KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2016    OBERMEYER HELIKA: výstavba dopravní infrastruktury pomocí PPP projektů může fungovat

OBERMEYER HELIKA: výstavba dopravní infrastruktury pomocí PPP projektů může fungovat

Publikováno: 12.10.2016
Rubrika: 2016

Ministerstvo dopravy hledá optimální variantu zajištění dostavby dálnice D4, spojující Prahu s jižními Čechami, i budování dalších kilometrů dálnic v ČR. Jednou z variant jsou PPP projekty. Zkušenosti ze Slovenska z projektování obchvatu Bratislavy touto formou jsou dle odborníků z přední architektonické, projekční a stavebně-poradenské kanceláře OBERMEYER HELIKA a. s. pozitivní. 

Na Slovensku byl téměř po dvaceti letech příprav zahájen projekt výstavby dálničního obchvatu hlavního města Bratislavy, jehož cílem je zlepšit dopravní situaci ve městě přesměrováním tranzitní dopravy mimo metropoli. Výběrové řízení, jehož zadavatelem bylo Ministerstvo dopravy SR, se konalo formou tzv. soutěžního dialogu, který spočíval v hledání nejlepšího řešení na základě minimálních požadavků na projekt. Celý projekt dálničního obchvatu je aktuálně realizován formou PPP projektu (Public Private Partnership – projektu veřejně-soukromého partnerství), kdy se prostřednictvím tendru našel dodavatel (koncesionář), který zajistí návrh, výstavbu a údržbu po dobu třicetiletého trvání koncese a na tyto činnosti si zajistí i financování (tzv. DBFOM model).

Firma Obermeyer vykonávala funkci technického poradce ve výběrovém řízení výstavby bratislavského obchvatu formou PPP. Na základě vyhodnocení doporučila veřejnému zadavateli, Ministerstvu dopravy Slovenské republiky, nejlepšího uchazeče z pohledu technického řešení,“ upřesňuje Ing. Petr Vašina, vedoucí ateliéru dopravních staveb z OBERMEYER HELIKA a. s., a dodává, „tým skupiny Obermeyer vypracoval technické části zadávací dokumentace pro soutěžní dialog včetně technických příloh koncesní smlouvy v koordinaci s právním a finančním týmem. Po předložení nabídky vyhodnocoval více než 2 000 technických dokumentů (harmonogramů, výkresů, technických zpráv, rozpočtů stavby atd.) a výsledkem naší činnosti bylo doporučení nejlepšího uchazeče z pohledu technického řešení.“ Do poradenského konsorcia patřily spolu se společnostmi PricewaterhouseCoopers za finanční oblast a White & Case za oblast právní. Po vyhodnocení všech návrhů doporučily týmy poradenských firem jako vítěznou nabídku konsorcia firem pod vedením španělského developera CINTRA Infraestructuras Internacional, který nabídl realizaci projektu v investičních nákladech 858 mil. eur.

Česká republika na úspěšnou realizaci PPP projektu na celostátní úrovni zatím čeká. Změnu ale naznačuje současný vývoj okolo dostavby a následného zajištění provozu a údržby 32 kilometrů dlouhého úseku dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celková délka dálnice D4 dosahuje 84 km a dokončeno je v současnosti 47 km, ve výstavbě je pak téměř 5 km.

Podle plánu Ministerstva dopravy se bude dodavatel k zajištění dostavby dálnice D4 hledat formou projektu typu PPP. Na projekt dálnice s podílem soukromého sektoru byl již jeden tendr na začátku letošního roku vypsán, byl ale zrušen antimonopolním úřadem. V současnosti Ministerstvo dopravy připravuje druhou soutěž. Vypsání tendru se předpokládá v průběhu podzimu letošního roku a předcházejí mu konzultace s odborníky, na jejichž základě lze pak připravit konkrétní zadávací podmínky. Ing. Petr Vašina, vedoucí ateliéru dopravních staveb z OBERMEYER HELIKA a. s, který se účastnil kulatého stolu Ministerstva dopravy, k tomu uvádí: „Setkání odborníků je velkým přínosem pro celý projekt. Zkušenosti poradců, potenciálních dodavatelů a společná diskuze s odborníky z ministerstva vytváří komplexní pohled na daný projekt.“ 

„Naše zkušenost ze slovenského projektu jasně ukazuje, že PPP projekt neznamená automaticky nezdařený či cenově nevýhodný projekt. Naopak pro stát tato forma může znamenat v jednom projektu zadání dodavatele, projektanta i provozovatele a tím zvolení nejvýhodnější nabídky,“ doplňuje Petr Vašina a uzavírá, „dostavba D4 je určitě velkou výzvou. Je zde důležitá odbornost, transparentnost a samozřejmě i jednání s partnery, kteří s podobnými projekty mají zkušenosti.“

Více informací naleznete na www.obermeyer.czwww.opb.de.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

„Očekávám, že firmy bez zkušeností ze železnice zmizí“„Očekávám, že firmy bez zkušeností ze železnice zmizí“ (30x)
říká Ing. Ondřej Novák, předseda představenstva a generální ředitel společnosti STRABAG Rail a. s. V rozhovoru pro Silni...
Organizační změny ve společnosti AV ENGINEERING (29x)
Ve společnosti AV ENGINEERING nastanou k 1.1.2017 organizační změny. Podstatou těchto změn je převod souboru činností v ...
„V českém stavebnictví chybí větší důvěra,“„V českém stavebnictví chybí větší důvěra,“ (28x)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Ing. Ondřej Fuchs, generální ředitel společnosti Subterra. Kvůli nedostatku tunel...

NEJlépe hodnocené související články

Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (5 b.)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...
„Očekávám, že firmy bez zkušeností ze železnice zmizí“„Očekávám, že firmy bez zkušeností ze železnice zmizí“ (5 b.)
říká Ing. Ondřej Novák, předseda představenstva a generální ředitel společnosti STRABAG Rail a. s. V rozhovoru pro Silni...

NEJdiskutovanější související články

Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (1x)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice