Pozemní komunikace 2009 letos součástí veletrhu Roadware 2009
Rubrika: 2009
Již patnáctý ročník mezinárodního silničního veletrhu ROADWARE 2009 proběhl v polovině června na Výstavišti v Praze 7 – Holešovicích. I tentokrát měly možnost ukázat své profesionální kvality široké odborné veřejnosti všechny subjekty, které podnikají v oblasti rozvoje, obnovy a údržby dopravní infrastruktury i ve sféře provozování dopravních systémů v České republice. Veletrh tradičně pořádala Česká silniční společnost ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic České republiky.
Jedná se o největší a nejvýznamnější setkání expertů v oboru rozvoje, obnovy a údržby dopravní infrastruktury a v oblasti provozování dopravních systémů v ČR Tato odborná akce vykazuje průměrnou roční návštěvnost 2 312 významných odborníků. V roce 2008 ji zhlédlo 2.143 osob, z toho 53 % bylo z veřejného sektoru, hlavně pracovníků z řad investorů a správců pozemních komunikací. Během posledních čtrnácti let konání veletrhu ROADWARE jej navštívilo 14.670 odborníků. Celkový kumulovaný počet návštěvníků všech čtrnácti ročníků je 32.371 osob.
Veletrh ROADWARE 2009 byl zařazen do projektu Česká dopravní stavba roku 2008, a to v okamžiku vyhlášení nominací odbornou porotou vybraných staveb. Nominované stavby, které byly na veletrhu vyhlášeny a vystaveny, budou dále pokračovat a soutěžit o četné zvláštní ceny a zejména o hlavní titul, který na návrh odborné poroty udělí Státní fond dopravní infrastruktury a Ministerstvo dopravy ČR.
Součástí veletrhu byla i doprovodná akce – jednodenní odborná konference Pozemní komunikace 2009. Konferenci pořádala Katedra silničních staveb ČVUT v Praze ve spolupráci s Českou silniční společností a Agenturou Viaco. Akce se konala v Parkhotelu v Praze 7 nedaleko od Výstaviště.
Odbornou konferenci zahájili: předseda přípravného výboru doc. Ing. Ludvík Vébr, CSc. z ČVUT v Praze, Fakulty stavební; předseda České silniční společnosti Prof. Ing. František Lehovec, CSc.; generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Ing. Alfred Brunclík a ředitel odboru infrastruktury Ministerstva dopravy ČR Ing. Josef Kubovský.
Konference byla rozdělena do dvou bloků. V prvním z nich – s názvem Vstřícná a bezpečná pozemní komunikace – vystoupil Ing. Jiří Landa ze společnosti CITYPLAN spol. s r.o. s příspěvkem Potencionální přínosy uplatnění direktivy evropského parlamentu pro zlepšení bezpečnostní úrovně českých silnic. V něm mimo jiné sdělil: „Projektujeme nové komunikace, ale máme zde síť silnic, jejichž stav a bezpečnost jsou velice slabé. Direktiva je dobrým návodem, jak pečovat i o komunikace nižší třídy.“ Ing. Landa dále zdůraznil, že je důležité eliminovat smrtelná a těžká zranění.
Cyklistickou infrastrukturou a jejími specifickými aspekty se zabýval Ing. Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, v.v.i. K významu cyklistické dopravy Ing. Martinek řekl: „Cyklistická doprava může dosáhnout pozoruhodně vysokého podílu v dělbě přepravní práce a pomoci řešit mobilitu ve městech a obcích. Předpokladem je však nabídka kvalitní infrastruktury, umožňující plošnou dopravní obsluhu území. To je ovšem otázka úspěšné a dlouhodobě stabilní dopravní politiky.“
V rámci druhé části přenášek, které byly uspořádány do bloku Moderní trendy v silničních technologiích a materiálech, zazněl zajímavý příspěvek prof. Ing. Ivana Gschwendta, DrSc. ze Stavebné fakulty STU Bratislava. Byl věnován vozovkám pro projekty PPP silničních komunikací. Prof. Gschwent v něm ukazoval klady a zápory tohoto typu financování při budování silniční infrastruktury. „Navrhovanie a výpočty konštrukcií vozoviek v projektoch PPP pre cestné komunikácie má určité zvláštnosti. Je to okrem iného dlhé návrhové obdobie, veľké dopravné zaťaženie, ako aj odovzdanie vozovky s požadovanou úrovňou prevádzkovej spôsobilosti,“ řekl prof. Gschwent.
S nestandardními konstrukcemi vozovek pro extrémně zatížené dopravní plochy přítomné seznámil doc. Ing. Ludvík Vébr, CSc. (ČVUT v Praze, Fakulta stavební). „ V případě extrémně velkých zatížení je obvykle kritickým místem podloží. Proto je nutné zajistit jeho vysokou únosnost spolu s velkou tloušťkou a tuhostí konstrukce vozovky,“ sdělil doc. Vébr a doplnil: „Pro dopravní plochy určené pro pohyb velkých dopravních letadel a nebo těžkých kolových překladačů se obvykle navrhují vozovky s cementobetonovým krytem, případně i jiné konstrukce s odolným krytem – například polotuhé vozovky.“
O aktuální informace, které poskytla odborná konference Pozemní komunikace 2009, byl mezi odborníky z oblasti dopravy velký zájem – zúčastnilo se jí bezmála 200 posluchačů.