KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany, část II.

Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany, část II.

Publikováno: 4.7.2014
Rubrika: Železniční infrastruktura

Projekt stavby „Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany“ vypracovala firma SUDOP PRAHA pro investora SŽDC, s. o., Stavební správu západ, na základě přípravné dokumentace, která rovněž vznikla v SUDOPU. Tato stavba je v České republice částí III. tranzitního železničního koridoru, který je součástí evropské železniční sítě. Do náplně stavby patřilo i zabezpečení odbočné trati z Rokycan do železniční stanice Mirošov, ve kterém byla provedena pokládka a instalace nového traťového zabezpečovacího zařízení.

Stávající trať probíhá na podloží s převážně hlinitými až kamenohlinitými a jílovitými sedimenty, což v některých úsecích ztěžovalo založení optimalizovaného železničního tělesa a souvisejících staveb. Železniční trať je navržena pro maximální rychlost až do 160 km/h. Stavba optimalizace byla zahájena v létě roku 2009 a ukončena na podzim 2013.

Stavba optimalizace se za obcí Kařez přibližuje k Dolejšímu Kařezskému rybníku, který trať překračuje mostem. Přestavba tohoto mostu byla stavebně velmi obtížná, jeho rekonstrukce si vyžádala snížení hladiny spojené s plánovaným výlovem.

Na začátku úseku stavby překračuje trať původní kamenný most nedokončené železnice z doby, kdy v oblasti Rokycanska, zejména Mirošovské pánve, probíhala intenzivní průmyslová činnost spojená s těžbou černého uhlí a železné rudy. Podstatným zásahem do dosavadní osobní dopravy bylo zrušení železniční stanice Zbiroh, která byla situována více než tři kilometry od města Zbiroh. Tuto opouštěnou stanici nahradila nová rychlíková zastávka v centru obce Kařez.

V prostoru opouštěné železniční stanice Zbiroh došlo k přeložce trati z důvodu zvětšení poloměru oblouku, což si vynutilo odtěžení stávajícího kamenného svahu vlevo trati, přičemž byl tento svah zabezpečen 16 m vysokou a 105 m dlouhou obkladní kamennou zdí.

V místě křížení trati se silnicí, byl zrušen stávající železniční přejezd, který komplikoval příjezd od silnice I. třídy do Zbiroha – byl nahrazen moderním dvouproudým silničním nadjezdem ve tvaru oblouku nad tratí. Nosnou konstrukci tohoto mostu tvoří spojitý trámový nosník o pěti polích. Celková délka mostu je 160,5 m.

Projektanti: Ing. Jiří Jirásko a Ing. Jan Dubánek, zhotovitel SKANSKA.

V obci Kařez, v zářezu trati, byla jako náhrada opuštěné žst. Zbiroh zřízena nová rychlíková železniční zastávka. V místě zastávky, přímo v obci, vzniklo rozměrné parkoviště s autobusovou zastávkou pro spojení s městem Zbiroh. K tomuto parkovišti směřuje přes trať ocelová lávka pro pěší a na nástupiště umístěné oboustranně pod lávkou, vedou rozsáhlé, v noční době osvětlené přístupové chodníky.

Stavba optimalizace se dále za obcí Kařez přibližuje k Dolejšímu Kařezskému rybníku, který trať překračuje mostem. Přestavba tohoto mostu byla stavebně velmi obtížná, rekonstrukce mostku si vyžádala snížení hladiny spojené s plánovaným výlovem.

V železniční stanici Kařízek byl v původní projektové dokumentaci navržen podchod s rozsáhlými přístupovými rampami; zejména z důvodu nalezení úspor v ceně stavby byl nahrazen ocelobetonovou lávkou pro pěší. Projekt lávky, který ovlivnil i podobu nástupišť, byl zpracován během stavby takřka v šibeničním termínu, kdy dokumentace putovala od projektanta přímo do výroby. Lávka je opatřena i třemi výtahy a při stavbě si obec od provozovatele vyžádala využití lávky i pro veřejný přechod přes trať.

Projektant Ing. Karel Štěrba, ocelová konstrukce Ing. Tomáš Soukup; zhotovitel SKANSKA.

V zastávce Mýto stavba výrazně vzhledově a rozměrově zlepšila stávající podchod pod tratí, který byl po obou stranách doplněn osvětlenými přístupovými chodníky, které vhodně kopírují terén a jsou lemovány původními stromy. Blízko zastávky byla rekonstruována trakční napájecí stanice 110/25 kV; rekonstrukce byla řešena kompletně novými objekty s moderní technologií a nově řešeným připojením na vedení 110 kV.

Na trati v blízkosti obce Medový Újezd byl rekonstruován klenbový kamenný most. Při odbourání části konstrukce však byl oproti předpokladu projektu a provedeného průzkumu zjištěn podstatně horší stav. Dokumentace byla následně urychleně přepracována a současně musela být pod mostem provedena úprava koryta Medoújezdského potoka. Větší podjezdná výška i šířka mostu spolu s opravenou vozovkou dnes umožňují komfortní a bezpečnější vjezd do obce.

Projektant: Ing. Antonín Ságl, zhotovitel Firesta – Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.

Železniční stanice Holoubkov byla kompletně rekonstruována, vznikl nový podchod pro cestující, nové přístupové chodníky, byla repasována stávající ocelová lávka využívaná obcí. V zastávce Svojkovice byla vystavěna nová nástupiště, přístupové chodníky a instalováno další vybavení ve standardu nové koridorové zastávky.

Na okraji města Rokycany, v Borku, uvažuje město Rokycany o zřízení nové železniční zastávky. Z tohoto důvodu zde už během stavby došlo k úpravám původního řešení, a to zejména v tvaru a rozsahu protihlukových stěn, tak aby bylo možno v blízké době zřídit tuto zastávku a přitom aby stavba splnila požadavek na ochranu proti hluku z optimalizované trati.

Stavba byla zahájena na konci úseku, tj. v Rokycanech, kde se zpracovatelé, investor i projektant museli vypořádat s množstvím problémů, jak v prostoru vlastní železniční stanice při výlukách, tak při přeložkách inženýrských sítí a přestavbě městského podchodu. Podchod se rekonstruoval tak, aby mohl sloužit nejen pro pěší, ale nově i pro cestující stanice Rokycany.

Ve směru od Prahy byla prováděna přestavba čtyřobloukového kamenného mostu, který v Pivovarské ulici překračuje říčku Klabavu. Původní most, který jedním svým pilířem zasahoval do koryta říčky, jež je v Rokycansku pověstná svou povodňovou aktivitou přívaly vod z nedalekých Brd, byl v konečném řešení změněn na tříobloukový s kamenným opláštěním. Žádný z pilířů nezasahuje do koryta Klabavy, čímž se snížilo ohrožení horní části města. V blízkosti tohoto mostu byla přes Klabavu vystavěna i nová ocelová lávka pro pěší, která nahradila lávku původní.

V přípravné dokumentaci byl navržen původně most trámový se spojitou spřaženou ocelobetonovou konstrukcí s půdorysně zakřivenými ocelovými nosníky. Na základě připomínek Občanského sdružení Zač Market k původně navrženému mostu a vyvolaného jednání na MÚ Rokycany byla zpracována varianta nového mostu s oblouky tak, aby dle požadavku sdružení více vyhovovala krajinnému rázu a estetické a kulturně historické funkci území. Navržená varianta se třemi eliptickými oblouky byla projednána s architektem města Rokycan a posléze akceptována i Občanským sdružením.

Projektant: Ing. Antonín Ságl, zhotovitel BÖGL a KRÝSL k. s.

Při stavbě, což není vždy obvyklé, se do spolupráce s investorem i zhotovitelem aktivně zapojili i zastupitelé obcí, zejména těch, kterých se stavba přímo dotýkala. Tato součinnost umožnila některá technická řešení dopracovat lépe než by dokázal zhotovitel sám s investorem a projektantem, čímž stavba získala vyšší užitnou i estetickou úroveň. Stavba přinesla zejména rokycanskému okresu novou úroveň železničního cestování, která zde dosud chyběla.

Na tuto koridorovou stavbu již brzo naváže pokračování – modernizace trati od Rokycan směrem do Plzně, kdy se i občanům města Rokycany, dojíždějícím do krajského města, výrazně zkrátí čas.

Při „HIPování“ této stavby, které jsem na sklonku roku 2010 převzal od Ing. Kulíka, jsem se mnohému naučil. Především jsem se v praxi seznámil s výstavbou nových či rekonstruovaných větších mostních objektů a komunikací, kdy se některá projekční řešení, tak jak to někdy nastane, operativně dolaďovala během výstavby.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ

  • Projekt stavby: SUDOP Praha a. s., HIP Ing. Jiří Kulík, Ing. Karel Košař
  • Zhotovitel: SKANSKA DS a. s. (vedoucí partner sdružení), EUROVIA CS a. s. a SUBTERRA a. s.
  • Ředitel výstavby: Ing. Jan Mitlöhner (SKANSKA a. s.)
  • Investor: SŽDC, s. o., Stavební správa západ, pracoviště Plzeň
  • Správce stavby, HIS: Milan Bláha
  • Realizace: 5/2009 – 10/2013
  • Náklady: cca 4,22 mld. Kč, z toho příspěvek EU cca 2,78 mld. Kč

ZÁKLADNÍ UKAZATELE STAVBY

  • Délka optimalizované trati: 21,78 km
  • Zřízení nové koleje UIC 60: 41,371 km
  • Zřízení užité koleje: 1,409 km
  • Zřízení výhybek UIC60: 35 ks
  • Zřízení výhybek S49: 11 ks
  • Ostrovní nástupiště: 0,94 km
  • Jednostranná nástupiště: 1,735 km
  • Úrovňové přejezdy: 1 ks
  • Přechody pro pěší: 1 ks
  • Přestavba a sanace železničních mostů: 18 ks
  • Přestavba silničních nadjezdů: 2 ks
  • Novostavba silničního nadjezdu: 1 ks
  • Lávka pro pěší: 3 ks
  • Podchod nový: 6 ks
  • Úprava propustku: 25 ks
  • Nový propustek: 1 ks
  • Protihlukové stěny: 14,46 km
  • Obestavěný prostor pozemních objektů: 7 036 m3
  • Rozvinutá délka trakčního vedení: 52,1 km
  • Rekonstrukce trakční transformovny: 1 ks
  • Transformovny 22/0,4 kV, 25/0,4 kV: 11 ks
  • Elektronické stavědlo: 4 ks

Foto: Ivan Krejčí a Vladimír Fišar
Foto starého stavu: SŽDC

Optimization of Zbiroh – Rokycany Line
The construction project “Optimisation of Zbiroh – Rokycany Line” was prepared by SUDOP PRAHA for the investor SŽDC, s. o., Stavební správa západ, on the basis of a preparative documentation that was also prepared by SUDOP PRAHA. This construction is a part of the third transit railway corridor, and Trans‑European Rail network in the Czech Republic. The construction included also creation of a branch line from Rokycany to Mirošov railway station, where laying and installation of a new railway safety device was carried out.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Trať Zbiroh – Rokycany, přehledPohled z nového nadjezdu na bývalou stanici ZbirohStanice Kařízek v původním stavuSoučasná stanice KařízekTrať vedoucí přes Dolejší Kařezský rybníkNová rychlíková železniční zastávka v obci KařezLávka v železniční stanici KařízekŘez a půdorys lávky v železniční stanici KařízekZastávka MýtoZrekonstruovaný most v blízkosti obce Medový ÚjezdPůvodní stav stanice HoloubkovStanice HoloubkovZastávka Svojkovice původní stavZastávka SvojkovicePůvodní čtyřobloukový kamenný mostMost přes říčku Klabavu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (70x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (60x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (49x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice