KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Hluk    Řada/systém NOBA – komplexní řešení nejen protihlukových stěn

Řada/systém NOBA – komplexní řešení nejen protihlukových stěn

Publikováno: 5.2.2016
Rubrika: Hluk

Protihlukové stěny jsou často dlouhé až několik kilometrů. Nejedná se přitom vždy o nepřerušenou liniovou stavbu, ale mnohdy jsou v ní zabudovány drážní nebo autobusové zastávky nebo železniční stanice. Právě realizovaný projekt společnosti mmcité+ na Slovensku na trase Považská Teplá – Žilina je příkladem komplexního zpracování, které počítá nejen s protihlukovými stěnami, ale i s novými zastávkami, drobnou architekturou a rekonstrukcí nádraží. Výsledkem je potom vizuálně soudržná realizace, která může být kvalitním krajinotvorným prvkem. Dokončení je naplánováno na rok 2016, už nyní ale můžeme vidět, jak do sebe jednotlivé realizace zapadají.

SYSTÉM NOBA
NOBA je systém, který společnost mmcité+ vyvinula nejprve jako řadu protihlukových stěn (NOBA kolo, NOBA mlok, NOBA okno, NOBA rizo) a nyní ji doplnila o přístřešky NOBA cobo, které se dají integrovat do protihlukových stěna. Prosklená zadní stěna přístřešku umožňuje průhled do okolní krajiny čekajícím i projíždějícím cestujícím. Výrazné lineární svítidlo je instalováno v přední části, poskytuje dostatek osvětlení uvnitř přístřešku a svou barevností doplňuje okolní dekor protihlukových stěn. Přístřešek NOBA cobo je možné doplnit o technickou, uzavíratelnou místnost sloužící provozovatelům železnice. Bočnice lze vyrobit ze sandwichového panelu, který se materiálově napojuje na protihlukovou stěnu nebo z trapézového plechu, který je zároveň použit i na střeše. Atypický mobiliář, který je v přístřešku použit, vychází ze zadní stěny konstrukce. Jednoduchá lavička kombinuje tvarované plechové díly s dřevěným sedákem a slouží pro jednoho nebo dva cestující. Přístřešek může být osazen i samostatně, bez návaznosti na protihlukovou stěnu.

PRVNÍ APLIKACE SYSTÉMU NOBA NA SLOVENSKU
Na trati Považská teplá – Žilina je realizován dekor NOBA kolo, který svým minimálním řešením příjemně rytmizuje jinak jednobarevný podklad. Díky navrženému vzoru a akcentování jednotlivých (větších či menších kruhů) ve výlisku, vzniká škála možných kompozic, které nás provází napříč krajinou. Výsledkem možného odlišení se stal jemný a přitom výrazný dekor, který se pro trať stal signifikantní a unikátní. V rámci modernizace železniční tratě Púchov – Žilina, pro traťovou rychlost do 160 km/hodinu bylo zrealizováno také nové zastřešení nádraží v Bytči. Zde je vystavěno zastřešení plain, které nově patří do skupiny typizovaných konstrukcí, které společnost mmcité+ nabízí, projektuje a realizuje.

Nádražní přístřešek plain lze považovat v mnoha směrech za průlomový. Podařilo se zde adekvátně začlenit grafiku do výsledné podoby nástupiště a vytvořit tak celistvý prostor, který s cestujícími komunikuje a směřuje je do chráněných míst s příjemnou atmosférou. Minimalistické řešení konstrukce plain tvoří dva masivní sloupy, které spojuje nosný žlab. Mezi nimi jsou umístěny subtilnější sloupy odlišné barevnosti a mobiliář. Střechu tvoří krytina z trapézového plechu s aluzinkovou povrchovou úpravou, která může být realizována v řadě jiných barevných variací. Výsledkem je jednolité a výtvarně a technicky kultivované zastřešení. Díky jednoplášťovému střešnímu systému patří konstrukce plain k nejekonomičtějším řešením, které společnost mmcité+ v kategorii typizovaných konstrukcí nabízí. Přestože je zastřešení cenově příznivé, i zde uplatňujeme léty ověřené kvalitativní standarty jako ostatních stavbách mmcité+ zaručující dlouhou životnost bez přehnaných nároků na údržbu a provoz.

Součástí projektu se stal i atypický přístřešek, který propojuje nádražní budovu s venkovním zastřešením. I přes technicky náročné zadání obsahující kromě výstupů z podchodů také dlouhou rampu přecházející přes dvě výškové úrovně také výtah, se podařilo tvarově reagovat na typizovaný přístřešek plain a zároveň dodat nádraží výtvarný prvek v podobě barevných svodů vody. 

Společnosti mmcité+ se podařilo zrealizovat rozsáhlý a komplexní projekt realizace systému NOBA naznačující možnosti celé řady drážních nebo silničních řešení a v oblasti protihlukových opatření. Na příkladu realizace železniční tratě Povážská teplá – Žilina je prokazatelná flexibilita tohoto systému jak po vizuální, tak po funkční stránce.

NOBA System/Line – Comprehensive Solution Not only for Noise Barriers
Noise barriers are often even several kilometres long. Frequently, they are not a single continuous structure but involve railway or bus stops or railway stations. The project of the company mmcité+ that is being performed in Slovakia on the route from Považská Teplá to Žilina is the example of a complex elaboration including not only noise barriers but also new bus/railway stops, minor structures and railway reconstruction. Thus, the result is visually cohesive construction, which may become a quality landscape component. The works completion is scheduled for 2016; however, the reconnection of individual parts of the construction can be already observed now.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Akustické výplně protihlukových stěn z hliníkuAkustické výplně protihlukových stěn z hliníku (40x)
Častým dotazem projektantů, investorů či správců komunikací při našich presentacích je cenové porovnání s ostatními typy...
Protihlukové stěny jako kreativní systémProtihlukové stěny jako kreativní systém (34x)
Ač se to pro mnohé může zdát překvapivé, železnice a dálnice patří k novodobým veřejným prostorům, každý den zde trávíme...
Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (32x)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...

NEJlépe hodnocené související články

„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky„Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky (5 b.)
POPIS A CHARAKTERISTIKA HLUKU VZNIKAJÍCÍHO PŘI BRZDĚNÍ V KOLEJOVÝCH BRZDÁCH (KB)Seřaďovací nádraží zajišťující tvorbu ná...
Udělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémemUdělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémem (5 b.)
Nadměrný hluk je nepříjemným faktorem života ve městech. Na jedné straně je to určitá „daň za civilizaci“ spojená s rost...
Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatřeníHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření (5 b.)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice