KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA 33

Plně elektronické staniční zabezpečovací zařízení ESA 33

Publikováno: 26.10.2008, Aktualizováno: 23.11.2008 16:41
Rubrika: Zajímavosti

Nároky na zabezpečovací zařízení na železnicích se zvyšují, a na českých tratích tak přibývají stále nové technologie. Nepřetržitým vývojem prochází také staniční zabezpečovací zařízení typové řady ESA, pocházející ze společnosti AŽD Praha. Výsledkem postupného rozvoje tohoto zařízení na všech jeho úrovních včetně rozšiřování a doplňování užitných hodnot je nová generace staničního zabezpečovacího zařízení ESA 33.

Hlavní novinkou je použití plně elektronických panelů EIP (Electronic Interface Panel). Jde o zařízení s kvalitativně novou technologií s bezkontaktním rozhraním, díky němuž je zařízení ESA 33 jako celek ještě spolehlivější, dostupnější, s nižšími nároky na zastavěný prostor.
Nasazení systému ESA 33 přispívá ke zlepšení propustnosti tratí, zvýšení bezpečnosti a efektivity železniční dopravy a rovněž ke snížení provozních nákladů. Zásadním přínosem panelu EIP je jeho kompatibilita s dalšími elektronickými zařízeními, jako je počítač náprav PZN1, zařízení KOA, auto-blok ABE-1 a další. Vysoká je také dostupnost, založená na zálohování rozhodujících částí, tj. jednotek úrovně EC a PS, a použitých bezpečných komunikačních protokolech. Rovněž tak je podstatné, že případná porucha jakékoliv zásuvné jednotky neovlivňuje činnost zbytku panelu EIP. Servisní činnost lze provádět, aniž by bylo nutné panel EIP vypínat z provozu.

SPOLEHLIVÁ KOMUNIKACE NA VŠECH ÚROVNÍCH – PENET+ A EINET

Panel EIP komunikuje s řídicí úrovní stavědla přenosovým protokolem PENET+. Komunikační síť tvoří nadřízená (řídicí úroveň stavědla) a podřízená (panely prováděcí úrovně stavědla) stanice. Tito dva koncoví účastníci jsou propojeni dvěma komunikačními linkami, což zajišťuje zvýšení dostupnosti. Komunikace probíhá formou datagramů v rámci stavědlové ústředny nebo prostřednictvím prostředků dálkového přenosu dat se vzdálenými panely prováděcí úrovně. Nadřízená stanice každých 200 ms obvolává všechny podřízené stanice, a ty jí okamžitě odpovídají příslušným typem datagramu. Přenosová rychlost je 62,5 kB/s nebo 115,2 kB/s. Do sítě PENET+ lze připojit ve čtyřech kanálech až celkem 40 podřízených stanic.
Komunikace mezi jednotlivými úrovněmi panelu EIP probíhá podle protokolu EINET. V této síti je nadřízenou stanicí jednotka úrovně EC, podřízenými jsou pak jednotky úrovně IC a PS. Koncoví účastníci jsou opět propojeni dvěma komunikačními linkami. Komunikace probíhá v rámci kazety, ve které jsou umístěny jak nadřízená, tak i podřízené stanice.
Protokol je určen jak pro přenos dat vztahujících se k bezpečnosti, tak i dat k bezpečnosti se nevztahujících. Také v tomto případě probíhá komunikace formou datagramů, kdy nadřízená stanice obvolává každých 200 ms všechny podřízené stanice – jednotky úrovně IC vysláním datagamu se strukturou splňující podmínky pro bezpečnou komunikaci a zároveň jednotky úrovně IC nebo PS vysláním datagramů se strukturou pro nezabezpečenou komunikaci. Do sítě EINET lze připojit až celkem 23 podřízených stanic.
Protokoly PENET+ a EINET jsou 4vrstvové bezpečné komunikační protokoly tvořené aplikační, relační, přenosovou a fyzickou vrstvou. Provoz v obou sítích je arytmický, poloduplexní. Bezpečnosti je dosaženo na základě autentizačních dat platných pouze pro každé navázané relační spojení a použitím Reed-Solomonových bezpečnostních kódů.

REALIZOVANÉ A PLÁNOVANÉ INSTALACE

První stavědlo ESA 33 bylo v centralizované variantě spuštěno v říjnu 2006 v železniční stanici Hluboká nad Vltavou, druhé v prosinci téhož roku ve stanici Jeřmanice. Nyní probíhá ověřovací provoz distribuované varianty. ESA 33 spustila AŽD Praha o rok později, v prosinci 2007, na trati Bakov nad Jizerou – Česká Lípa. Tato 45 km dlouhá trať je řízena z dispečerského pracoviště v České Lípě, kde je umístěna i řídicí úroveň stavědla a jeden lokální panel EIP. Odtud je distribuovanými sítěmi dálkově řízeno dalších 8 panelů EIP umístěných v mezilehlých stanicích, přičemž v koncových stanicích zůstalo zachováno stávající zabezpečovací zařízení.
Další aplikace systému byla spuštěna v červenci v Nesovicích a distribuovaná varianta stavědla ESA 33 byla nasazena v uzlu Nové spojení v Praze. V nejbližším období budou systémem distribuované varianty stavědla provedeny racionalizace na dalších traťových úsecích, například Zdice – Písek nebo Plzeň – Klatovy. Systém centralizované varianty stavědla ESA 33 bude v nejbližším období nasazen v železniční stanici Krnov.

Requirements for interlocking systems in railway tracks are increasing, and there are more and more new technologies on the Czech railway tracks. The continuous development may be observed in station interlocking system of type line ESA, which is provided by the company AŽD Praha. The result of gradual development of this system, at all levels, including its expanding and additions of use values, is the new generation of station interlocking system ESA 33. This article deals with advantages of the new system and realized constructions, where this system has been used.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled na ovládací prvky zabezpečovacího zařízení

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice