„Provoz ve všech směrech nebude nikdy přerušen,“
Rubrika: Zajímavosti
řekl v rozhovoru pro časopis Silnice Železnice Stanislav Vávra, výrobní náměstek Moravia Consult Olomouc a hlavní inženýr projektu.
Jaká část projektu byla z Vašeho pohledu nejkomplikovanější?
Velice komplikované bylo řešení rozvodů všech inženýrských sítí a především pak kabelů pro řídicí a zabezpečovací systémy. Bylo potřeba vše centralizovat do jednoho místa – nové budovy Centrálního dispečerského zařízení, odkud se bude časem řídit železniční doprava na celé Moravě. To nyní sídlí v nevyhovujících prostorách naproti budovy železniční stanice.
Uzavře se na čas stanice v Přerově úplně?
V průběhu akce musí být zajištěno, aby nebyl ani na chvíli přerušen provoz ve všech směrech. Ano, budeme se sice potýkat s dopravními komplikacemi, ale nikdy nebude provoz zastaven úplně. Po uzlu v Ostravě-Svinově je Přerov další naší významnou zakázkou. V současné koncentrujeme veškeré své praktické zkušenosti na tvorbě projektu rekonstrukce železničního uzlu v Brně.
Jsou součástí rekonstrukce uzlu i nějaké mostní objekty?
Jedním z mostů je ten přes řeku Bečvu. Z důvodu umístění kolejových spojek na mostě a nutného průběžného štěrkového lože byla navržena nová ocelová konstrukce, která má nižší stavební výšku než stávající plnostěnná ocelová konstrukce. Ta co nejméně zatěžuje stávající spodní stavbu. Staticky je řešena jako spojitý nosník o pěti polích. Vycházeli jsme z požadavku Povodí Moravy, který zněl: „Není možné snížit volnou výšku nad úrovní stoleté vody.“ Světlá šířka mostu zůstane nezměněná, dolní hrana mostní konstrukce bude o 120 mm výše než stávající – tzn., že budou vylepšeny poměry pod mostem z hlediska hladiny stoleté vody. Pro umístění kolejových spojek v hlavních kolejích na mostě jsou navrženy dvě dvoukolejné mostovkové konstrukce, které vytváří společnou kolejovou vanu pro štěrkové lože dvou kolejí. U výtažné koleje je nosná konstrukce navržena jednokolejná. Stávající části opěr a pilířů budou sanovány.
Jak dlouho budou práce na mostě probíhat?
Hlavní stavební práce na mostě budou trvat dva roky a proběhnou ve třech hlavních stavebních postupech. Stávající ocelové konstrukce jednotlivých mostních polí budou sneseny kolejovým jeřábem a nové nosné konstrukce budou postupně podélně vysouvány do defi nitivní polohy.
Jakou délku budou mít protihlukové zdi?
Po délce uzlu bude postaveno na 800 metrů protihlukových zdí. I na dalších místech úseku jsme posuzovali vliv vibrací na okolní výstavbu a tam, kde to vyžadovaly normy, budou instalovány antivibrační rohože.
Museli jste v rámci rekonstrukce řešit i požadavky památkářů?
Výpravní budova je uznanou kulturní památkou a tudíž veškeré činnosti na k ní přiléhajícím 1.nástupišti tomu musely být tomu přizpůsobeny. V průběhu tvorby projektu požádal Národní památkový ústav, aby byla i nástupiště 2 a 3 taktéž zařazena mezi kulturní památky. Toto však ministerstvem kultury nebylo odsouhlaseno. Proto jsme konstrukce na nástupištích repasovali, ukotvili do zcela nových nástupišť, přizpůsobených platným normám a požadavkům toho, aby zde mohly zastavovat mezinárodní rychlíky. Čtvrté nástupiště již bylo navrženo v moderním duchu, který koresponduje s ostatními nástupišti.
Související články
- Rekonstrukce železničního uzlu Přerov (11.12.2008)