Projekt Dopravní uzel Pardubice má svoji vizuální podobu
Rubrika: Zajímavosti
Propojení čtyř módů dopravy, to je velkolepý projekt nazvaný Dopravní uzel Pardubice. Ten má nyní svou vizualizaci. Ta byla představena samosprávě Pardubického kraje, vedení magistrátu Města Pardubice, Ministerstvu dopravy ČR a dotčeným centrálně řízeným organizacím, dále dopravní sekci krajské hospodářské komory. Představení bude provedeno i okolním dotčeným obcím.
Vizualizace ukázala veškerá možná napojení veřejného přístavu s veřejným logistickým centrem, průmyslovou zónou Semtín, komunikačním napojením ekologické zátěže, ale i zklidnění dopravy na silnici I/36 od D11 po odbočku na Černou u Bohdanče, sportovně rekreační přístav Pardubice a dokončení cyklostezky Pardubice – Lázně Bohdaneč sever. S projektem je spojený Jihovýchodní a Severovýchodní obchvat Pardubic, které jsou momentálně nejdále. Dopravní uzel Pardubice je společným zájmem Ministerstva dopravy České republiky a Pardubického kraje, o čemž svědčí MEMORANDUM o spolupráci při přípravě a realizaci tohoto projektu uzavřené mezi výše zmíněnými subjekty. Ambice jsou obrovské a především ojedinělé. Náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu v Pardubickém kraji Michal Kortyš má rád výzvy, Dopravní uzel je jednou z nich. „Myslím si, že není malých cílů. Ta vize, která vznikla, má reálný základ. Věci se dají udělat postupně a já mám připravený plán, kde začneme. Já tomuto projektu věřím. Mělo by se začít obchvaty Pardubic, které zaprvé ulehčí městu Pardubice a za druhé budou navazovat na Dopravní uzel Pardubice. No a co se týká realizace, tak bych odhadoval, že dokončení propojení všech módů v optimistické variantě může trvat 3 až 7 let. I tento projekt má své limity, přeci jen je potřeba začít stavět po etapách a jednou z nich mohou být obchvaty Pardubic, tedy Jihovýchodní a Severovýchodní. Obchvaty jsou velmi důležité. Dále by se mělo zesplavnit Labe až do Pardubic. To jsou limitní podmínky spojené s tímto projektem,“ dodal ředitel Správy a údržby silnic Miroslav Němec.
První propojení vznikne výstavbou plnohodnotné křižovatky silnice I/36 z Pardubic na Lázně Bohdaneč, Nové Město se čtyřpruhem na Hradec Králové a Chrudim. Křižovatka Pardubice, Palackého ul. zajistí čtyřpruhový provoz na silnici I/37 v prostoru Trojice a plnohodnotné napojení na silnici I/36 směr Holice. Miroslav Němec upřesňuje: „V rámci přivaděčů k D35 vznikne obchvat Zminného, obchvat Dašic s napojením na D35, takže z prostoru dnešní Starzóny vznikne nová a plnohodnotná silnice, kde bude možné pokračovat na evropskou dálniční síť. Stavební aktivita, která napojuje prostor Semtína, je uvažovaná silnice Trnová – Fáblovka – Dubina, kde od křižovatky Globus vznikne nová silnice I. třídy po křižovatku u Čerpací stanice na Dubině. Následně s pokračováním na Sezemice včetně obchvatu tohoto města. Dojde tedy k třetímu plnohodnotnému silničnímu dopravnímu napojení na nadřazenou evropskou dopravní infrastrukturu.“
Ze Semtína je možné vybudovat silnici III. třídy v délce cca 2 km, která by propojila průmyslovou zónu Semtín se současnou silnicí I/36. Tato oblast nemá do dnešního dne plnohodnotné propojení, které by mělo korespondovat s jejím rozvojem. Výstavbou mostu přes Labe se napojí veřejné logistické centrum s přístavem.
„Za poměrně nízkých nákladů lze získat velkou přidanou hodnotu. Rozvojová zóna s 60 ha pokryje tři položky veřejného zájmu. Dojde k napojení průmyslové zóny Semtín a veřejného přístavu s veřejným logistickým centrem. Tyto věci jsou v souladu se zásadami územního rozvoje a územně plánovacími dokumentacemi. Pokud se týká dalších investic, které s tímto souvisejí, můžeme vyjmenovat modernizaci spádových silnic II. a III. třídy v okruhu 50 km okolo Pardubic, řešení parkování, pohyb chodců a cyklistů včetně sportovně-rekreačního přístavu na Labi v Pardubicích,“ uvádí výčet možností ředitel SÚS Pardubického kraje Miroslav Němec.