KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Racionalizace tratě Zdice – Protivín

Racionalizace tratě Zdice – Protivín

Publikováno: 8.6.2009, Aktualizováno: 20.11.2009 16:27
Rubrika: Zajímavosti

Další z řady významných rekonstruovaných tratí na území České republiky je trať č. 200 ze Zdic přes Příbram a Písek do jihočeského Protivína. „Protivínka“, jak se této trati mezi železničáři říká, v nedávné době oslavila 130 let od uvedení do provozu. Byla vybudována jako hlavní část někdejší rakovnicko-protivínské dráhy, která se měla stát podle původního návrhu strategickou železniční spojnicí mezi saskými a bavorskými hranicemi. V dnešních dnech je trať významnou spojnicí mezi Středočeským a Jihočeským krajem se  strategickým napojením na 3. tranzitní železniční koridor v žst. Zdice. Denně se zde přepraví tisíce cestujících.

Racionalizace tratě Zdice – Protivín

Racionalizace některých nekoridorových železničních tratí v síti SŽDC, s. o., se v posledních letech stala trendem zajišťujícím vyšší bezpečnost provozu, lepší komfort cestování, kratší jízdní doby vlaků a kromě toho výrazně nižší náklady na řízení provozu. Téměř půlmiliardová stavba „Racionalizace tratě Zdice – Protivín“ zahrnuje rozsáhlou modernizaci zabezpečovacího zařízení, instalaci nového telekomunikačního zařízení, informačních systémů pro cestující ve stanicích a zastávkách a další vybavení. Řídicí a zabezpečovací systém umožňuje dálkové ovládání výhybek, návěstidel a činnost zabezpečovacích zařízení na přejezdech. Dirigující dispečer tak má komplexní přehled o pohybu vlaků a jejich činnosti v jednotlivých dopravnách.

Tato stavba dále zahrnuje částečnou rekonstrukci pozemních objektů, stavební úpravy přejezdů a snesení zbytného kolejového zařízení. Výsledkem je řízení traťového úseku Zdice – Protivín z jednoho dispečerského centra – žst. Březnice, které je vybaveno technologiemi pro 21. století.

ZABEZPEČOVACÍ A SDĚLOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Trať Zdice – Protivín je další z nově rekonstruovaných tratí, která byla osazena vysoce moderním zabezpečovacím zařízením ESA 33. Zařízení využívá plně elektronických panelů EIP (Electronic Interface Panel). Jde o zařízení s bezkontaktním rozhraním, díky němuž je ESA 33 jako celek velmi spolehlivé a vyžaduje nižší nároky na zastavěný prostor než jeho předchůdce ESA 11. ESA 33 je systém s vyšší bezpečností, který plně respektuje evropské standardy a předepsanou integritu bezpečnosti SIL-4. Zásadním přínosem panelu EIP je jeho kompatibilita s dalšími elektronickými zařízeními, jako jsou počítače náprav PZN1, kolejové obvody KOA1, autoblok ABE-1 a další.

Bezpečnost na trati v mezistaničních úsecích zajišťuje integrované traťové zabezpečovací zařízení AH-ESA 07. Úrovňové křížení s pozemní komunikací zabezpečuje 19 nově instalovaných přejezdových zabezpečovacích zařízení, z toho 11 typu PZZ-AC, 8 typu PZZRE a 39 rekonstruovaných přejezdů. Zabezpečovací zařízení v žst. Březnice, kde je mimo jiné centrála dálkového ovládání tratě, je napájeno univerzálním napájecím zdrojem (UNZ). V železničních stanicích Mirovice, Čimelice, Vráž u Písku a Čížová je nainstalován záložní napájecí systém 70-NET 10.AZD.5P4. Na trati bylo nasazeno 103 počítačů náprav Frauscher. V žst. Čížová byly zachovány stávající kolejové obvody. Dále bylo instalováno 115 nových návěstidel a 77 přestavníků.

K dálkovému přenosu dat se využilo nového komunikačního systému zabezpečovacího zařízení KSZZ, který zajišťuje přenos jak bezpečnostně relevantních, tak i diagnostických údajů. Pro vedení dopravní dokumentace se užilo standardního nadstavbového systému, který je již tradičně nasazován na nově rekonstruovaných tratích -graficko-technologická nadstavba (GTN). Na dispečerském pracovišti v Březnici byly umístěny moderní zapojovače s dotykovou obrazovkou TouchCall, které dispečerovi zajišťují spojení s celou ovládanou částí tratě. Stuhová rádiová síť TRS umožňuje dispečerovi spojení s lokomotivními četami. MRTS (Místní Rádiové

Technologické Sítě) jsou dálkově ovládány pomocí sítě RadioVoice. Moderní přenosové systémy CISCO posílily přenosovou kapacitu pro telematická zařízení rozmístěná na trati. Další instalované systémy jsou například hasicí systém a rozhlasové zařízení. Informační systém pro cestující je v provozu v každé jednotlivé železniční stanici. V neposlední řadě je nutno upozornit na kamerový systém rozmístěný ve stanicích (Lochovice, Jince, Bratkovice, Příbram, Milín, Tochovice, Milovice, Čimelice, Vráž, Čížová a Březnice). Obrazy z kamer jsou přenášeny k dispečerovi a umožňují mu sledovat dění v neobsazených stanicích.

MODERNÍ ŘÍZENÍ DOPRAVY
Provoz na celé trati ze Zdic do Protivína je řízen z jednoho dispečerského stanoviště, umístěného ve stanici Březnice, přičemž dispečer je v rádiovém spojení se všemi lokomotivními i vlakovými četami. Z dispečerského stanoviště je dálkově ovládáno taktéž 11 železničních stanic: Březnice, Lochovice, Jince, Bratkovice, Příbram, Milín, Tochovice (odbočka Přední Poříčí), Mirovice, Čimelice, Vráž u Písku a Čížová.

HLAVNÍ PŘÍNOSY STAVBY
Trať Zdice – Protivín je další tratí, kde jsou využity nejmodernější technologie, a je tak vytvořena spolehlivá spojnice několika důležitých míst ve Středočeském a Jihočeském kraji. Pro cestující veřejnost má rozhodně velký význam zrychlení dopravy, moderní informační systémy (rozhlasy, informační tabule a kamery) a maximální bezpečnost provozu. Tento typ modernizace zabezpečovacích zařízení nejenže zvyšuje plynulost a bezpečnost v železničním provozu, ale přináší také racionalizaci práce.

Racionalizace tratí na území ČR je v poslední době trendem, k němuž dochází v celé Evropě. S modernizací tratí je jako vždy spojená náhrada lidského faktoru moderní technologií. U stavby Zdice – Protivín moderní zařízení nahradí profese jako signalista, výpravčí, hláskař nebo závorář. Náklady spojené s racionalizací se díky automatizovanému provozu v průběhu několika let vrátí.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Investor: SŽDC, s. o., a ČD, a. s., SOD č. 039/2006
Zhotovitel: AŽD Praha s. r. o., Montážní závod Kolín, AŽD Praha s. r. o., divize Teleinformatika
Projekt stavby: SUDOP Praha a. s.
Projektant: ZTE-Projekce, pracoviště Plzeň; SignalProjekt s. r. o.
Zahájení: 11. 8. 2006
Dokončení: 30. 6. 2009

INSTALOVANÁ ZAŘÍZENÍ A PARAMETRY STAVBY
Délka úseku s dálkovým ovládáním zabezpečovacího zařízení: 89,4 km
Traťová rychlost: 75 km/h
Dálkově ovládané stanice: 11 žst.
Rekonstruované přejezdy: 39 ks
Nově zabezpečené přejezdy: 19 ks
Přejezdy zabezpečené PZM2: 7 ks (v km 53,006 a v km 48,240, v km 97,173, v km 90,065, v km 83,503, v km 31,793, v km 26,130)

Rationalisation of the track Zdice – Protivín
Rationalisation of some non-corridor railway tracks in the SŽDC, s. o. network has become a trend providing for higher operational safety over the years, as well as better travel comfort, shorter travel time of the trains and moreover, significantly lower costs of operation management. An almost half a billion worth construction „Rationalisation of the track Zdice – Protivín“ going through Zdice through Příbram and Písek into the southern Czech Protivín, includes extensive modernisation of the interlocking system, installation of new telecommunication equipment, information system for the passengers inside the stations and stops and other equipment.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dispečerské pracoviště v žst. BřezniceNapájecí skříňPanely EIP s modulem komunikačního systému KSZZ

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (74x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice