Pražský okruh: usilovně pracují stavbaři, úředníci i kritici
Stále rušno je kolem klíčového dopravního díla pro Prahu a celé střední Čechy, jakým je Pražský okruh. Antimonopolní úřad posvětil sporný tendr na výstavbu pražského obchvatu v úseku Lahovice-Slivenec za skoro deset miliard korun. Šestikilometrovou trasu s 15 mosty a tunelem staví sdružení vedené firmou Strabag. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zkoumal, zda Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neporušilo zákon, když po vyhlášení vítězů změnilo některé parametry stavby. Nakonec ale žádné chyby nenašel.
Výstavbu silnic v Česku ovšem často kritizují experti i nevládní organizace. Podle nich je cena za kilometr podstatně vyšší než v okolních zemích, třeba ve srovnání s Německem asi čtyřnásobná. Podle nedávné studie ČVUT v Praze se základní cena za jeden kilometr pohybuje od 180 milionů do 340 milionů korun. V případě úseku Lahovice - Slivenec je to v průměru asi pětkrát víc. Součástí stavby, za kterou sdružení firem Hochtief CZ, Strabag, Max Bögl a Josef Krýsl požadovalo 8,9 miliardy korun, je totiž 15 mostů a také 1,6 kilometru dlouhý tunel.
Stavební firmy pak navíc našly v projektové dokumentaci několik nesrovnalostí, a původní cena se tak musela zhruba o deset procent navýšit. Právě to mohl být podle ÚOHS problém. Zákon ale udává, že nové výběrové řízení musí zadavatel vypsat až v případě, že se cena oproti původní vítězné nabídce navýší o 20 procent a více.
Úsek bude součástí celé jižní části vnějšího okruhu kolem Prahy, která propojí plzeňskou a brněnskou dálnici. Ve výstavbě už je také druhý díl obchvatu mezi Lahovicemi a Vestcem. Bude dlouhý 8,5 kilometru a bude stát 5,9 miliardy korun. Třetí úsek povede na dálnici D1.
ÚOHS se zakázkami na výstavbu silnic zabývá poměrně často. Za poslední půlrok například zamítl stížnost na výběrové řízení dostavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku za 11,7 miliardy korun. Naopak nařídil ŘSD, aby znovu vybrala firmu pro opravu dvou mostů v Brně za zhruba 240 milionů korun.
Zdroj: ČTK