První automatické semafory se objevily v Praze před 80 lety
Rubrika: Zajímavosti
Dopravu v Praze řídí už 80 let, vybaveny jimi jsou všechny důležité křižovatky a jejich výpadky často vedou k chaosu v ulicích. Řeč je o automatických světelných semaforech, nepostradatelných pomocnících motoristů. První automaticky ovládané světelné signalizační zařízení bylo v Praze uvedeno do provozu 21. ledna 1930 na křižovatce Václavského náměstí s Jindřišskou a Vodičkovu ulicí.
Střed Václavského náměstí byl v té době nejvíce dopravně zatíženým úsekem mladé československé metropole. Jak vyplývá ze záznamů ze sčítání motorových vozidel z let 1928 až 1930, zmíněnou křižovatkou během 12 hodin ve špičce projelo často i 17.000 vozidel. O osazení frekventované komunikace semafory bylo rozhodnuto v souvislosti s rekonstrukcí vozovky na náměstí.
Při ní byly tramvajové koleje z původní polohy při chodnících položeny do středu náměstí na vlastní zvýšené těleso a dvě dopravní návěstidla byla umístěna na křižovatku s Vodičkovou a Jindřišskou ulicí - jedno v každém jízdním pruhu Václavského náměstí - tedy ve směru nahoru i dolů.
Oba semafory zavěšené na ocelových lanech mohly být podle potřeby řízeny ručně dopravním strážníkem, nebo automaticky. Zelenému i červenému signálu byla shodně vyhrazena doba 23 sekund, žluté světlo svítilo po dobu deseti sekund.
Kvůli dopravní novince vydalo dokonce policejní ředitelství v Praze vyhlášku, která se zabývala například způsobem řazení vozidel před křižovatkou. Platný uliční a jízdní řád z roku 1921 totiž o řízení dopravy na křižovatkách nic neuváděl a novelizován měl být až za rok.
Vůbec prvního semaforu, byť ručně ovládaného, se Pražané dočkali v prosinci 1927 na křižovatce Hybernské ulice s Dlážděnou a Havlíčkovou. Byla to čtyřstranná plechová skříň z dílny ČKD o výšce 1,4 metru s třemi barevnými čočkami, zavěšená na lanovém závěsu; k přepínání světel sloužil ruční paketový přepínač.
V pořadí třetí světelné dopravní zařízení v Praze bylo zprovozněno v dubnu 1930, tentokrát na dolním konci Václavského náměstí na křižovatce Můstek. A brzy následovala další čtyřsměrová návěstidla v centru Prahy a přilehlých oblastech, která byla zavěšená buď nad jízdní dráhou, nebo na kovovém stožáru uprostřed křižovatky. Neobešla se bez řadiče s pevným programem pro automatické ovládání.
Veřejnost semafory zpočátku přijímala s velkou nelibostí. Řidiči si stěžovali, že je zařízení zbytečně zdržuje v jízdě a v tisku vycházely rozhorlené polemiky. K hromadění vozidel na některých frekventovaných místech v důsledku zavedení semaforů skutečně docházelo, ale to bylo dáno spíše živelností a nekoncepčností dopravy jako takové.
Když za protektorátu zavedli Němci jízdu vpravo, prošel systém světelné dopravní signalizace v Praze výraznou proměnou. Původní čtyřsměrová návěstidla byla z centrální polohy nad křižovatkou vyměněna za jednosměrová zařízení na sloupcích při příjezdu na křižovatku, častokrát v kombinaci s přechodovým návěstidlem pro chodce. Dobové prameny uvádějí, že v roce 1939 byly v Praze instalovány semafory celkem na 33 křižovatkách.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.