Pardubický kraj čekají výrazné investice do železniční infrastruktury
Rubrika: Zajímavosti
5. a 6. dubna proběhl IV. ročník Železniční konference Pardubice. Podtitulem letošní dvoudenní konference bylo zvyšování rychlosti a kapacity, modernizace a financování železniční infrastruktury v České republice a okolních státech. V jednotlivých diskuzních blocích vystoupili zástupci ministerstva dopravy, Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) nebo Státního fondu dopravní infrastruktury. V dnešní části programu konference se diskutovalo o plánované modernizaci a zajištění dostatečné kapacity tuzemské železniční sítě.
Pardubický kraj čekají výrazné investice do rozvoje železniční infrastruktury. „Od kolegů z ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty jsme se dozvěděli, že je připraveno několik zásadních projektů, které zrychlí cestování po železnici v Pardubickém kraji,“ komentuje organizátor konference Martin Kolovratník a dodává: „Jedním z konkrétních projektů bude kompletní dokončení dvoukolejné tratě Pardubice – Hradec Králové a zbývajících dvou úseků Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Odhadované náklady na dokončení tohoto projektu dosahují sumy 5,5 miliardy korun. Jedná se o adekvátní cenu za to, že zrychlíme cestu vlakem z Pardubic do Hradce Králové na 12 minut. Věřím, že výstavba začne už příští rok a dokončena by měla být nejpozději do roku 2022.“
Na Železniční konferenci výrazně rezonovalo téma modernizace železničních tratí. „Zástupci SŽDC deklarovali, že finanční prostředky na investice v Pardubickém kraji jsou zajištěny. Jedním z významných zdrojů financí pro budoucí rozvoj české železniční infrastruktury je plánovaný úvěr od EIB. Co se týče konkrétních akcí v našem kraji, jedná se o modernizaci železničního uzlu Pardubice a Česká Třebová. V případě Pardubic jsou odhadovány náklady ve výši čtyř miliard korun a společně s pardubickým primátorem Martinem Charvátem se nám podařilo vyjednat, aby z této sumy byly uhrazeny i náklady na výstavbu lávky vedoucí na sídliště Duklu. Modernizace by měla začít příští rok a bude trvat tři roky,“ říká pardubický poslanec Kolovratník.
V případě modernizace železničního uzlu v České Třebové dosahují náklady 5,6 miliardy korun. „Stejně jako v Pardubicích, i zde výstavba začne už příští rok. Trvat bude ale o rok déle a skončí v roce 2023. Jedná se o komplexní a úplnou opravu železničního uzlu. Dojde tak k modernizaci nástupišť, bezbariérových přístupů k vlakům, trolejového vedení nebo zabezpečovacího zařízení. Nejen železniční uzel Česká Třebová, ale i Pardubice jsou dva poslední uzly na koridoru, které nebyly dosud opraveny. Jejich modernizace přinese zrychlení cestování a to až o deset minut v obou směrech. Díky modernizaci dojde k navýšení kapacity a tím i ke zvýšení průjezdnosti více vlaků. Modernizace bude mít rovněž pozitivní dopad na návaznost regionálních spojů,“ vysvětluje Martin Kolovratník.
Další komplexní modernizace čeká trať Týniště nad Orlicí a Choceň. V současnosti je tato trať jednokolejná a chystá se její zdvoukolejnění, včetně elektrifikace.