Odborná porota nejsou politici
Rubrika: Zajímavosti
Potřetí jsem měl tu čest být členem odborné poroty soutěže Dopravní stavba roku a potřetí tak spolu s lidmi, kteří v oboru něco znamenají, rozhodovat o nejlepších dopravních stavbách roku v České republice.
Oproti velké části našich politiků máme jinou roli. Každý má právo v rámci zasedání nahlédnout do veškeré dokumentace ke každé stavbě, nikdo v době zasedání nečte Blesk nebo netelefonuje. My jsme mohli říci cokoliv podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, protože nejsme oblečeni do stranických triček nebo spíše stranických svěracích kazajek. Je nás tak akorát, abychom se navzájem všichni dobře poznali a viděli si do tváří, dobře se v jednacím sále slyšeli, a pokud chtěl kdokoliv něco sdělit, stačilo se mírně přihlásit o slovo a předseda poroty Petr Moos, všímavý to člověk, okamžitě reagoval nebo zájemce požádal o strpení, než domluví předřečník. Nikdo se nevztekal jako malý kluk, nikdo se taky nepřekřikoval, každý vyslechl názor druhého, neposmíval se řeči kolegy, respektoval jeho názor a poté vyslovil svůj. Protože v sále nebyli novináři, nikdo se nepředváděl před kamerami a hledáčky objektivů, pouze jsme se věnovali své práci. Na stole mezi 32 přihláškami bylo i občerstvení, sice skromné, ale hlavně a na rozdíl od poslanecké sněmovny nealkoholické. Naše rozhodování tak vzešlo z čistých hlav. Při hlasování jsme nepoužívali elektronická tlačítka, ale zvedali jsme ruce. Proto nemohlo dojít k tomu, že někdo nerozezná červené tlačítko od zeleného a nemůže se vymlouvat, že se spletl, čímž se veškeré hlasování zrychlovalo. Možná proto proběhl výběr nejlepších staveb precizně, rychle a výsledek, věřím, stojí za to. V době, kdy se tento časopis tiskl, jsme na posledním zasedání poroty vybírali stavby nejlepší z nejlepších. Soutěž vstoupí do svého fi nále při 7. ročníku mezinárodní dborné výstavy dopravního inženýrství a logistiky Eurotraffi c, která proběhne ve dnech 13.–15. listopadu, to už by mělo být toto naše aktuální číslo časopisu Silnice Železnice na světě. Nominace byly představeny již v rámci For Arch v září letošního roku a z těchto nominovaných (v seznamu přihlášených, označeny oranžovou barvou) pak porota vybere a představí ty nejlepší, které se budou honosit tituly Dopravní stavba roku 2006, případně i zvláštními cenami vypisovatelů soutěže a dalších zúčastněných subjektů. Vyhlášení výsledků soutěže Dopravní stavba roku se uskuteční v rámci Galavečera souboru výstav For City 14. listopadu 2007. Spolu s kolegyní Barborou Kopeckou jsme v příloze, kterou držíte v ruce, představili některé vybrané stavby přihlášené do soutěže a z podkladů organizátora ABF jsme se pokusili vybrat to nejzajímavější. Věřím, že v příloze najdete zajímavé a nové informace. Věřím taktéž, že o stavbách, které nyní oceňujeme, nebudeme muset za pár let psát jako o ukázkách nekvalitně provedených dopravních staveb, které se přiřadily k těm desítkám nebo stovkám mostů a cest v republice, které dělají našemu stavebnictví ostudu.
Na závěr mi dovolte představit členy letošní odborné poroty, jejíž práce si velmi vážím. Jsou v ní: Karel Havlíček, Státní fond dopravní infrastruktury; Martin Mandík, Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků; Michal Vojtíšek, Ředitelství silnic a dálnic ČR; František Lehovec, Česká silniční společnost; František Laudát, Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR; Miroslav Šefara, Ředitelství vodních cest ČR; Jan Komárek, Správa železniční a dopravní cesty; Petr Moos, Fakulta dopravní, ČVUT; Vladimír Bártl, Ministerstvo dopravy ČR – Odbor pozemních komunikací; Pavel Stoulil, Fakulta dopravní, ČVUT a Milan Jírovec, Česká komora architektů…