KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    PERI příhradové nosníky KMT v akci

PERI příhradové nosníky KMT v akci

Publikováno: 12.4.2012
Rubrika: Materiály

Na 15. mezinárodním sympoziu PERI slíbilo odborné veřejnosti, že svoji novou konstrukci z ocelových příhradových nosníků KMT upraví a tím zvýší možnosti jejího uplatnění. Výsledkem inovací je posuvná skruž, montážní lešení a konstrukce pro zvedání NK mostů.

POSUVNÁ SKRUŽ PERI
Firma EUROVIA CZ a. s. zakoupila pro svoji potřebu novou horní posuvnou skruž. Její první nasazení plánovala na stavbu R6 SO_203. Ovšem dodávka konstrukce se někde opozdila.

Blížící se termín ukončení stavby přivedl zástupce zhotovitele do PERI se žádostí o pomoc při řešení vzniklé situace. Protože celá konstrukce mostu byla připravena pro technologii horní skruže (neprůjezdné opěry) a počet opakování byl pouze 6 × BT, zvolilo PERI jako náhradní technologii pro výstavbu jedné poloviny mostu dodávku jednoduché dolní posuvné skruže s mezilehlými podpěrami.

Charakteristika mostu:
Profil mostu 2 × trám 10 m2
Rozpětí 36 + 4 × 44 + 36 m
Opěry neprůjezdné

Charakteristika ocelové konstrukce PERI:
délka OK 60 m
hmotnost OK PERI 180 t
příčný profil 3 × 2 stěny
namáhání OK ohyb – 4 300 kNm < 5 500 kNm/stěna
reakce do podepření 760 kN < 800 kN/podpěra ST-A4

Pro bednění NK mostu byla upravena mezivrstva skruže tak, aby umožnila příčnou manipulaci s vnějšími segmenty bednění při průjezdu kolem pilířů.

Podélný posun skruže zajistila firma MTEK pomocí hydraulických válců s velkým zdvihem a sestavou závitových tyčí DW 20.

Výškové nastavení zvládly hydraulické hlavice podpěr ST-A4 a na mezilehlých podpěrách šroubové nohy PIŽMO. Zadní závěs byl aktivovaný hydraulickými dutými lisy 60 tun.

Vítězem pomyslného závodu PERI versus BERD se stal samozřejmě zákazník, který stihl slíbené termíny i kvalitu.

S LÁVKOU VÁM TAKÉ POMŮŽEME
Lávka pro pěší v Hradci Králové přes řeku Orlici
Někteří zákazníci nepotřebují ihned dělat velký most. Naopak se spokojí s lávkou přes řeku či silnici. Tady firma PERI opět pomůže svým univerzálním systémem ocelového příhradového nosníku KMT.

Např. na začátku letošního roku jsme nabídli naše služby firmě M‑Silnice a. s., která pro město Hradec Králové zajišťovala montáž ocelové lávky pro pěší přes řeku Orlici. Konstrukce lávky je natolik „vzdušná“, že její montáž musela začít středním dílem. Následovala symetrická montáž celé lávky směrem k opěrám. Teprve po kompletním dokončení OK lávky mohla být lávka jako celek osazena na ložiska v krajních opěrách. Celá montáž byla prováděna v zimním období s přechodem do období tání sněhu a tedy i nebezpečí zvýšeného průtoku vody v řece Orlici.

Technici PERI zpracovali pro zákazníka návrh montážní podlahy sestavené z ocelových příhradových nosníků příčně ztužených standardními prvky VARIO a celé doplnili lehkým pracovním lešením PERI UP. Při celkové hmotnosti lávky (90 tun) navržená konstrukce vyhověla pro rozpětí 40 m (tedy přes celou šířku řeky). Montážní podpěra Pižmo byla po dohodě se zákazníkem a se souhlasem Povodí Labe v řece ponechána aktivní i po dobu montáže lávky. Při vyhlášení 3. povodňového stupně by podpěru pracovníci PERI demontovali. Velká ohybová tuhost ocelových příhradových nosníků a dostatečná šířka pracoviště zajistila zákazníkovi pohodlnou montáž lávky bez ohledu na zvýšený průtok vody v řece. Na pracovní ploše bylo namontované prostorové lešení PERI UP, které zajistilo montérům dostatečnou bezpečnost a komfort při práci.

SO 04.0 – lávka pro pěší – Štruncovy sady v Plzni přes řeku Radbuzu
Po zkušenosti z Hradce Králové technici PERI nabídli ocelové příhradové nosníky KMT na další montážní konstrukci pro zhotovení lávky přes řeku. Tentokrát firmě BÖGL a KRÝSL, k. s. pro stavbu lávky v Plzni přes řeku Radbuzu. Pomocná konstrukce se protáhla na celkových 60 m (25 + 35 m) s jednou mezilehlou podpěrou na levém břehu řeky. Pro montáž využijeme jeřáb nosnosti do 50 t, na dopravu materiálu spotřebujeme 3 × návěs a po 7 dnech práce by konstrukci měl dostat do užívání zákazník.

Konstrukce v konečné fázi ponese sestavu prefabrikovaných stěnových dílců lávky, bednění pro mostovku lávky a sadu předpínacích kabelů, které budou aktivovány až po zmonolitnění celé lávky. Zatížení lávkou tak činí cca 3,5 t/m délky. Průhyb pomocné konstrukce vlivem betonování mostovky lávky v delším poli (nad řekou) činí max 40 mm, tj. 1/600 rozpětí.

SANACE MOSTŮ S PERI VÁS BUDOU I BAVIT
Konstrukce pro zvedání mostů

V situaci, kdy se díky škrtům ve státním rozpočtu snižuje objem výstavby nových mostů, přichází firma PERI k zákazníkům s nabídkou spolupráce na sanacích a opravách mostů stávajících. Tradiční lehké konstrukce z lešení PERI UP si již u stavebních firem našly své uplatnění. Stávající nabídku firma PERI proto dále rozšířila o pomoc při opravách zejména vícepolových mostů z prefa nosníků. Tedy mostů, kde je požadováno přizvednutí mostních polí z důvodu výměny ložisek a sanaci kotevních míst v čele nosníků.

Na jednoduchou výměnu ložisek bez větších oprav ložiskových bloků zhotovitel vystačí se sadou dostatečně únosných hydraulických zdviháků. Při potřebě zvednout NK mostu do výšky +1 000 mm a více je zvedání zdola na podpěrách (např. PIŽMO) poměrně komplikovaná činnost. Hlavně „krokování“ hydraulickými lisy vyžaduje poměrně dost prostoru na hlavách dočasných podpěr. Rozepisovat se o rizicích při zvedání mostů velkého podélného spádu není nutné. Pro takovétomanipulace PERI vřele a upřímně doporučuje svým zákazníkům zdvihání na závěsech ze závitových tyčí (např. DW 26) pomocí sady dutých hydraulických lisů umístěných na pomocné konstrukci nad horní úrovní NK mostu.

Největší přednosti této technologie vidíme takto:

  • volný prostor pod mostem,
  • volný prostor v oblasti opravovaných ložisek,
  • manipulace s těžšími díly pomocné konstrukce vždy nad NK mostu,
  • rychlost a komfort při manipulaci s NK (3 lidé jako obsluha i kontrola),
  • bezpečnost práce se zavěšeným břemenem,
  • když vše funguje pro zdvih prvních 10 cm, bude vše fungovat i pro další 2 m.

Zvedání mostů na zkušební trati Metro, Praha‑Hostivař
Prvním nasazením ocelové příhradové konstrukce PERI pro zvedání NK mostu za účelem sanace byla oprava NK mostů nad kolejištěm metra v Praze Hostivaři. Objednatelem dodávky konstrukce PERI byla firma MTEK, s. r. o., která zajišťovala zvedání NK pro firmu EDIKT a. s.

Charakteristika zvedaného mostu:
hmotnost NK mostu 230 tun
délka MP 24 m
zdvih + 1 500 mm

Charakteristika ocelové konstrukce PERI:
rozpětí OK 27 m
hmotnost OK PERI 29 t
namáhání OK ohyb – 2 100 kNm < 5 500 kNm
reakce do podepření 650 kN < 800 kN

Práce na NK mostu mohly probíhat pouze v nočních hodinách od 01:30 do 04:30 (elektrická i kolejová výluka kolejiště metra). Proto byla pomocná konstrukce PERI celá smontována na pracovišti vedle mostu a pro její osazení na most byl využit jeřáb velké nosnosti. Postupná montáž z lehčích dílů by byla časově náročnější a za krásné zimní noci i nebezpečnější. Ve vymezeném nočním čase byla konstrukce připravena tak, aby v noci následující mohla firma MTEK dokončit práce zvednutím NK mostu do požadované výšky a předat pracoviště pro sanační práce. V opačném pořadí a ve stejném tempu a nočním čase byla konstrukce demontována.

Zvedání mostů Ostrava‑Svinov
Projekt předpokládal současné zvednutí trojice mostních polí (dále jen MP) na podpěrách PIŽMO a nosnících systému ŽBM 30. Po provedení sanačních prací a výměně ložisek u zvednutých MP mělo následovat uložení opravených částí na projektované místo, následná demontáž a opětovná montáž věží PIŽMO a nosníků ŽBM do sousedních MP estakády a následné zvednutí zbývající trojice MP.

Zákazník (firma MTEK) navrhl změnu technologie takto:

  • využít výhod zvedání shora na tyčích DW 30,
  • pomocnou konstrukcí obsadit celý příčný profil mostu (celkem 3 × 2 stěny OK),
  • zjednodušit a zrychlit přesuny pomocné konstrukce po mostě,
  • zjednodušit a zlevnit použití montážních prostředků (jeřáby).

Výsledek spolupráce zákazníka (MTEK) a techniků (PERI):

  • použité ocelové příhradové nosníky PERI (únosnost 5 500 kNm/stěna),
  • příhradové nosníky montovat do tří dvoustěnných nosníků (dl. 31 m),
  • podpěry ST-A4 bez hydraulických hlavic (zatížitelnost 100 t/ks),
  • pomocné podpěry s hydraulickým zdvihem (0 až +3 500 mm, 100 kN/noha),
  • pojezdová kola na každou pomocnou nohu (100 kN/kolo).

Na závěr snad jen přání, aby naši dnešní i budoucí zákazníci měli vždy hodně důvodů s PERI spolupracovat.

PERI KMT Bar Joists in Action
PERI company presents new modification of construction from KMT steel bar joists.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Posuvná skruž PERILávka pro pěší v Hradci KrálovéZvedání mostů na zkušební trati Metro, Praha‑HostivařMosty Ostrava‑Svinov

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (160x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (121x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (77x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice