Při opravě trati AŽD Praha nasadil Swietelsky Rail CZ stroj RU 800 S, který dobu rekonstrukce zkrátil o tři dny
Rubrika: Železniční infrastruktura
Severočeská „švestková dráha“ Čížkovice – Obrnice, patřící AŽD Praha, prošla v polovině října rekonstrukcí zhruba tříkilometrového úseku od souběhu tratí před Sedlcem u Obrnic po Obrnice. Společnost Swietelsky Rail CZ při ní poprvé v Česku využila mimořádně výkonný stroj RU 800 S. Ten dokáže koleje současně obnovovat i čistit štěrkové lože. Mění štěrk i pražce, aniž by se měnily kolejnice a dokáže také měnit celý kolejový rošt. Odtud i jeho označení: Reinigung = čistění, Umbau = obnova.
„Právě proto jsme zvolili toto řešení, protože významně, zhruba o tři dny, zkrátilo dobu prací oproti tomu, kdyby se využil konvenční stroj,“ říká Jiří Dlabaja, mluvčí AŽD Praha. Pro firmu byla produktivita práce klíčová, neboť s její soukromou tratí číslo 113 vedou souběžně tratě státního správce drážní infrastruktury SŽDC. A na nich bylo třeba v této době omezit provoz anebo ho dokonce na čas zastavit. Díky zvolenému řešení šlo ale jen o nezbytné minimum.
Podle Viliama Perknovského, jednatele a obchodního ředitele Swietelsky Rail CZ, představuje RU 800 S jedinečný stroj, který pracuje po celé Evropě a jeho nasazení se v celém koncernu Swietelsky velmi pečlivě plánuje. „Byli jsme proto rádi, že se nám ho podařilo poprvé získat i do České republiky, abychom investorům a odborné veřejnosti ukázali jeho mimořádné parametry,“ uvedl Perknovský.
Technologický unikát, který má 35 náprav, z nichž je 12 hnacích, vyrobil System Plasser und Theurer a Swietelsky. Jeho výkon při čištění štěrkového lože a současné souvislé výměně kolejového roštu je 175 metrů za hodinu. Měří přes 177 metrů a váží 700 tun. Spolu s MFS jednotkami a speciálními vozy na pražce je souprava dlouhá téměř 700 metrů. Přeprava stroje není přes tyto rozměry a hmotnost nijak limitována. Přepravní rychlost jízdy ve vlakové soupravě je až 100 km/hod.
„Průběh prací hodnotíme velmi pozitivně, protože vše proběhlo, jak jsme očekávali. Věříme tedy, že technologii časem využijeme i na dalších stavbách české železniční infrastruktury,“ netají spokojenost Lukáš Vostrý, specialista železniční mechanizace Swietelsky Rail CZ.
Společnost AŽD Praha, která je významným českým dodavatelem zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, opravou své severočeské trati zkrátí jízdní dobu vlaků. „Je to jedna z podmínek Ústeckého kraje pro zahájení pravidelné dopravy. Aby byla maximálně splněna, rozhodli jsme se využít to nejlepší, co je u nás k dispozici,“ doplnil Jiří Dlabaja.
Podle Lukáše Vostrého není výhodou stroje RU 800 S jen výkon, ale také třímetrová minimální šířka záběru čištění. Ta se uplatní i tam, kde je nedostatečná šířka štěrkového lože – zvláště na mostech s průběžným štěrkovým ložem a u nástupišť. Maximální šířka čištění je 6,5 metrů. „Potřebný čas na rekonstrukci trati je zkrácen o polovinu. Kde byly dříve potřeba dva výlukové časy, nyní stačí jeden,“ dodal.
Pro výkon stroje RU 800 S je minimální pracovní poloměr 300 metrů. V nasazeném úseku „švestkové dráhy“ byly poloměry 300 a 301 metrů, z nich jeden dlouhý 560 metrů. Stroj tedy pracoval na samé hranici technických možností, ale výkon nijak nezaostával.
PRÁCE PRO SŽDC
V Čížkovicích společnost Swietelsky Rail CZ pracuje i pro Správu železniční dopravní cesty, neboť zde modernizuje železniční stanici v rámci revitalizace tratě Lovosice – Louny. Podobně jako v Chotěšově.
„Cestující nejvíc ocení nová bezbariérová nástupiště s výškou nástupní hrany 550 milimetrů nad temenem kolejnice, tedy ve výšce podlahy železničního vozu. To jim významně usnadní nástup a vystup,“ říká Pavel Kouba, projektový manažer firmy Swietelsky Rail CZ.
Obnova je skutečně kompletní. Nový bude spodek a svršek tratě, včetně dálkového řízení provozu, stejně jako přístřešky, veřejné osvětlení, staniční rozhlas a informační systém pro nevidomé. Před stanicí Čížkovice se nad potokem Modla rovněž staví nový železniční most, který nahradí už nevyhovující kamenný.
Práce na této části stavby začaly 20. října a skončí v prvním prosincovém týdnu. V Chotěšově jim ještě předcházel pyrotechnický průzkum, protože za 2. světové války bylo zdejší nádraží cílem leteckého náletu.
I zde firma práce urychlila nasazením vlastního kolejového jeřábu Gottwald GS 100.06 T při demontáží kolejnic ve stanici Čížkovice. „Stroj rychlostí práce zaujal i odborníky. Oproti předpokládaným pěti jsme stanici demontovali jen dva dny,“ dodal šéf stavby.
Zakázka je součástí revitalizace tratě Lovosice – Louny za miliardu korun, na níž má Swietelsky Rail CZ podíl přes 20 procent ve sdružení se Strabag Rail a AŽD Praha. Swietelsky se stará i o stavbu mostů a propustků, ochranu a přeložky inženýrských sítí, potrubních a elektrických vedení a montáž silnoproudé elektročásti stavby.
Vedle toho Swietelsky Rail CZ od listopadu za zhruba 50 milionů korun opravuje pro SŽDC 3,3 km dlouhý úsek přiléhající tratě Lovosice – Čížkovice. Mění poškozené pražce a ojeté kolejnice, svršek projde kompletním pročištěním strojní čističkou, upraví se geometrická poloha koleje. V zastávce Sulejovice vznikne nové nástupiště. I zde se končí 7. prosince, aby byl celý úsek Lovosice – Louny zprovozněn.
PRODUKTIVNÍ TECHNIKA
„V Česku podnikáme zcela samostatně, ale využíváme také železniční techniku našeho koncernu. Ten disponuje nadstandardně vybaveným strojovým parkem, díky kterému patří ke světovým lídrům v oblasti železničních strojů. Naše produktivní, unikátní stroje se tedy snažíme nasazovat i zde,“ uvedl Viliam Perknovský.
Společnost Swietelsky Rail CZ byla založena v roce 2009, ale systematicky na trhu působí až od roku 2014. „První pokusy bez vlastních místních pracovníků se ukázaly jako ne zrovna šťastné. Chtělo to čas,“ vysvětluje ředitel. O rok později získala první zakázku a letos poprvé utrží přes miliardu korun. Firma se specializuje na stavby a modernizace železnic a tramvajových tratí, kolejišť metra, výhybek či sanaci podloží. Mezi její významné stavby letos patří optimalizace tratového úseku Praha Hostivař – Praha hl. n., modernizace železničního uzlu v Plzni a rekonstrukce železniční spojky z Brna-Slatiny do Blažovic nebo právě účast na revitalizaci tratě Lovosice – Louny.