dřevěné mostnice, které jsou nákladné a náročné na údržbu. Ocelové mostni...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice