Otevíratelná svodidla ve středovém pásu
Rubrika: Zajímavosti
Struktura zábran je konstruována tak, že lze jednoduše otevřít jeden a více modulů pro rychlý průjezd záchranářů nebo je možné upravit celý systém na poloviny pro převedení jednoho, či obou jízdních pruhů do protisměru. Systém otevřou dva až tři lidé za několik minut, aniž by potřebovali nářadí, techniku nebo speciální školení. Uzavřené funguje jako normální svodidlo podle provedených testů ENV 1317-4, úroveň zadržení H2, třída A.
Dálnice, silnice I. třídy a obecně obousměrné vozovky jsou chráněny pevnou zádržnou bariérou instalovanou uprostřed mezi jízdními pruhy. Tyto zábrany jsou vyrobeny buď z betonu, typ New Jersey, nebo jsou kovové – nejznámější a nejpoužívanější z tradice v ČR je typ NH4. Mají schopnost zastavit lehká i těžká motorová vozidla a zároveň poskytnout ochranu cestujícím, kteří se nacházejí uvnitř, v prostoru mezi záchytným bezpečnostním zařízením.
Vodicí stěny jsou ve své linii přerušeny vyasfaltovanými, nebo betonovými zpevněnými plochami – průjezdy v předem stanovených intervalech (v České republice od 0,5 do 2 km). Je-li třeba, umožňují automobilům změnit orientaci jízdy do protisměru nebo otáčení (v případech dopravních nehod, práce na vozovce, dopravních zablokování, při servisní činnosti středisek údržby silnic a dálnic, např. sněžné pluhy). Tyto zpevněné průjezdy jsou obecně známé jako „mezery“ ve svodidlech a jejich délka je v průměru od 40 do 80 m – takto je stavěna třeba dálnice D1.
Četnost výskytu těchto bariérových štěrbin závisí na podmínkách daných prostředím, náročností komunikace na údržbu, množstvím výjezdů z vozovky na konkrétním úseku a na dalších faktorech. Je-li silniční provoz hustý nebo není dostatek výjezdů z trasy, mohou být tyto odstupy velmi blízko sebe – v rozestupech až dvě mezery na 1 km.
Otevíratelná svodidla jsou složená z modulů o délce 4,34 m.
Hustý provoz vyžaduje flexibilní svodidla
Záchytná bezpečnostní zařízení poskytují automobilům ochranu proti nechtěnému překročení středové oblasti vozovky a následnému vjezdu do protisměru. Mezery – nutné prvky na silnici – však narušují souvislost výše zmiňované boční středové ochrany. Taková diskontinuita může být velice nebezpečná při nehodách, kdy se vozidlo otočí o 180 °, nebo tehdy, kdy neúmyslně projede skrze nevyplněný prostor, což se týká jak lehkých, tak těžkých vozidel. Ačkoli jsou takové dopravní havárie velmi výjimečné, v hustém provozu mají naprosto katastrofální následky, protože osádka takový přestupek málokdy přežije.
Ve skutečnosti automobil, který se ocitne mimo kontrolu řidiče a projede skulinou mezi svodidly, se často střetne s jedním, či více vozidly jedoucími v protisměru: součet kinetické energie znamená téměř vždy smrt pro celou osádku. Pokud navíc nejsou konce bariéry na obou stranách zajištěny řádnou ochranou, jako např. klasickým tlumičem nárazu nebo tlumičem terminálu svodidel, stává se, že má dokonce samotný kontakt vozu s těmito koncovými body vážné následky pro cestující.
Odstranit, nebo nahradit mezery mezi svodidly?
Proto bylo zvažováno, zda není lepší tyto mezery kompletně odstranit a nahradit je pevně uchycenými konstrukcemi podobnými klasickým záchytným zařízením. Toto řešení se však neukázalo jako obecně akceptovatelné – v případě vážné dopravní nehody blokující jeden jízdní směr musí být automobily odkloněny do protisměrných jízdných pruhů a pohotovostním vozidlům umožněn rychlý přístup k havárii. Řešením by mohl být systém pro uzavírání svodidlových mezer, který může být v případě nutnosti rychle a jednoduše odstraněn, a současně by poskytoval prvotřídní bezpečí pro cestující. Jelikož se rozpětí štěrbin pohybuje mezi 40 až 80 m, musí být takové řešení schopné přizpůsobit se daným specifickým podmínkám. Stále však musí také absorbovat náraz vozidla a zajistit jeho boční vedení.
Výhodou tohoto systému je snadná manipulace, bez nutnosti disponovat speciálně vyškolenými pracovníky.
Systém S-A-B je řešením
V případě S-A-B systému jde o mobilní otevíratelná svodidla složená z modulů o délce 4,34 m dovolující klasickou ochranu automobilů ve středovém pásu obousměrných vozovek a zároveň rychlé a snadné otevření pro průjezd záchranných vozidel nebo přesměrování dopravy. Moduly jsou vzájemně spojeny pouze dvěma tyčovými trny z každé strany. Boky segmentu tvoří „třívlnkové“ ocelové svodnice připevněné na rám modulu. Kolečka umožňující pohyb celého zařízení jsou umístěna mezi postranními svodnicemi a jsou spouštěna na povrch při otevírání systému.
S-A-B systém pro uzavírání svodidlových mezer je navržen tak, aby fungoval jako přechod mezi dvěma pevnými bariérami, který zároveň umožňuje pozvolné absorbování nárazu a jeho následné rozptýlení do obou konců se sníženým bočním odklonem a schopností přesměrovat lehké automobily v malém úhlu. Jinak řečeno se jedná o dvoustrannou, na zemi stojící kovovou bariéru spojenou pevnými čepy v každém segmentu a propojenou k již existujícím svodidlům, která absorbují sílu nárazu svými elastickými vlastnostmi a poskytují automobilu vedení (redirektivitu, vrácení zpět do směru jízdy).
Konstrukční řešení otevíratelného zařízení
Struktura konstrukce bariér se skládá ze dvou prohnutých kovových svodnic typu Fracasso na každé straně, uprostřed spojených s rámy se stabilní platformou. Dále můžeme v konstrukci nalézt kotvicí prvky s vyjímatelnými spojkami, které umožňují podle potřeby ručně otevřít celý systém nebo jeho část. Tehdy mohou být jednotlivé segmenty vybaveny kolečky, jež manipulaci usnadňují. Tato relativně velká plastová kolečka o průměru 200 mm se do operativní pozice spouštějí pouze v případě potřeby. Vedle již takto pevného ukotvení celého zařízení k zemi jsou oba jeho konce přichyceny k zábraně pro ještě lepší zajištění stability. Na D1 bylo použito napojení terminálem třívlnkové svodnice na jedno středové betonové New Jersey (NJ), následuje jedno koncové NJ a dále přechodový díl kovový typu NH4 – ten je samozřejmě napojen na bariéru NH4. Betonová NJ svodidla jsou výrobkem firmy SSŽ Praha, závod Řevnice. Toto napojení zajišťuje dokonalý a hlavně hladký průběh linie přechodů ze systému S-A-B na betonové NJ a dále na kovové NH4 zábrany.
Výhody
Při srovnání s jinými fixními nebo polofixními soustavami jsou výhody jednoduše otevíratelného S-A-B poměrně zřejmé:
-
Design je identický s již existujícími svodidly, podobnost použitých komponentů tudíž usnadňuje přichycení k takovýmto fixním bariérám.
-
Jednoduché spoje bez sklonů k zablokování či obtížné obsluze, s modulem o délce 4,34 m snadno pohybují dvě osoby po vozovce.
-
Otevřená konstrukce, která nezachytává sníh či špínu z vozovky, kolečka jsou v klidové poloze vyšroubována – vytažena do těla modulu.
-
Nenáročné používání bez nutnosti disponovat speciálně vyškolenými pracovníky, zvláštní technikou či nástroji pro otevření systému – pouze ručně vytáhneme čtyři spojovací čepy, vrátkem vysuneme fixační kůl z pouzdra, šroubovicí spustíme kolečka na povrch a modul je připraven ke snadnému posunu mimo linii (např. tuto akci zvládnou dvě osoby do 5 až 10 minut).
-
Flexibilita umožňující přizpůsobit soustavu jakémukoli typu mezer rozdílných délek a použitých typů svodidel – a to jak kovových, tak betonových.
-
Nevyžaduje pravidelný generální servis, v případě nehody jsou všechny komponenty snadno opravitelné a nahraditelné.
-
Testováno podle Evropských standardů EN 1317-4, kapitola 6, naúroveň H2, třída A (ASI do 1) zaručuje poskytnutí maximální kontroly řízeného provozu na vozovkách.
-
Výška konstrukce je 1 100 mm – výborná ochrana proti přesměrování.
-
S-A-B byl vyvinut cíleně pro uvedenou oblast použití, a je tedy bezkonkurenční pro ostatní známá záchytná zařízení vyráběná v EU – svou flexibilitou, rozměry, úrovní zadržení H2; podobné mechanizmy jsou pouze modifikací běžných svodidel, a nedosahují proto náročných parametrů daných pro mobilní otevíratelná svodidla.
Výrobcem tohoto systému bezpečnostních otevíracích svodidel je italská firma Snoline. V ČR se s těmito bariérami můžeme setkat na šestnácti místech na dálnici D1 a nově i na D11, kde je instalovala společnost Janev Tábor.
The article introduces the S-A-B system. Mobile unfoldable crash barriers are concerned consisting of 4.34 m long modules. Crash barriers enable classical protection of cars in the central track of two-way roads and their fast and easy unfolding for the passage of rescue cars or re-direction of the traffic.
Tento a další zajímavé články naleznete v časopisu Silnice Železnice 2/2006.