Převratnému vynálezu společnosti Volvo je už 50 let
Rubrika: 2009
Společnost Volvo Trucks vždy udávala směr, pokud jde o bezpečnost. To platí i v oblasti pasivní bezpečnosti, tedy technologií, které pomáhají chránit účastníky kolizí. Letos je tomu už 50 let od okamžiku, kdy společnost poprvé představila tříbodový bezpečnostní pás – vynález, který v oblasti dopravy zachránil více životů než kterýkoliv jiný.
„Okamžitě jsme dali náš vynález zdarma k dispozici všem výrobcům, takže dnes je bezpečnostní pás samozřejmým vybavením prakticky všech nákladních i osobních automobilů. Proto můžeme říci, že v každém vozidle na silnici je kousek Volva – bez ohledu na jeho značku nebo model,“ říká ředitel pro bezpečnost dopravy a produktů společnosti Volvo Trucks Carl-Johan Almqvist.
Přestože bezpečnostní pás je na světě už půl století, jeho používání je mezi řidiči nákladních vozů v některých zemích ještě stále nebezpečně nízké. Na švédských silnicích používají bezpečnostní pás jen čtyři z deseti řidičů nákladních vozů, zatímco Francie dokázala díky přísné legislativě rozšířit používání bezpečnostního pásu na 80 %.
Následky nepoužívání bezpečnostního pásu jsou dobře zdokumentovány ve vlastním výzkumu následků nehod společnosti Volvo Trucks. Například z patnácti smrtelných nehod řidičů nákladních vozů na švédských silnicích měl jen jeden řidič zapnutý bezpečnostní pás.
„Člověk v sobě nemá nainstalovaný rychloměr, a proto nepovažujeme rychlost za tak nebezpečnou, zejména tehdy, když shlížíme z bezpečné výšky velkého vozu. V globálním měřítku umírá každý rok značný počet řidičů nákladních automobilů jen proto, že si nezapnou bezpečnostní pás. Přesto by jejich životy mohly být tímto nejsamozřejmějším bezpečnostním prvkem nákladního vozu zachráněny. To je něco, co musíme napravit, výzva, která je stejně důležitá jako vývoj nových technologií na ochranu před dopravními nehodami,“ říká Carl-Johan Almqvist, a uzavírá: „V našich nákladních vozech máme instalováno varovné upozornění na nezapnuté pásy, ale v konečném důsledku to záleží na samotných řidičích, kteří si musejí uvědomit, jakým rizikům se vystavují, když bezpečnostní pás nepoužijí. Prakticky všechna naše bezpečnostní opatření ztrácejí účinek, když pás nedostane šanci, aby cestujícího během nehody bezpečně udržel na sedadle. To je naprosto klíčové – zabránit situaci, aby řidič při překlopení vozu nebyl vržen proti stěnám kabiny nebo vymrštěn ven.“
První vůz standardně vybavený tříbodovým bezpečnostním pásem – Volvo PV544 – byl dodán do švédského Karlstadu dne 13. srpna 1959.
Odkazy na web TV (video na internetu):
Provádí se test převrácení vozu, aby se ukázal rozdíl mezi používáním a nepoužíváním bezpečnostního pásu. http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=346
Pro simulaci osoby sedící ve vozidle s bezpečnostním pásem a bez něho se používá vejce. http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=345
Testuje se bezpečnostní pás, vynález, který společnost Volvo zavedla před 50 lety. Dnes je používán takřka ve všech vozidlech a zachránil více než milion životů.
http://volvo.qbrick.com/index.aspx?cid=2&mode=3&mid=347
Autor
- Slováčková Markéta (Volvo Truck Czech s. r. o.)