První část modernizace IV. tranzitního železničního koridoru mezi Veslí nad Lužnicí a Táborem byla dokončena
Rubrika: 2009
Jedná se o téměř 12 km dlouhý úsek mezi Doubím u Tábora a Táborem, který je součástí IV. národního tranzitního železničního koridoru. Úsek byl během modernizace zdvoukolejněn a nyní na něm mohou vlaky jezdit rychlostí až 160 km/h. Obnovy se dočkaly také železniční stanice Planá nad Lužnicí a Tábor i zastávka Sezimovo Ústí. Cestující mají k dispozici pohodlné a bezbariérové přístupy k vlakům - vznikla nová ostrovní nástupiště. V rámci modernizace úseku také vznikla zcela nová zastávka s názvem „Tábor - Čápův Dvůr“ v km 79,208 s dvěma 140 m dlouhými nástupišti.
Začátek stavby je v km 71,700 a konec v km 83,470, stavební délka je tedy 11,770 km. Modernizací bylo dosaženo traťové rychlosti pro klasické soupravy až 110, pro soupravy s naklápěcími skříněmi až 160 km/h, prostorové průchodnosti UIC GC a traťové třídy zatížení D4 UIC. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Její generální ředitel Ing. Jan Komárek uvedl: „Vyššího standardu a bezpečí se dočká i cestující veřejnost. Všechna nástupiště mají výšku nástupištní hrany 550 mm nad temenem kolejnice pro snadnější nástup, navigační systémy, rozhlas a nové osvětlení. Realizací této stavby se také výrazně zvýšila bezpečnost železničního i silničního provozu. Podařilo se nám totiž tři železniční přejezdy zrušit a nahradit mimoúrovňovým křížením.“
V Plané nad Lužnicí směrem na Chýnov v km 74,800 byl zrušen železniční přejezd komunikace II. třídy č. 409 a byl nahrazen podchodem a novým silničním podjezdem. V Sezimově Ústí v km 77,644 byl místo přechodu pro pěší zřízen nový podchod. Další přejezd se podařilo zrušit v km 80,377 na Maredově vrchu. Místo něj nově slouží pěším lávka a silniční dopravě nový a rozšířený most v Rokycanově ulici.
V železniční stanici Tábor jsou nyní k dispozici dvě 350 metrů dlouhá ostrovní nástupiště (jedno nové a jedno rekonstruované) a jedno boční, 60 metrů dlouhé. V železniční stanici Planá nad Lužnicí je 220 metrů dlouhé, nové ostrovní a stejně dlouhé boční nástupiště. Pro usnadnění pohybu handicapovaných osob jsou bezbariérovými přístupy vybavena nástupiště, podchody a výpravní budovy, nástupiště jsou vybavena vodícími liniemi, signálními a varovnými pásy a akustickými majáky pro nevidomé a slabozraké. Pro bezbariérový přístup byly v Táboře zřízeny čtyři nové výtahy. Ve stanici Planá nad Lužnicí je bezbariérový přístup zajištěn krytými rampami.
Během přestavby kolejiště železniční stanice v Táboře byl prodloužen podchodu pod stanicí, který nyní spojuje dvě městské části a umožňuje přímý příchod k vlakům z Vodňanského ulice, průchod pěších mezi Blanickým předměstím a exponovaným přednádražím (autobusové nádraží, centrum města). Jako související investice bylo v km 82,080 vybudováno nové silniční přemostění železniční stanice Tábor, uvedené do zkušebního provozu již 3. června tohoto roku.
Byla také postavena nová transformační stanice v železniční stanici Planá nad Lužnicí. V úseku je celkem 57 výhybek s elektrickým ohřevem, což značně ulehčí zimní údržbu. Součástí modernizace byla na základě akustické studie i protihluková opatření. Bylo postaveno celkem 6.137 m protihlukových stěn a provedena nezbytná individuální protihluková opatření, spočívající v přetěsnění nebo výměně oken u objektů určených k trvalému bydlení. „Modernizovaný úsek je nejen bezpečný, komfortní pro cestující i zaměstnance železnice, ale z pohledu stavbaře i krásný. Jsem pyšný na to, že na něm pracovali naši zaměstnanci,“ řekl dnes Ing. Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS, a.s.
Zhotovitelem stavby je „Sdružení Doubí – Tábor“, jehož členy jsou OHL ŽS, a.s. (vedoucí účastník sdružení), Subterra a.s. a Viamont DSP a.s. Projektantem stavby byl SUDOP PRAHA a.s. Celkové náklady na modernizaci úseku dosáhly 2.776.683.000,- Kč.
Stavba „Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor, I. část, Doubí u Tábora – Tábor“ je navržena ke spolufinancování Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava prostřednictvím Fondu soudržnosti a příspěvek EU může být až 85% z celkové výše uznatelných nákladů. Zbývající část je spolufinancována z národních zdrojů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.
Základní údaje o stavbě:
Datum zahájení: 2007
Datum ukončení: 2009
Železniční svršek:
- nové koleje typu UIC 60: 22.541 m
- užité koleje typu S 49 (bez provizorních spojek): 5.234 m
- nové výhybky UIC 60: 29
- výhybek S 49 (bez provizorních spojek): 14
- stavební úprava úrovňových přejezdů: 3
- zrušení přejezdů a přechodů: 3
Železniční spodek:
- úprava pražcového podloží v železničních stanicích: 64.167 m2
- úprava pražcového podloží v širé trati: 83.363 m2
Trakční vedení (TV):
- nové TV: 30,78 km koleje
- úprava TV: 7,80 km koleje
- demontáž TV: 22,01 km koleje
Rekonstrukce osvětlení:
- nové osvětlovací věže: 20
- nové osvětlovací stožáry (JŽ): 48
Umělé stavby:
- Rekonstruováno bylo 14 mostů a 14 propustků, nově postaveno bylo 5 mostů a 2 propustky.
Foto: Bc. Pavel Stančo