KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Opěrná konstrukce z vyztužené zeminy na IV. železničním tranzitním koridoru Praha – Horní Dvořiště

Opěrná konstrukce z vyztužené zeminy na IV. železničním tranzitním koridoru Praha – Horní Dvořiště

Publikováno: 16.12.2013
Rubrika: Železniční infrastruktura

Modernizace železničního koridoru v úseku Votice – Benešov u Prahy přinesla celou řadu technických překážek. Jednou z nich byla úprava směrových oblouků trati tak, aby byl umožněn průjezd vlakových souprav vyšší rychlostí proti současnému stavu. To přineslo nutnost zásahu do zemních těles železničního koridoru. Při úpravě oblouku u obce Střelítov si tato směrová korekce vyžádala výrazné rozšíření násypového tělesa.

Protože potenciální zábor se nacházel na soukromých pozemcích, na nichž se navíc nachází obytné budovy, řešil projektant rozšíření násypového tělesa jako opěrnou konstrukci. S ohledem na mimořádně měkké podloží se jako technicky nejvhodnější ukázalo řešení rozšíření násypového tělesa pomocí opěrné konstrukce umožňující deformaci líce a zajišťující rychlou výstavbu.

Tyto požadavky beze zbytku splňuje blok vyztužené zeminy s lícem z drobných betonových tvarovek. Takto koncipovaný stavební objekt SO 81-23-41 u Střelítova má proměnnou výšku lícového obkladu od 0,60 m do 9,65 m a byl navržen ve sklonu 86° od vodorovné. Lícové obkladové tvarovky jsou zakončeny masivní monolitickou římsou, nad níž je po celé délce objektu nadnásyp výšky cca 2,20 m ve sklonu 1 : 1,5.

Na začátku úseku blok vyztužené zeminy (označovaný jako zeď) plynule přechází do terénu, na konci je pak ukončen železničním mostem, přičemž líc zdi navazuje na zárodek mostního křídla. Stejně je koncipována i římsa, která přechází ze zdi plynule na most.

V prostoru mezi lícem zdi a kolejemi je umístěna protihluková stěna a stožáry trakčního vedení, jejichž založení je v těsném kontaktu s oblastí vyztužené zeminy a muselo být při návrhu konstrukce zohledněno.

Vzhledem k nevyhovujícím základovým podmínkám charakterizovaným měkkými fluviálními sedimenty bylo nutno provést výměnu podloží, které bylo nahrazeno zhutněným štěrkovým polštářem frakce 0 – 256 mm. Takto upravený podklad byl v prostoru pod lícem zdi doplněn vyztuženou betonovou roznášecí platformou, která vytvořila základ lícním prvkům v průběhu výstavby a omezila nerovnoměrné svislé deformace líce v průběhu konsolidace objektu.

Pro kontrolu chování objektu byly instalovány inklinometrické vrty, jimiž byly sledovány deformace podloží v bezprostřední blízkosti objektu. Namáhání geosyntetických výztuh pak sledovaly kontaktní extenzometry.

Vlastní těleso bloku vyztužené zeminy je vytvořeno z drceného štěrku frakcí 0 – 125 mm a 0 – 63 mm hutněného po vrstvách tloušťky 150 a 300 mm. Pro vyztužení byly použity jednoosé geomříže Tensar v délkách 5,5 – 8,5 m, lícové opevnění je provedeno ze štípaných betonových tvarovek TW1 rozměru 400 × 210 × 150 mm s odolností XF2. Prostor za rubem tvarovek je v šířce 50 cm je vyplněn štěrkem frakce 32 – 63 mm, který vytváří tzv. drenážní komín zajišťující odvod případných průsaků skrze těleso objektu a zároveň ventilační prostor bránící dlouhodobému působení kapilární vlhkosti na betonové tvarovky.

Generálním projektantem stavby je SUDOP PRAHA a. s., zpracovatelem koncepčního řešení objektu Ing. Radek Brokl. Statický výpočet konstrukce a realizační dokumentaci objektu vypracovala společnost GEOMAT s. r. o.

Statické posouzení vnitřní stability objektu bylo provedeno certifikovanou analytickou metodou Deutsches Institut für Bautechnik. Celková stabilita vyztuženého zeminového bloku byla posuzována postupem podle Bishopa. Navržené dimenze zajišťují bezpečnost objektu po dobu minimálně 120 let.

Navržené řešení směrové přeložky koleje umožnilo výstavbu bez přerušení provozu a nevyžadovalo s výjimkou prostoru v bezprostřední blízkosti mostního objektu žádné dodatečné zajištění stability provozované koleje. Použití geosyntetik pro rozšiřování zemního tělesa prokázalo v případě tohoto svoje nesporné výhody. Je technicky vhodné, ekonomicky úsporné, rychle a snadno proveditelné.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled na část dokončené konstrukcePříčný řez konstrukcí v místě napojení na mostZaložení zdi na štěrkovém polštářiVe směru na Prahu je zeď napojena na mostní objektOpěrná zeď má proměnné směrové vedeníPohled na výstavbu líce s napojenými výztužnými geomřížemiPřed líc zdi byla provedena přeložka potoku

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (69x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádražíRekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží (55x)
Hlavní nádraží v Praze je jedním z nejvýznamnějších železničních uzlů v České republice. Nádraží je v provozu od začátku...
Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstíRekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí (48x)
Nejvýznamnější železniční spojnicí Plzeňského a Jihočeského kraje je železniční trať č. 190 Plzeň – České Budějovice. Tr...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice