KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Ředitelé stavebních firem: v roce 2014 čeká české stavebnictví stagnace

Ředitelé stavebních firem: v roce 2014 čeká české stavebnictví stagnace

Publikováno: 19.5.2014
Rubrika: Zajímavosti

Po předchozích pěti letech pravidelných poklesů očekávají ředitelé stavebních společností v roce 2014 stagnaci. První mírný růst by se do sektoru měl vrátit v roce 2015, pokud se nové vládě podaří nastartovat proinvestiční politiku. Aktuálním problémem bránícím růstu stavebnictví je nedostatek projektů připravených k realizaci, a také jejich špatná kvalita, která vede v řadě případů ke sporům mezi stavební firmou a investorem. Vyplývá to z nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2014 zpracované společnostmi CEEC Research a KPMG Česká republika.

České stavebnictví bude podle ředitelů stavebních firem v roce 2014 stagnovat (výsledky ukazují mírný pokles o 0,6 procenta). S nepatrnými odchylkami se na tom shodují ředitelé jak největších, tak i středních a malých společností, stejně tak i firmy z pozemního nebo inženýrského stavitelství (viz graf níže). První, velice mírný růst, přijde v roce 2015 (o 1,8 procenta). Pro nastartování sektoru bude klíčovým prvkem přístup nové vlády, uvádí Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research. „Pokud se vládě podaří nastartovat plánovanou proinvestiční politiku, mohlo by české stavebnictví již v letošním roce najít své dno. Zásadním krokem by měla být co nejrychleji obnovená příprava projektů, podle nichž by bylo možné začít stavby následně realizovat. Bez nich se z místa nepohneme.“

Snahu situaci zlepšit a sektoru pomoci již deklarovala ministryně pro místní rozvoj, Věra Jourová: „Věřím, že ministerstvo do budoucna dokáže ještě více podpořit český stavební trh. V současné době běží Program Podpora bydlení, jehož prostřednictvím podněcujeme k regeneraci panelových sídlišť, podporujeme výstavbu technické infrastruktury a také například výstavbu podporovaných bytů. Náš Státní fond rozvoje bydlení vyhlásil v roce 2014 výzvy na poskytování zvýhodněných úvěrů na výstavbu nájemních bytů, opravy a modernizace bytů a v neposlední řadě Program PANEL 2013+, který je určen na opravy a modernizace bytových domů.“

Stěžejní vliv nové vlády na vývoj českého stavebnictví potvrzuje Pavel Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti KPMG Česká republika: „České stavebnictví je a bude z podstatné části závislé na objemu veřejných zakázek, proto jsou investice státu klíčovou složkou, která jediná může sektor reálně nastartovat.“

S tím souhlasí i Marcel Soural, generální ředitel společnosti Trigema: „Vláda by měla nalézt ve státním rozpočtu prostředky pro financování především dopravní infrastruktury, podporovat oživení ekonomiky a ustálit pravidla pro podnikání.“

Ředitelé stavebních firem se shodují, že problémem, který je třeba řešit urychleně, je nejen nízká připravenost projektů, ale také jejich kvalita. Podle Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2014 byla v minulém roce více jak třetina projektů (36 %) natolik špatných, že musely být v průběhu stavby výrazně přepracovány. Tím se náklady staveb zvýšily až o 11 procent (přičemž náklady na celou projektovou dokumentaci, pokud se realizuje před započetím stavby, se pohybují mezi 3–5 procenty). Ředitelé stavebních firem shodně uvádějí, že špatná kvalita projektů vychází zejména z nízké úrovně finančních prostředků, které investoři do přípravy projektu investují. „Projektová dokumentace je čím dál tím horší. Je to i proto, že jsou na projekty vynakládány menší a menší náklady,“ uvádí Martin Podzimek, ředitel společnosti Podzimek a synové. Tři ze čtyř projektových firem (75 %) ale uvádějí, že v důsledku zmíněných nízkých cen nebudou moci kvalitu svých projektů v tomto ohledu zlepšit.

Přepracování projektů v průběhu stavby také přináší potřebu dalších víceprací. Zejména ve veřejném sektoru je to problém pro velké stavební společnosti, kde až 57 procent firem eviduje neproplacené faktury za tyto vícepráce. Prosazení změn u veřejných zadavatelů je komplikované vzhledem k současnému zákonu o zadávání veřejných zakázek, a v neposlední řadě i kvůli obavám veřejných investorů z nařčení z korupce nebo klientelismu. „Dochází tím k zacyklení celého řetězce, kdy investor vybere nejlevnějšího projektanta, ten připraví projekt, podle kterého má stavební firma, zpravidla opět s nejnižší cenou, postavit stavbu, chyby projektu reklamuje investorovi a ten kvůli již nastavenému rozpočtu, případně podmínkám dotací, nechce nezbytné změny profinancovat. A začíná dlouhý kolotoč diskusí a sporů, což může vést až k zastavení stavby. To může znamenat ale další problém pro investora, například, pokud je investice financována z dotací, o které, v případě prodlení, může následně přijít,“ popisuje aktuální situaci Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research.

Výsledky Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2014 ukazují, že až osm ředitelů z deseti (79 %) se obává, že stavební firmy budou kvůli problémům s neplacením od některých investorů nuceny řešit situaci soudně a stavby budou muset zastavit. Takovéto odpovědi převažují ve všech segmentech, nejčastěji tento způsob řešení očekávají velké stavební společnosti (potvrzuje 91 % z nich).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (173x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (81x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice