Přes všechna varování počet úmrtí na železničních přejezdech stoupá
Rubrika: Bezpečnost
Řidiči, respektujte železniční přejezdy! I tak by mohla znít společná výzva Ministerstva dopravy (MD), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) a Drážní inspekce (DI). Nehodovost na přejezdech totiž stále stoupá. Přibylo i usmrcených a zraněných.
Zatímco podle statistik Drážní inspekce se v roce 2009 stalo celkem 227 nehod na železničních přejezdech, k 25. listopadu 2010 jich bylo již 236. Rapidně stoupl i počet zraněných, kterých bylo v loňském roce 85, letos již 105! To je nárůst o hrozivých 23 %. Správa železniční dopravní cesty dodává, že hmotná škoda při těchto neštěstích již přesáhla 55 mil. Kč.
Nejsmutnější statistikou však zůstává fakt, že na přejezdech zahynulo oproti loňsku více osob. V roce 2009 takových případů zaznamenala Drážní inspekce 38, k 25. listopadu tohoto roku se zatím číslo zastavilo na 40. Letošek tak již ve všech směrech předčil statistiky celého roku 2009. „Nejvyšší počet usmrcených osob se odehrává na přejezdech zabezpečených přejezdovým zabezpečovacím zařízením s výstražnými světly“, upozorňuje mluvčí SŽDC Pavel Halla. V souvislosti se vzrůstajícím počtem nehod je třeba upozornit, že drážní doprava má ze zákona přednost před dopravou na pozemní komunikaci. Náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera k tomu dodává: „Zákony fyziky jsou neměnné a jen těžko se řidiči mohou přetlačovat s mnoha tunovými kolosy jedoucími až 160 km/h.“
PREVENCE EXISTUJE
Vzhledem k neustálému nerespektování výstražných prvků železničních přejezdů některými řidiči, bylo v minulosti zavedeno několik opatření, která by měla snížit nehodovost na železničních přejezdech. Je to např. instruktážní film Drážní inspekce s názvem Řidič, postrach přejezdů, ve kterém si řidiči mohou připomenout všechna základní pravidla pro přejíždění železničních přejezdů. Výhodou tohoto filmu je, že je volně ke stažení na webu www.dicr.cz a mohou ho tak bezplatně využívat nejen autoškoly, ale i organizace, které každoročně přeškolují své zaměstnance oprávněné řídit firemní auta. Preventivní film s tématikou bezpečnosti na přejezdech nabízí také Správa železniční dopravní cesty na adrese www.szdc.cz.
Na základě bezpečnostních doporučení Drážní inspekce u nás vznikl ojedinělý systém evidence železničních přejezdů. Ten spočívá v jedinečném označení železničních přejezdů ve vlastnictví státu i ve vlastnictví jiných subjektů (vlečkaři, jiní majitelé a provozovatelé dráhy). Správa železniční dopravní cesty navrhla unikátní systém počátkem roku 2009 a po zkušebním provozu v Libereckém kraji byl 1. srpna 2009 rozšířen na celém našem území. Každý železniční přejezd na dráze celostátní a na dráhách regionálních ve vlastnictví státu má přidělené své číslo. Číslo je jedinečné a nezaměnitelné. Tvar čísla je v případě přejezdu na dráze vlastněné státem P1, P2, P3 až P9000. V případě železničního přejezdu na regionální dráze nevlastněné státem má přiřazené číslo přejezdu tvar P9001 až P9999. V případě železničního přejezdu na vlečce má označení tvar P10000 až P99999, tedy pětimístné číslo.
Ministerstvo dopravy tento systém vítá, neboť v případě potřeby (vznik nehody na přejezdu, překážka na přejezdu apod.) jsou vytvořeny podmínky k zastavení železničního provozu v daném úseku trati na základě podané informace o vzniku překážky. Důkaz dodává Pavel Halla ze SŽDC:
„1. srpna 2009 nedaleko železniční stanice Pšovany havarovalo osobní auto blízko železničního přejezdu a dostalo se po smyku až na kolej. Díky rychlému sdělení čísla přejezdu na operační středisko IZS byl do dvou minut od ohlášení zastaven provoz na trati.“
Celkově je v ČR necelých 8 300 železničních přejezdů. „Ideální by bylo, kdyby byly všechny přejezdy zabezpečeny závorami. Protože by se ale jednalo jednorázově o stamilionové investice, řeší se zabezpečení přejezdů vždy případ od případu. Komplexní řešení je bohužel finančně opravdu nereálné,“ shrnuje celou problematiku mluvčí Martin Novák z ministerstva dopravy.