Rampa ze silniční estakády
Rubrika: Zajímavosti
Článek je věnován jednomu z mnoha stavebních objektů nového pražského železničního uzlu s názvem Nové spojení. Nejedná se o žádný tunel, most, estakádu či opěrnou zeď, a přestože je tento objekt součástí Nového spojení, vlaky ani auta po něm nikdy jezdit nebudou. Ocení jej však hned několik skupin lidí. Na prvním místě to jsou chodci, protože je určen výhradně jim, poté stavební inženýři, kvůli zajímavé konstrukci, dále architekti, neboť nepůsobí tuctově, a v neposlední řadě bohužel také vandalové, protože je zcela nový. Rampa pro pěší, spojující chodník estakády Krejcárek – Palmovka s navazujícím chodníkem pod estakádou, je v současné době již v provozu a plní beze zbytku funkci, pro kterou byla postavena.
POPIS KONSTRUKCE
Rampa pro pěší se nachází na území katastru Praha – Libeň, spojuje chodník estakády Krejcárek – Palmovka SO 858 s navazujícím chodníkem SO 213 pod estakádou a překlenuje výškový rozdíl cca 13 m. Nosná konstrukce rampy je navržena jako železobetonový monolit. Skládá se ze čtyř pilířů stěnového průřezu, které jsou vzájemně propojeny parapetním nosníkem v podélném sklonu 8,3 %, resp. 2 % v místě podest.
Do něj je vetknuta jednostranná konzola s příčným sklonem 2 %, která vytváří mostovku. Pilíře spolu s parapetním nosníkem tvoří válcovou plochu s poloměrem 5,9 m – měřeno k líci nosníku. Mostovka sama o sobě má tvar šroubovice. Pilíře o rozměrech 1,6 × 0,6 m jsou založeny na základových patkách. Každá patka je podepřena čtyřmi pilotami Ø 630 mm, délky 6,5 m. Pilíře z betonu třídy C30/37 XF2 byly betonovány na celou výšku s pracovními spárami v úrovni horního líce parapetního nosníku. Vnitřní a boční strany pilíře jsou rovné, vnější strana je zaoblena v poloměru 5,9 m. Pilíř č. 3 je nad základem doplněn o rovnoběžná křídla a koncovou stěnu. V daných výškových úrovních je do každého pilíře ze dvou stran vetknut parapetní nosník a z vnější strany konzola mostovky – z mého pohledu nejproblematičtější detail konstrukce. Propojení pilířů s nosnou konstrukcí je zajištěno stykovací výztuží v kombinaci se šroubovými spoji HBS a napojovacími lištami HBT.
Horní a spodní výztuž parapetního nosníku je tedy nastykována na vyčnívající výztuž z pilíře, rozdělovací je napojena na lišty HBT. Napojení výztuže pilíře a konzoly je řešeno pomocí šroubových spojů HBS pro horní výztuž a HBT lišt pro spodní výztuž. Poměrně náročný detail na přesnost uložení všech stykovacích prvků výztuže do bednění a zhotovení bednění samotného byl alfou a omegou celé konstrukce.
POSTUP REALIZACE
Po vybetonování všech čtyř pilířů byly zahájeny práce na nosné konstrukci. Byla zhotovena podpěrná skruž spodního závitu, provedeno bednění konzoly a vyvázána výztuž konzoly i parapetního nosníku. Betonáž proběhla ve dvou pracovních krocích, tzn. betonáž konzoly a následně (po zaklopení bednění) betonáž parapetního nosníku. Byl použit opět beton třídy C30/37 XF2. Stejným způsobem bylo provedeno i dalšího 2,5 závitu šroubovice s pracovním krokem po 1 závitu. Odvodnění rampy je zajištěno žlaby v chodníku napojenými na svislý svod v pilíři č. 1. Povrch chodníku je opatřen hydroizolační pochozí stěrkou s protiskluzovou úpravou.
Rampa je na vnějším okraji vystrojena ocelovým zábradlím kotveným z čela konzoly pomocí dodatečně vrtaných kotev. Z vnitřní strany je bezpečnost proti pádu zajištěna parapetním nosníkem, na kterém je osazeno madlo. Konstrukce madel je navržena z ohnutých trubek s plynulou křivkou ohybu. Rampa je dále ve výšce 25 cm nad povrchem chodníku vybavena vodicími lištami pro imobilní osoby. Složitost výroby celého zábradlí včetně madel jej povyšuje takřka na umělecké dílo.
Ramp from the High-Fly Highway
The article deals with one of the many construction units of the new Prague railway junctions named Nové spojení (New Connection). The ramp is for pedestrians and it is located in the cadastre area of Prague – Libeň, it connects the pavement of the high-fly highway Krejcárek – Palmovka SO 858 with the connecting pavement SO 213 under the high-fly highway and bridges the difference in elevation of around 13 m. The bearing structure of the ramp is designed as the ferro-concrete monolith. It is composed of 4 pillars of wall cross-section which are interconnected by half-though girder in the longitudinal inclination of 8.3 %, or 2 % in the place of stair landing. The bridge floor itself has a shape of a screw.