KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nový most v San Francisku dodá Čína, Američanům se to nelíbí

Nový most v San Francisku dodá Čína, Američanům se to nelíbí

Publikováno: 18.9.2011, Aktualizováno: 20.9.2011 09:58
Rubrika: Zajímavosti, Mosty

Chystaný nový most přes sanfranciskou zátoku budí emoce. Klíčové části unikátní stavby, která bude největším visutým mostem se samostatným ukotvením na světě, totiž dodá čínská ocelárna. Američané provedou převážně jen montážní práce. Některým z nich se to nelíbí, dodavatelé podle nich měli být z USA, zvláště když je v zemi vysoká nezaměstnanost. Čínská konkurence ale byla výrazně levnější.

Číňané podle rozhlasové stanice NPR dodají masivní kabely, hlavní části věže, na které bude most zavěšený, a mostovku. Zakázku získali před pěti lety, když dal dodavatel stavby kalifornskému ministerstvu dopravy vybrat ze dvou variant.

"Jedna obnášela domácí dodavatele, druhá mezinárodní. Byl mezi nimi rozdíl 400 milionů dolarů. V takovém případě jsme se museli rozhodnout pro mezinárodní cestu," podotkl Tony Anziano z ministerstva. Kalifornie se přitom vyhnula zákonnému požadavku, aby použila americkou ocel tím, že na stavbu za celkových sedm miliard dolarů nevyužívá federální peníze.

Zakázku získala státní firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries, která má podle NPR několik výhod. Jde o moderní závod, lodě na dopravu ocelových částí a levnou pracovní sílu. Dělníci si tam vydělávají kolem 12 dolarů denně. Podle Boba LaVentury z amerických ocelářských odborů tomu dělníci ve Spojených státech nemohou konkurovat. Kontrakt proto kritizuje. "Není to dobře a není to dobře pro Ameriku," řekl.

Podla Anziana ale volba na čínskou firmu nepadla jenom kvůli nízkým pracovním nákladům. Američtí výrobci oceli prý nemají na zakázku, jako je most přes zátoku, kapacitu. Na výrobu v Číně navíc dohlíží 200 Američanů. Kalifornie je tam vyslala, když americké odbory a oborová sdružení kritizovaly kvalitu čínské oceli.

Člen kalifornského zákonodárného sboru Luis Alejo přesto zakázku kritizuje. Pořízení mostu v zahraničí podle něj napáchalo Kalifornii větší škody, než kolik činí úspora. "Když se tady v Kalifornii buduje tak velký projekt, má násobný efekt. Dává práci tisícům rodin, jejichž výplaty pak jdou do naší ekonomiky. A teď všechny ty peníze natrvalo z Kalifornie zmizely," podotkl.

Nezaměstnanost ve státě se pohybuje kolem 12 procent, což je o tři procentní body více než průměr za celou zemi. Když se nicméně o zakázce rozhodovalo, činila její míra jen zhruba pět procent.

Nový most ve východní části zátoky by měl být hotový v roce 2013. Měl by být odolnější než původní most, který v roce 1989 poškodilo zemětřesení. Na rozdíl od většiny visutých mostů, které nesou dvě věže, bude zavěšen na jediné věži.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (129x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (89x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice