Rekonstrukce Americké třídy v Plzni, část Wilsonův most včetně předpolí Americká a kabelový kolektor v Plzni
Potřeba spojení centra města s hlavním železničním nádražím vedla k postavení nového mostu přes řeku Radbuzu, který měl odlehčit Jánskému mostu u pivovaru po proudu řeky. Most by postaven podle projektu Ing. Václava Mencla. Zhotovitelem mostu byli úředně autorizovaní stavební inženýři Müller & Kapsa.
HISTORIE WILSONOVA MOSTU
- 4. 5. 1912 – zahájení stavby mostu
- 28. 9. 1913 – slavnostní otevření mostu pojmenovaného po tehdejším panovníkovi Františku Josefu I.
- 1918 – přejmenování po prezidentovi USA Wilsonovi
- 1934 – rekonstrukce mostu, při níž byly mj. z vozovky mostu vyjmuty nikdy nevyužité tramvajové koleje
- 1939 – přejmenování mostu po Karlu IV.
- září 1941 – přejmenování na most Vítězství
- 1945 – pojmenován po sovětském diktátoru Stalinovi, na což se po tzv. odhalení kultu jeho osobnosti tiše zapomnělo
- 1988 – vyhlášení kulturní památkou České republiky číslo 44239/4-4330
- 1990 – navrácení původního pojmenování z I. republiky – Wilsonův most
PŘEDMĚT REKONSTRUKCE MOSTU
- po sto letech jeho trvání a provozu byly na mostě známky zatékání vlivem již nefunkční izolace,
- vysunutí některých kamenů, vypadaná malta ze spár mezi kameny a výluhy cementového mléka,
- pootočení a vybočení některých zábradelních kamenů z původní polohy, zřejmě vlivem dopravních nehod na mostě,
- ztráta původní barvy vlivem prachu a znečištění ovzduší původního žulového zdiva,
- patrné deformace a poruchy ve vozovce v místě změny povrchu na předpolích mostu,
- špatné odtékání vody z vozovky,
- vady na zastřešení a zdivu vně i uvnitř mýtných domků,
- vegetace na středním pilíři a trus od holubů na obložení opěr,
- nevhodný typ osvětlení neodpovídající historické hodnotě mostu.
REALIZACE
Postup opravy musel začít úplným vyloučením provozu po mostě a následným zbudováním náhradních tras pro kabely a jejich přeložením. Oprava se skládala z celoplošného očištění vnějšího pláště mostu otryskáním Torbo systémem, opravy spár a injektáže spodní stavby. Očištěním pláště, celý most prokoukl a svítí a vyjímá se a jakoby vystupuje z nábřežních zdí.
Po přeložení všech kabelů proběhla demontáž chodníků, kabel. chrániček a odhalení klenby vlastního mostu až na izolaci, její odstranění a po té odstranění degradovaného betonu nad klenáky klenby a připravení pro položení izolace. Následně nastala etapa výplně prostoru nad klenbami až do spodní úrovně pod chodníky (chráničky).
Po provedení výplňového betonu mohli být v místě chodníků položeny chráničky pro kabelová vedení a provedeny obslužné šachty, rovněž se začala provádět pokládka liniového odvodnění a obrubníků (původních) a přídlažby z kostek.
Pod vozovkou se provedla podkladní vrstva MZK a dlažba vozovky z původních kostek.
Na most se vrátila replika původního historického osvětlení jak středových bran, tak mýtných domků včetně vlajkových stožárů. Most bude mít i slavnostní osvětlení pro výjimečné příležitosti města.
Rekonstrukce Wilsonova mostu byla vzhledem ke své poloze v centru města Plzně a historické hodnotě rekonstruovaného mostu, provozu, velkému množství inženýrských sítí a tlaku města na co nejrychlejší obnovení pěšího, automobilového a především trolejbusového provozu na mostě, mimořádně technicky a organizačně náročné dílo. Díky úsilí všech zúčastněných se most dočkal nejlepšího dárku ke svým stým narozeninám v podobě provedené rekonstrukce, během níž jsme denně obdivovali a stále obdivujeme um našich předků-řemeslníků, kteří prakticky ručně s primitivní mechanizací dokázali postavit za necelý rok a půl takové krásné dílo.
Reconstruction of Americká Avenue, Section Wilson Bridge in Pilsen including the Forefield Americká and Cable Collector in Pilsen
Construction of a new bridge over the Radbuza stream in order to decrease traffic intensity on the Jánský Bridge located downstream near the brewery, was initiated on the grounds of the requirement for reconnection of the city centre with the main train station. The bridge was erected in line with a project of Ing. Václav Mencl, and by officially authorised civil engineers Müller & Kapsa.