Průtah v Chrastavě se dokončovat nebude, starosta to kritizuje
Rubrika: 2012
Silniční průtah v Chrastavě, který by měl odvést nákladní dopravu z města, se letos dokončovat nebude. Liberecký kraj třetí etapu průtahu nezařadil mezi akce, na něž bude žádat dotace z Regionálního operačního programu. Stavba je příliš drahá a nezbylo by na jiné projekty, není navíc připravena, řekl dnes ČTK hejtmanův náměstek Martin Sepp (ČSSD). Podle chrastavského starosty Michaela Canova (Starostové pro Liberecký kraj) však silnice bez třetí etapy zcela ztrácí svůj smysl.
Cílem projektu je odvést těžkou nákladní dopravu směrem na Frýdlant mimo centrum města, dnes totiž musejí desítky kamionů projet přes chrastavské náměstí. Práce na průtahu v Chrastavě začaly v roce 2009, loni byla dokončena druhá etapa. Stavbu financuje Liberecký kraj, neboť jde o přeložku silnice druhé třídy 592. Dvě zatím dokončené etapy stály dohromady zhruba sto milionů korun a z velké části je spolufinancovala Evropská unie. Dokončení průtahu přijde podle odhadů na 85 milionů korun.
"Pokud bychom s žádostí o dotaci z regionálního programu uspěli, na další silnice by tam už moc peněz nezbylo," řekl Sepp. Proto dal podle něj kraj přednost jiným silnicím a ve čtvrté výzvě žádá dotace na průtah Mimoní a rekonstrukce dvou silnic třetích tříd z Krompachu ke státní hranici a v Bozkově na Semilsku. Na tři projekty za bezmála 140 milionů korun, bude kraj žádat dotace více než 117 milionů.
Dokončení třetí etapy průtahu Chrastavou není podle Seppa pro fungování prvních dvou etap nezbytné. Komunikace je podle něj napojena na silnice třetí třídy směrem na Václavice a Vítkov. "Pokud bude vybudován nový most přes Jeřici na místě toho, který předloni strhla velká voda, bude možné na silnici odklonit i tranzitní dopravu od Nové Vsi," dodal. Kraj se navíc už loni zavázal přispět na nový most 2,5 milionu korun, což je desetina odhadovaných nákladů.
Podle Canova postrádá průtah bez dokončení svůj smysl. "Doprava na Václavice a Vítkov představuje zhruba deset možná 15 procent, všechny ostatní kamiony budou dál jezdit přes město, protože jinudy na Frýdlant nemohou," řekl ČTK Canov. Výstavba nového mostu podle něj situaci nezlepší, protože projekt nepočítá s průjezdem těžkých kamionů. "Navíc by se tam ani nevytočily a musely by objet celé náměstí, aby mohly odbočit, což je zcela proti původnímu záměru, který měl nákladní auta dostat z centra města," dodal Canov.
Chrastava podle starosty dokončení obchvatu potřebuje. Město už investovalo nemalé peníze do přípravy projektu a výkupu pozemků. "Abychom stavbu nebrzdili, dali jsme v posledních letech za výkup pozemků a nemovitostí pro třetí etapu kolem pěti milionů korun. Pokud se nebude realizovat, budeme chtít peníze od kraje zpět," zdůraznil Canov. Město má navíc podle něj v rozpočtu připravené peníze i na stavbu chodníků a veřejného osvětlení kolem nové silnice.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.